Zmiana skoku tłoka TX200

Tematy dotyczące wiatrówek

Moderator: Moderatorzy wiatrówkowi

akas
Zarejestrowany użytkownik
Zarejestrowany użytkownik
Reactions:
Posty: 644
Rejestracja: 14 października 2004, 21:05
Tematy: 0
Lokalizacja: z podlasia
Grupa: Zarejestrowani użytkownicy

Post autor: akas »

Sam jestem ciekaw jak jest zamocowany.
Chyba najprosciej dorobić drugi tłok.
Napiecie wstepne 10mm to faktycznie mało jak na TX200.
Przy tak lekkim tłoku bedzie to owocowało wiekszym niz na orginalnej sprezynie odbiciem na poduszce.
Mozesz powiedzieć jak odchudziłes tłok na 200g i jaką masę ma sprężyna apex?
Jezeli skrócisz skok tłoka np. o 10% to o podobną wartość spadnie energia wylotowa. Tylko nalezy pamietać aby za duzo nie zmniejszyc komory sprezania. Na moje wyczucie skok 8cm moze być już zbyt dużym wysileniem.
Mysle że warto probowac robic ten tuning, mozna na nim wygrac wygrać 20% mniejszy odrzut do tylu.
Awatar użytkownika
Spinner
Zarejestrowany użytkownik
Zarejestrowany użytkownik
Reactions:
Posty: 8164
Rejestracja: 23 sierpnia 2003, 21:52
Tematy: 242
Lokalizacja: Gdańsk
Grupa: Zarejestrowani użytkownicy
Kontakt:

Post autor: Spinner »

Czy ktoś możę podzielić się wiedzą, jak zamocowany jest trzpień tłoka
w tłoku z Tx200HC. ( na gwint , wcisk , zaspawane ? )
Gwint.

Ale sprężyna Apex prawdopodobnie jest cięższa od oryginalnej.
Grubszy drut i więcej zwojów.

Pamiętaj jeszcze aby zważyć podkładki , które włożyłeś. Mosiądz wszak cięższy jest od żelaza.

No i czekamy - co z tego wyniknie. Pomysł jest - teraz trzeba zobaczyć co wyjdzie.
Powodzenia.
akas
Zarejestrowany użytkownik
Zarejestrowany użytkownik
Reactions:
Posty: 644
Rejestracja: 14 października 2004, 21:05
Tematy: 0
Lokalizacja: z podlasia
Grupa: Zarejestrowani użytkownicy

Post autor: akas »

Masa prężyny ma znaczenie ponieważ jest to masa szkodliwa , przynajmniej tak wynika z moich ostatnich eksperymentów.
Szkodliwość jej polega na tym ,ze wykonuje ruch do przodu wplywający na odrzut ,a nie wiele popoprawia sprawność jako forma dobijaka.

Jezeli załóżmy twój tuning polegałby na zmniejszeniu skoku tłoka do 8cm
to spadek energii na śrucie wynikajacy tylko z mniejszej pracy sprezyny wyniósłby co najmniej 20%.
Aby to z rekompesować należałoby podnieść napiecie wstepnę spręzyny z aktualnie 1cm na okolo 3cm lub nie co wiecej.
Komora spręzania mailaby wówczas 39cm^3. Przy 16j wysilenie wynisołoby 0,41J z 1cm. Takie wysilenie to juz pogranicze maksymalnej wydolnosci.Kluczowa role wowczas odgrywa pojemnosc pasozytnicza.
Awatar użytkownika
kłapek
Ekspert Wiatrówki
Ekspert Wiatrówki
Reactions:
Posty: 1740
Rejestracja: 20 lutego 2006, 18:22
Tematy: 39
Lokalizacja: Grodków
Grupa: Ekspert Wiatrówki

Re: Zmiana skoku tłoka TX200

Post autor: kłapek »

