Smarowanie wiatrówek sprężynowych

Tematy dotyczące wiatrówek

Moderator: Moderatorzy wiatrówkowi

Awatar użytkownika
Dexter
Zarejestrowany użytkownik
Zarejestrowany użytkownik
Reactions:
Posty: 2018
Rejestracja: 11 lutego 2006, 18:00
Tematy: 7
Lokalizacja: Kraków
Grupa: Zarejestrowani użytkownicy

Re: Smarowanie wiatrówek sprężynowych

Post autor: Dexter »

A po co trudnopalny smar molibdenowy dawać na zawias? Bo de facto to po prostu zawias. Dwa elementy i sworzeń... Jak o ramię chodzi. Ale fakt, idą śladowe ilości więc w sumie można dać i smar ze sproszkowanym rogiem jednorożca :). Spójrz na wiatrówkę i jej smarowanie jak na każde inne urządzenie mechaniczne a nie na magiczny sprzęt. Tu nie ma dużych sił, dużych ciśnień, temperatur. Agresywnego chemicznie środowiska. Kwasów, zasad, agresywnych utleniaczy.

Nie doradze Ci konkretnego smaru bo mnie tu zlinczują. Zalecam tylko krytyczne podejście do filmików z YT i wiedzy z forum. Sam też używam smarów przepakowanych w małe pudełeczka bo klient tego oczekuje i jest szczęśliwszy, kiedy nakładam dany smar ze strzykawki i igłą niż palcem, z kilowej puszki. Pamiętaj. Olej wazeliniwy przykładowo kupiony jako olej do maszyny do szycia kosztuje 20zl za litr. Ten sam olej sprzedany wędkarzowi jako ultra perfekcyjny specjalny smar do kołowrotka kosztuje już na przykład 15zl za 5ml. Ale musi być specjalna etykietka, opis i opakowanie. I ten wędkarz CZUJE wyraźną różnicę.
Awatar użytkownika
Senio
Moderator globalny
Moderator globalny
Reactions:
Posty: 9728
Rejestracja: 16 października 2004, 00:39
Tematy: 310
Lokalizacja: Koło.wlkp
Grupa: Moderatorzy globalni

Re: Smarowanie wiatrówek sprężynowych

Post autor: Senio »

Chcesz mieć zestaw kup sobie 400 gram castrol tribol + jakiś olej dobry sytetyk może być z dodatkiem dwusiarczku molibdenu i jesteś wyposażony na 10 pokoleń do przodu. Pamiętaj jedno. Czym mniej smarów wiatrówce tym lepiej. Wszelkie luzy kasuje się dopasowanymi prowadnicami, a nie garścią czarnego taniego mazidła z alledrogo które żeby później zniwelować potrzeba litr benzyny i godzinę babrania się w syfie. A takich orłów kuchennych mechaników jest full. Nieraz rzygać się na to chce.
sengir
Zarejestrowany użytkownik
Zarejestrowany użytkownik
Reactions:
Posty: 32
Rejestracja: 12 lutego 2022, 19:10
Tematy: 1
Grupa: Zarejestrowani użytkownicy

Re: Smarowanie wiatrówek sprężynowych

Post autor: sengir »

szczerze czytając niektóre komentarze można odnieść wrażenie, że mamy do czynienia co najmniej z laserową naświetlarką. :)

Dziękuje bardzo Panowie za rady!
Awatar użytkownika
-Kris-
Zarejestrowany użytkownik
Zarejestrowany użytkownik
Reactions:
Posty: 33
Rejestracja: 20 stycznia 2023, 11:02
Tematy: 1
Grupa: Zarejestrowani użytkownicy

Re: Smarowanie wiatrówek sprężynowych

Post autor: -Kris- »

