Czy śrut wystrzelony z wiatrówki może być szybszy od dźwięku
Moderatorzy: Moderatorzy WBP, Moderatorzy wiatrówkowi, Moderatorzy CP
-
- Zarejestrowany użytkownik
- Reactions:
- Posty: 318
- Rejestracja: 11 sierpnia 2008, 22:02
- Tematy: 0
- Lokalizacja: Płońsk
- Grupa: Zarejestrowani użytkownicy
Czy śrut wystrzelony z wiatrówki może być szybszy od dźwięku
Zapraszam do dyskusji na ten temat.
Może ktoś robił jakieś doświadczenia w tej kwestii?
Czy znacie wiatrówki, które są najbliżej tej granicy (kal. 4,5 i 5,5 mm)?
Może ktoś robił jakieś doświadczenia w tej kwestii?
Czy znacie wiatrówki, które są najbliżej tej granicy (kal. 4,5 i 5,5 mm)?
-
- Zarejestrowany użytkownik
- Reactions:
- Posty: 318
- Rejestracja: 11 sierpnia 2008, 22:02
- Tematy: 0
- Lokalizacja: Płońsk
- Grupa: Zarejestrowani użytkownicy
- rumpel
- Zarejestrowany użytkownik
- Reactions:
- Posty: 97
- Rejestracja: 12 maja 2008, 20:34
- Tematy: 0
- Lokalizacja: Bieszczady
- Grupa: Zarejestrowani użytkownicy
-
- Reactions:
- Posty: 7
- Rejestracja: 18 września 2009, 16:53
- Tematy: 0
- Lokalizacja: Suwałki
- Grupa: Zarejestrowani użytkownicy
''Balistyka śrutu
Najważniejszą sprawą jest to żeby śrut nie przekraczał prędkości dźwięku(340m/s), ponieważ jego kształt nie jest przystosowany do prędkości naddźwiękowych. ''
to zdanie znalazłem na tawernie myślę że nie trzeba komentować..
Dla ciekawskich :http://e-tawerna.pl/viewtopic.php?t=14
Najważniejszą sprawą jest to żeby śrut nie przekraczał prędkości dźwięku(340m/s), ponieważ jego kształt nie jest przystosowany do prędkości naddźwiękowych. ''
to zdanie znalazłem na tawernie myślę że nie trzeba komentować..
Dla ciekawskich :http://e-tawerna.pl/viewtopic.php?t=14
-
- Zarejestrowany użytkownik
- Reactions:
- Posty: 286
- Rejestracja: 19 lipca 2008, 14:09
- Tematy: 0
- Lokalizacja: rzeszów
- Grupa: Zarejestrowani użytkownicy
Oczywiście, że może.
Wtedy nawet z tłumikiem jest huk wystrzału - klasyczne zjawisko "bing" przy przekraczaniu prędkości dźwięku.
Jest to mozliwe nawet na sprężynach - Diany, Benjaminy Superstreaki to potrafią, pewnie Hatsany na oryginalnych sprężynach. PCP w mocnym FAC-u to oczywiste.
Tyle, że celność idzie się paść.
Wtedy nawet z tłumikiem jest huk wystrzału - klasyczne zjawisko "bing" przy przekraczaniu prędkości dźwięku.
Jest to mozliwe nawet na sprężynach - Diany, Benjaminy Superstreaki to potrafią, pewnie Hatsany na oryginalnych sprężynach. PCP w mocnym FAC-u to oczywiste.
Tyle, że celność idzie się paść.