@Spinner, jak tak baaardzo prosisz to Twoje życzenie jest dla mnie rozkazem.
Ostatnio zmieniony 02 października 2006, 20:18 przez kłapek, łącznie zmieniany 1 raz.
Mój nowy terapeuta na imię ma can-am :-D
Awatar użytkownika
Spinner
Zarejestrowany użytkownik
Zarejestrowany użytkownik
Reactions:
Posty: 8164
Rejestracja: 23 sierpnia 2003, 21:52
Tematy: 242
Lokalizacja: Gdańsk
Grupa: Zarejestrowani użytkownicy
Kontakt:

Post autor: Spinner »

@kłapek, bez urazy.
Zaraz rozkazem :)
@Spinner, jak tak baaardzo prosisz to Twoje życzenie jest dla mnie rozkazem.
Po prosttu rozkręcałem i wiem.
Ostatnio zmieniony 03 października 2006, 12:38 przez Spinner, łącznie zmieniany 1 raz.
adamasz
Zarejestrowany użytkownik
Zarejestrowany użytkownik
Reactions:
Posty: 67
Rejestracja: 29 stycznia 2006, 17:16
Tematy: 0
Lokalizacja: Skierniewice
Grupa: Zarejestrowani użytkownicy

Post autor: adamasz »

Witam,
tematyka wielce zajmująca - jak to u Igora, tylko ciekaw jestem jak dobierzesz długość lufy :shock: Krótki skok vide PSport (90mm) powoduje konieczność skrócenia lufy (242 w PS, a 335 w TX - skok 100), bo inaczej następuje zbyt wcześnie ssanie po odbiciu tłoka od dna cylindra, czyli obniżanie Vo!

Spróbowałem regresji liniowej, ale nie jest to funkcja liniowa (pewnie w AA ją znają i stąd takie bardzo 'nieokrągłe' długości ich lufek :?

Osobiście dla HC popieram ideę skrócenia drogi tłoka, bo u niego lufa jest taka jak w PSie! Czyli oni w AA też nie są pewni jak będzie najlepiej z tymi skokami vs długościami... itd :shock:

Chwała badaczom sprężynowym - oczekujmy na wyniki.

Pozdrawiam,
Adam
BMK40 Chininka tunowana
Awatar użytkownika
michi
Zarejestrowany użytkownik
Zarejestrowany użytkownik
Reactions:
Posty: 301
Rejestracja: 01 marca 2003, 15:48
Tematy: 12
Lokalizacja: Toszek
Grupa: Zarejestrowani użytkownicy

Post autor: michi »

Jeśli masz na tomitexie vo 250m. to na pewno nie będzie to 17,5 joula. Na exatcie 250m jest ciut powyżej 17 jouli. Tomitex płaski jest wg. danych lżejszy niż exackt.
Luka
Zarejestrowany użytkownik
Zarejestrowany użytkownik
Reactions:
Posty: 2171
Rejestracja: 01 września 2004, 13:23
Tematy: 0
Lokalizacja: Poznań
Grupa: Zarejestrowani użytkownicy

Post autor: Luka »

Igor - mozna kupic goteowe prety szlifowane na fi10.

Dlugosc lufy - jesli srut bylby idealnie powtarzalny to starczylo by 20cm, to 5 cm wiecej wyrownuje nierownosci Vo zalezne od roznych cisnien rozpoczecia strzalu. Skok tloka, jesli bedzie starczalo powietrza na uzyskanie okreslonej energii jest bez znaczenia.
Masa tlok-sprezyna zalezy (w takiej kolejnosci) od cisnieienia forsowania, srednicy cylindra, dlugosci lufy. (wagi 3,2,1)
Wydajnsc z cm zalezy glownie od cisnieienia forsowania (wagi 4, 0.5, 1)

Poniewaz wszystkie sprezynowki maja zblizony konstrukcyjnie port ladowania , to osiagaja podobna max wydajnosc z 1cm.