Nie posiadam dużego doświadczenia w użytkowaniu wiatrówek - dlatego dużo czytam. Na zdrowy rozsądek zgadzam się z przedmówcami co do tego, że wiatrówka to nie jest kosmiczna technologia i zwykłe smary i oleje wystarczą. To że ludzie lubią czary to widać gdy co niektórym oczy się świecą gdy na YT goście polerują na błysk tłok - nie cylinder - w sytuacji gdy przy dobrze działającym systemie tłok nie dotyka do żadnego elementu wiatrówki - z przodu podparty jest uszczelką a z tyłu sprężyną (jeżeli już coś dotyka to od wewnątrz sprężyna). Dlatego też uważam, że tłok powinien od zewnątrz być zabezpieczony antykorozyjnie olejem a od wewnątrz cieniutką warstwą smaru molibdenowego. Ale dlaczego czepiłem się właśnie tłoka. Dlatego, że nowością dla mnie jest iż nie trzeba w wiatrówce używać smaru lub oleju silikonowego (ewentualnie sprężarkowego) do uszczelki tłoka a wystarczy zastosowanie syntetycznego oleju silnikowego.
Czy mógłbym poprosić kolegów o rozwinięcie tego tematu i zaprzeczenie lub potwierdzenie mojego spostrzeżenia (czytałem całość ale lata lecą i może coś się zmieniło).
HW-97KT, HW-30S, Gamo CFX Royal, HW-40, CP-88 Competition + inne
Inteligencja to nie mądrość, wykształcenie to nie wiedza
Awatar użytkownika
Senio
Moderator globalny
Moderator globalny
Reactions:
Posty: 9728
Rejestracja: 16 października 2004, 00:39
Tematy: 310
Lokalizacja: Koło.wlkp
Grupa: Moderatorzy globalni

Re: Smarowanie wiatrówek sprężynowych

Post autor: Senio »

Zwykłe smary nie wystarczą. Byle jaka oliwa też nie. O polerowaniu niedawno pisałem po raz xx - poszukaj. Tłok z tyłu nie jest podparty sprężyną tylko tylną częścią ślizgową. Jeśli nie ma pierścienia jak np. fabryczny TX trze metal o metal dopóki tego pierścienia nie będzie. Co nie znaczy, że należy tłok polerować w tym miejscu - wręcz przeciwnie. Dlaczego dowiesz się jak znajdziesz o polerowaniu. Tak samo nie znaczy, że ten pierścień musi tam być. Zamiast zgadywać poczytaj, bo wszystko jest xxx razy przerobione i opisane. I na koniec. Smary oliwy to tylko dodatki. 95 % serwisu powstaje przy maszynach i dopasowanych do siebie elementach. Smary to tylko dodatek końcowy istotny ale nie najważniejszy w całej układance.
bruno_Hof
Zarejestrowany użytkownik
Zarejestrowany użytkownik
Reactions:
Posty: 500
Rejestracja: 02 lutego 2023, 21:43
Tematy: 7
Grupa: Zarejestrowani użytkownicy

Re: Smarowanie wiatrówek sprężynowych

Post autor: bruno_Hof »

Senio pisze: 06 lutego 2023, 15:29 Tłok z tyłu nie jest podparty sprężyną tylko tylną częścią ślizgową. Jeśli nie ma pierścienia
A jak to jest w HW97,przecież tam w wersji fabrycznej tłok jest prowadzony tylko przez uszczelkę.A co się dzieje z tylną częścią tłoka?
Pytam,bo mnie to ciekawi.
HW95K HW50S Typhoon FT.
Awatar użytkownika
septius
Zarejestrowany użytkownik
Zarejestrowany użytkownik
Reactions:
Posty: 209
Rejestracja: 12 września 2009, 17:34
Tematy: 1
Lokalizacja: Gdynia
Grupa: Zarejestrowani użytkownicy

Re: Smarowanie wiatrówek sprężynowych

Post autor: septius »

Senio już odpowiedział - "Trze metal o metal".
Dlatego fachowcy od wielu lat te pierścienie ślizgowe robią.
Równoległy ruch tłoka względem systemu. Minimalizuje to zużycie poruszających się względem siebie elementów i poprawia "kulturę" systemu.