- kulisty
- Zarejestrowany użytkownik
- Reactions:
- Posty: 99
- Rejestracja: 07 marca 2009, 08:44
- Tematy: 0
- Lokalizacja: Gałkówek ŁGS
- Grupa: Zarejestrowani użytkownicy
Kiedyś testowałem:
Hatasn 125 4,5 na oryginalnej sprężynie ( jakieś 25J podciągnięte do testów i zdjęte na 17 po nich ) dociążenie tłoka, śrut Śrut H&N Hollow Point 4,5 Przekracza barierę aż miło strzał jak z kbks-u Celność prawie żadna 40m skupienie 20cm
Hatasn 125 4,5 na oryginalnej sprężynie ( jakieś 25J podciągnięte do testów i zdjęte na 17 po nich ) dociążenie tłoka, śrut Śrut H&N Hollow Point 4,5 Przekracza barierę aż miło strzał jak z kbks-u Celność prawie żadna 40m skupienie 20cm
AATx200MkIII+Hawke6-24x44
AT44
HW-45 Tex3
Cros2240
Original50
Gamo68
AT44
HW-45 Tex3
Cros2240
Original50
Gamo68
-
- Zarejestrowany użytkownik
- Reactions:
- Posty: 318
- Rejestracja: 11 sierpnia 2008, 22:02
- Tematy: 0
- Lokalizacja: Płońsk
- Grupa: Zarejestrowani użytkownicy
To, że skupienie siada, to podejrzewałem.
Co mnie zastanawia i nurtuje:
1. Czy śrut staje się niecelny przy prędkości przykładowo 0,5 m/s większej niż prędkość dźwięku? Jak przebiega ta granica, od której śrut staje się nie celny?
2. Co to znaczy, że śrut nie jest przystosowany do prędkości naddźwiękowych? Jakich właściwości mu brakuje?
3. Co właściwie jest przyczyną pogorszenia celności?
Co mnie zastanawia i nurtuje:
1. Czy śrut staje się niecelny przy prędkości przykładowo 0,5 m/s większej niż prędkość dźwięku? Jak przebiega ta granica, od której śrut staje się nie celny?
2. Co to znaczy, że śrut nie jest przystosowany do prędkości naddźwiękowych? Jakich właściwości mu brakuje?
3. Co właściwie jest przyczyną pogorszenia celności?
-
- Zarejestrowany użytkownik
- Reactions:
- Posty: 692
- Rejestracja: 14 października 2008, 14:54
- Tematy: 0
- Lokalizacja: warszawa
- Grupa: Zarejestrowani użytkownicy
Rosen
Zadajesz pytania, które słysząc pierwszy lepszy prof. Politechniki odwróci się mamrocząc o braku czasu albo wyśle do przeczytania grubych opracowan i chcesz dostać wiedzę w pigułce tutaj? Odpowiadając na każde z pytań trzeba by wyjasnic ze 2-3 prawa fizyki... trochę to trudne... zobacz dyskusję na temat krzywej balistycznej http://www.naukowy.pl/printview.php?t=1059&start=0 ładne, nie??;)))
Może to Ci pomoże: http://www.witu.mil.pl/www/biuletyn/zes ... 5p/183.pdf
albo to: http://books.google.pl/books?id=pX9Tzs7 ... ce&f=false
Miłego czytania.[/quote]
Zadajesz pytania, które słysząc pierwszy lepszy prof. Politechniki odwróci się mamrocząc o braku czasu albo wyśle do przeczytania grubych opracowan i chcesz dostać wiedzę w pigułce tutaj? Odpowiadając na każde z pytań trzeba by wyjasnic ze 2-3 prawa fizyki... trochę to trudne... zobacz dyskusję na temat krzywej balistycznej http://www.naukowy.pl/printview.php?t=1059&start=0 ładne, nie??;)))
Może to Ci pomoże: http://www.witu.mil.pl/www/biuletyn/zes ... 5p/183.pdf
albo to: http://books.google.pl/books?id=pX9Tzs7 ... ce&f=false
Miłego czytania.[/quote]
- Palindrom
- Zarejestrowany użytkownik
- Reactions:
- Posty: 633
- Rejestracja: 13 sierpnia 2006, 11:35
- Tematy: 0
- Lokalizacja: Wrocław
- Grupa: Zarejestrowani użytkownicy
Rosen,
przy przekroczeniu prędkości dźwięku, wszystkie cząsteczki powietrza uderzają śrut od przodu. Dość duże ciśnienie uchodzi na boki, pozostawiając resztę śrutu w podciśnieniu. Sam ruch żyroskopowy nie wystarczy aby peletka się nie przechyliła, więc robi to, stawiając większy opór aerodynamiczny z jednej strony fartucha. Co się potem dzieje - nieistotne. Pocisk już sobie odjechał z początkowej trajektorii.
To nie jest tak że przy 331m/s jest ok a przy 334m/s wszystko się wali. Stabilność trzeba by zmierzyć dla każdego kształtu osobno.