Sprawnosc zalezy od srednicy, skoku, dlugosci lufy i cinienia forsowania.

Chyba wystarczajaco namieszalem.
Luka
CZ-200STR,HORNET,EV2,Obrazek
Awatar użytkownika
mrs
Zarejestrowany użytkownik
Zarejestrowany użytkownik
Reactions:
Posty: 228
Rejestracja: 21 marca 2006, 09:43
Tematy: 0
Lokalizacja: Wrocław, często
Grupa: Zarejestrowani użytkownicy

Post autor: mrs »

akas pisze:Masa prężyny ma znaczenie ponieważ jest to masa szkodliwa , przynajmniej tak wynika z moich ostatnich eksperymentów.
Szkodliwość jej polega na tym ,ze wykonuje ruch do przodu wplywający na odrzut ,a nie wiele popoprawia sprawność jako forma dobijaka.

Jezeli załóżmy twój tuning polegałby na zmniejszeniu skoku tłoka do 8cm
to spadek energii na śrucie wynikajacy tylko z mniejszej pracy sprezyny wyniósłby co najmniej 20%.
Aby to z rekompesować należałoby podnieść napiecie wstepnę spręzyny z aktualnie 1cm na okolo 3cm lub nie co wiecej.
Komora spręzania mailaby wówczas 39cm^3. Przy 16j wysilenie wynisołoby 0,41J z 1cm. Takie wysilenie to juz pogranicze maksymalnej wydolnosci.Kluczowa role wowczas odgrywa pojemnosc pasozytnicza.
No właśnie Andrzeju. Rozmawialiśmy o zmniejszeniu skoky tłoka o ok. 1,5 cm przez wciśnięcie grubej gumowej/elastomerowej podkładki do wnętrza cylindra. Tylko jak pamietasz utknęliśmy na średnicy kanału przelotowego - ja nie miałem czasu nad tym poślęczeć. I dalej nie wiem jak szeroki powinien być kanał w tej gumowej podkładce zmniejszającej długość komory sprężania. Z drugiej strony, zwiększanie napięcia wstępnego sprężyny w TX, przez skrócenie drogi tłoka, może spowodować że nie zmieści się ona w czasie naciągania.
Pozdrawiam
Marek
Ostatnio zmieniony 03 października 2006, 16:46 przez mrs, łącznie zmieniany 1 raz.
Pozdrawiam
Marek
sprężynowe i PCP; długie i krótkie
Awatar użytkownika
Spinner
Zarejestrowany użytkownik
Zarejestrowany użytkownik
Reactions:
Posty: 8164
Rejestracja: 23 sierpnia 2003, 21:52
Tematy: 242
Lokalizacja: Gdańsk
Grupa: Zarejestrowani użytkownicy
Kontakt:

Post autor: Spinner »

@mrs
Rozmawialiśmy o zmniejszeniu skoky tłoka o ok. 1,5 cm przez wciśnięcie grubej gumowej/elastomerowej podkładki do wnętrza tłoka.
Taki zabieg nie zmniejszy skoku tłoka. :)
akas
Zarejestrowany użytkownik
Zarejestrowany użytkownik
Reactions:
Posty: 644
Rejestracja: 14 października 2004, 21:05
Tematy: 0
Lokalizacja: z podlasia
Grupa: Zarejestrowani użytkownicy

Post autor: akas »

Marku , skrócenie komory sprezania wkladką ,niestety wydłuza dość mocno kanał przelotowy, a to przenosi sie na zwiększenie pojemnosci pasozytniczej.
Przy duzym wysileniu moze ona spowodować zanik poduszki. A bez poduszki nie ma celności i żywotnosci sprezyny. Czyli w tym wypadku nalezałoby zawęzać kanał. Nalezaloby zakleić klejem epoksydowym i wiercąc co 0,1 mm szukać optymalnego przekroju.
Awatar użytkownika
mrs
Zarejestrowany użytkownik
Zarejestrowany użytkownik
Reactions:
Posty: 228
Rejestracja: 21 marca 2006, 09:43
Tematy: 0
Lokalizacja: Wrocław, często
Grupa: Zarejestrowani użytkownicy