Kurcze, zabrzmiało to mądrze 😉
Pozdrawiam
Jacek
Awatar użytkownika
Senio
Moderator globalny
Moderator globalny
Reactions:
Posty: 9728
Rejestracja: 16 października 2004, 00:39
Tematy: 310
Lokalizacja: Koło.wlkp
Grupa: Moderatorzy globalni

Re: Smarowanie wiatrówek sprężynowych

Post autor: Senio »

bruno_Hof pisze: 06 lutego 2023, 20:54 A co się dzieje z tylną częścią tłoka?
Pytam,bo mnie to ciekawi.
No trze o cylinder. Dlatego Niemcy dość obficie fabrycznie smarują tłok. Kładą tam grubą warstwę smaru. Bardzo często z tego powodu występuje w nich diesel jeśli ktoś tego bałaganu nie posprząta po fabryce, tylko młóci do upadłego jak fabryka dała. Pisałem już o tum nie raz. HW to bardzo dobra baza wyjściowa (jedna z lepszych jakie się ostały) do zrobienia fajnych karabinków. Ale to dalej masówka i nikt w fabryce się nie podnieca nad każdym indywidualnie. Sztuka za sztuką z taśmy schodzi z garstką smaru i tak to się kula od lat. Dopiero jak im się poświęci serca i czasu, zmieniają się w to prawdziwe magiczne "pyk", a ludzie z nimi na pudlach stają.
Awatar użytkownika
-Kris-
Zarejestrowany użytkownik
Zarejestrowany użytkownik
Reactions:
Posty: 33
Rejestracja: 20 stycznia 2023, 11:02
Tematy: 1
Grupa: Zarejestrowani użytkownicy

Re: Smarowanie wiatrówek sprężynowych

Post autor: -Kris- »

Za pomocą opcji "szukaj" przejrzałem tematy na forum dotyczące polerowania tłoka i znalazłem zapisy i Hogana i Senio, że to tylko poprawia samopoczucie (temat: Slavia 630 prowadnica, pierścień ślizgowy z teflonu). Tylna część tłok dotyka obudowy tylko podczas napinania sprężyny - i to nie zawsze - też było opisane w tym temacie. Sam podczas rozbierania swoich wiatrówek nie zauważyłem śladów tarcia tłoka o korpus a jedynie o ramię naciągu. Jest to logiczne bo każda dodatkowa styczność tłoka z obudową, sprężyną czy sprężyny z prowadnicą to strata energii. Minusem tego rozwiązania są irytujące dźwięki skrzypienia sprężyny podczas napinania i jej dzwonienie podczas strzału. Moim zdaniem najważniejsza jest osiowość systemu bo to gwarantuje, że tłok do przodu będzie się przesuwał trąc tylko uszczelką o cylinder. A w osi cylindra prowadzi go sprężyna (pomijam świadomie sprawę wyboczenia sprężyny).
To takie moje przemyślenia dotyczące pracy systemu i jego smarowania (szczególnie uszczelki tłoka) i aby je zweryfikować zapisałem się na to forum, więc przepraszam jeżeli piszę głupoty, ale to prawo wieku dziecięcego ;laughing:
HW-97KT, HW-30S, Gamo CFX Royal, HW-40, CP-88 Competition + inne
Inteligencja to nie mądrość, wykształcenie to nie wiedza
Awatar użytkownika
Senio
Moderator globalny
Moderator globalny
Reactions:
Posty: 9728
Rejestracja: 16 października 2004, 00:39
Tematy: 310
Lokalizacja: Koło.wlkp
Grupa: Moderatorzy globalni

Re: Smarowanie wiatrówek sprężynowych

Post autor: Senio »

A w osi cylindra prowadzi go sprężyna (pomijam świadomie sprawę wyboczenia sprężyny).
Proszę Cię pomyśl jak sprężyna ma prowadzić tłok ?. Sprężyna nawet w dobrze dopasowanej prowadnicy z tłokiem który ma trzpień też nie spełnia roli osiowania tłoka względem cylindra. Jedyne co go osiuje to ślizg który to się często dorabia czy to w systemach z cylindrem ruchomym czy stałym. Jak nie ma ślizgu tłok trze o cylinder i nie ma zmiłuj się.
bruno_Hof
Zarejestrowany użytkownik
Zarejestrowany użytkownik
Reactions:
Posty: 500
Rejestracja: 02 lutego 2023, 21:43
Tematy: 7
Grupa: Zarejestrowani użytkownicy

Re: Smarowanie wiatrówek sprężynowych

Post autor: bruno_Hof »

Znalazłem taki filmik na YT,gdzie chyba brak ślizgów na tłoku ale z tego co widać,to przydały by się.
https://youtu.be/4WvbxAlLKoc
HW95K HW50S Typhoon FT.
Awatar użytkownika
-Kris-
Zarejestrowany użytkownik
Zarejestrowany użytkownik
Reactions:
Posty: 33
Rejestracja: 20 stycznia 2023, 11:02
Tematy: 1
Grupa: Zarejestrowani użytkownicy