Opór aerodynamiczny w funkcji prędkości to temat rzeka. Nie istnieją wzory opisujące go w sposób dokładny. Są tylko mniej lub bardziej trafione aproksymacje, zależne od zakresów prędkości oraz kształtów obiektu.
Jeżeli chcesz przekroczyć prędkość 1Ma na wiatrówce, pocisk musi być dłuższy niż wynosi jego średnica oraz mieć z grubsza kształt ściętej paraboloidy obrotowej.
przy przekroczeniu prędkości dźwięku, wszystkie cząsteczki powietrza uderzają śrut od przodu. Dość duże ciśnienie uchodzi na boki, pozostawiając resztę śrutu w podciśnieniu. Sam ruch żyroskopowy nie wystarczy aby peletka się nie przechyliła, więc robi to, stawiając większy opór aerodynamiczny z jednej strony fartucha. Co się potem dzieje - nieistotne. Pocisk już sobie odjechał z początkowej trajektorii.
To nie jest tak że przy 331m/s jest ok a przy 334m/s wszystko się wali. Stabilność trzeba by zmierzyć dla każdego kształtu osobno.
Opór aerodynamiczny w funkcji prędkości to temat rzeka. Nie istnieją wzory opisujące go w sposób dokładny. Są tylko mniej lub bardziej trafione aproksymacje, zależne od zakresów prędkości oraz kształtów obiektu.
Jeżeli chcesz przekroczyć prędkość 1Ma na wiatrówce, pocisk musi być dłuższy niż wynosi jego średnica oraz mieć z grubsza kształt ściętej paraboloidy obrotowej.
Logun Solo; HW50s; HW40; LOV-21; C357; Remington NMA .44; Whitworth
Strzelcy Wrocławia, ROMB
Strzelcy Wrocławia, ROMB
-
- Zarejestrowany użytkownik
- Reactions:
- Posty: 692
- Rejestracja: 14 października 2008, 14:54
- Tematy: 0
- Lokalizacja: warszawa
- Grupa: Zarejestrowani użytkownicy
Palindrom
Kiedyś, jak robiono testy dot. przekraczania bariery dzwięku w lotnictwie, paru pilotów się przekonało boleśnie o "skokowości" tego przejscia...
Niezupelnie - przy osiągnieciu 1 macha - "bariera dzwięku" - opór falowy i proflilowy.nie jest tak że przy 331m/s jest ok a przy 334m/s wszystko się wali
Kiedyś, jak robiono testy dot. przekraczania bariery dzwięku w lotnictwie, paru pilotów się przekonało boleśnie o "skokowości" tego przejscia...
- Palindrom
- Zarejestrowany użytkownik
- Reactions:
- Posty: 633
- Rejestracja: 13 sierpnia 2006, 11:35
- Tematy: 0
- Lokalizacja: Wrocław
- Grupa: Zarejestrowani użytkownicy
kaleleon,
fakt, jednak nie sądzę żeby śrut zbliżający się prędkością do 1Ma był stabilny. To miałem na myśli.
PS
fajną książkę podlinkowałeś. Ktoś włożył naprawdę dużo pracy w opis tego. Ja kilka lat temu rozwiązałem prosty przypadek krzywej balistycznej, był prosty tylko z nazwy
fakt, jednak nie sądzę żeby śrut zbliżający się prędkością do 1Ma był stabilny. To miałem na myśli.
PS
fajną książkę podlinkowałeś. Ktoś włożył naprawdę dużo pracy w opis tego. Ja kilka lat temu rozwiązałem prosty przypadek krzywej balistycznej, był prosty tylko z nazwy
Ostatnio zmieniony 23 listopada 2009, 18:07 przez Palindrom, łącznie zmieniany 1 raz.
Logun Solo; HW50s; HW40; LOV-21; C357; Remington NMA .44; Whitworth
Strzelcy Wrocławia, ROMB
Strzelcy Wrocławia, ROMB
- Cortez
- Zarejestrowany użytkownik
- Reactions:
- Posty: 3702
- Rejestracja: 01 grudnia 2007, 15:24
- Tematy: 0
- Lokalizacja: Warszawa
- Grupa: Zarejestrowani użytkownicy