Post autor: mrs »

Spinner pisze:@mrs
Rozmawialiśmy o zmniejszeniu skoky tłoka o ok. 1,5 cm przez wciśnięcie grubej gumowej/elastomerowej podkładki do wnętrza tłoka.
Taki zabieg nie zmniejszy skoku tłoka. :)
Dziękuję. Poprawiłem. Miało być cylindra. :oops:
Pozdrawiam
Marek
Pozdrawiam
Marek
sprężynowe i PCP; długie i krótkie
Wapniak
Zarejestrowany użytkownik
Zarejestrowany użytkownik
Reactions:
Posty: 459
Rejestracja: 26 listopada 2005, 17:40
Tematy: 0
Lokalizacja: Toruń
Grupa: Zarejestrowani użytkownicy

Post autor: Wapniak »

Podobne wymiary tj. średnica i skok tłoka ma Gamo ( 25 mm i 100 mm).
Tyle że fabryczny tłok ma wagę 150 g, do tego dochodzi ciężarek bodaj 45 g. Podobne eksperymenty robiłem w swoim Gamoniu i niestety wyszło na to, że fabryczny ciężarek jest za lekki. Teraz mam ciężarek cięższy od oryginalnego, do tego kawał elastomera między nim a tłokiem i uważam to za optymalną konfigurację.
Myślę, że dalsze zmniejszanie wagi tłoka w TX ( poniżej 200g)nie będzie dobre.
GAMO 440 HUNTER + N&S GC 3-9x42 AO Airking
akas
Zarejestrowany użytkownik
Zarejestrowany użytkownik
Reactions:
Posty: 644
Rejestracja: 14 października 2004, 21:05
Tematy: 0
Lokalizacja: z podlasia
Grupa: Zarejestrowani użytkownicy

Post autor: akas »

Zgadzam się z Wapniakiem. Jest jednak inna droga do zmniejszenia wagi tłoka, zmniejszenie fi cylindra i dorobienie nowego tłoka.
Przykladowo zmniejszenie fi z 25 na 22mm powoduje zmniejszenie pola przekroju o 22%. To pozwala zmnieszyć wagę tłoka o podobną wartość
czyli zejscie z 220g na 170g.
Powietrza powinno jeszcze wystraczyc aby zachować poduszkę.
Wysilenie wynisołoby okolo 0,43 j z cm^3 , czyli tyle ile fabryczne wersje FAC TX200.
Przy mniejszej fi cylindra rośnie też sprawność , a to oznacza mniejsze wysilenie orginalnej sprezyny.
Zyski wydają sie oczywiste problemem jest tylko wykonanie odpowiedniego tłoka i cylindra.
Awatar użytkownika
61gaw
Zarejestrowany użytkownik
Zarejestrowany użytkownik
Reactions:
Posty: 1053
Rejestracja: 24 czerwca 2004, 14:22
Tematy: 33
Lokalizacja: Trudno powiedzieć
Grupa: Zarejestrowani użytkownicy

Post autor: 61gaw »

akas pisze:Zyski wydają sie oczywiste problemem jest tylko wykonanie odpowiedniego tłoka i cylindra.
Każdy tokarz potrafi wykonać tłok i cylinder, a i materiały nie wymagają aprobaty NASA więc nie są drogie :wink: Kwestia tylko właściwego tj. precyzyjnego dobrania wymiarów tulei zmniejszającej średnicę cylindra w celu wklejenia oraz wykonaniu zaczepu tłoka (twardość i wymiary stosowna do posiadanego zespołu spustowego)- wiem coś o tym :evil: , choć nie dotyczy to TX-a tylko D48, ale zasada jest ta sama.
Nie każda próba kończy się sukcesem
ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Wiatrówki”