Re: Smarowanie wiatrówek sprężynowych

Post autor: -Kris- »

-Kris- pisze: 07 lutego 2023, 01:12 Proszę Cię pomyśl jak sprężyna ma prowadzić tłok ?.
Dno tłoka od wewnątrz jest prostopadłe do ścianek. Jeżeli sprężyna ma poprawnie zakończone czoło to jest prostopadła do dna (w uproszczeniu to jest walec) i tak ustawia tłok aby nie dotykać ścianek. Prawdopodobnie (tego się chcę dowiedzieć) po to robi się kapelusz sprężyny aby ustawić ją w osi tłoka i prostopadle do ścianek.
HW-97KT, HW-30S, Gamo CFX Royal, HW-40, CP-88 Competition + inne
Inteligencja to nie mądrość, wykształcenie to nie wiedza
Awatar użytkownika
Senio
Moderator globalny
Moderator globalny
Reactions:
Posty: 9728
Rejestracja: 16 października 2004, 00:39
Tematy: 310
Lokalizacja: Koło.wlkp
Grupa: Moderatorzy globalni

Re: Smarowanie wiatrówek sprężynowych

Post autor: Senio »

Skręć sprężynę około 25cm długości i 20mm średnicy z idealnie prostymi końcami w imadle i napisz co się stało. Bez tego doświadczenia ja odpadam z dalszej dyskusji.
Awatar użytkownika
-Kris-
Zarejestrowany użytkownik
Zarejestrowany użytkownik
Reactions:
Posty: 33
Rejestracja: 20 stycznia 2023, 11:02
Tematy: 1
Grupa: Zarejestrowani użytkownicy

Re: Smarowanie wiatrówek sprężynowych

Post autor: -Kris- »

Senio pisze: 07 lutego 2023, 09:06 Skręć sprężynę około 25cm długości i 20mm średnicy z idealnie prostymi końcami w imadle i napisz co się stało.
Wyboczy się. Pisałem, że wyboczenie pomijam świadomie. W praktyce tył sprężyny trzyma prowadnica więc wyboczenie jest minimalne. Przód sprężyny jeżeli występuje zjawisko wyboczenia - a nie powinno - jest ograniczane ściankami tłoka. Te dwa elementy sprawiają, że sprężyna może prowadzić tłok.
Jeżeli ktoś chce poświęcić trochę mocy wiatrówki to ciasna prowadnica i dodatkowe prowadzenie tłoka pozytywnie wpłynie na pracę systemu ponieważ znacznie ograniczy drgania poprzeczne cylindra i sprężyny (kiedyś mnie tego uczyli - składania dwóch drgań harmonicznych wzajemnie prostopadłych)
Zwiększy to też celność wiatrówki bo zakłócenia będą działały wzdłuż osi lufy.
Ale jak już pisałem - to są przemyślenia - wiedza jest wtedy gdy przemyślenia poprze się praktyką. A praktyki to ja nie mam :cry:
Ostatnio zmieniony 07 lutego 2023, 09:41 przez -Kris-, łącznie zmieniany 1 raz.
HW-97KT, HW-30S, Gamo CFX Royal, HW-40, CP-88 Competition + inne
Inteligencja to nie mądrość, wykształcenie to nie wiedza
Awatar użytkownika
septius
Zarejestrowany użytkownik
Zarejestrowany użytkownik
Reactions:
Posty: 209
Rejestracja: 12 września 2009, 17:34
Tematy: 1
Lokalizacja: Gdynia
Grupa: Zarejestrowani użytkownicy

Re: Smarowanie wiatrówek sprężynowych

Post autor: septius »

Sprężyna działa tak:
Jeżeli sprężyna wchodzi ciasno w tłok, to Ci się ona zakleszczy przy naciąganiu."Zwoje się rozłażą" i sprężyna powiększa swoją średnicę. Sprężyna musi mieć luz inaczej nie będzie działać poprawnie, a to dyskwalifikuje ją jako prowadnicę.
Pozdrawiam
Jacek
ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Wiatrówki”