Tłumik do Steyr 110

Warsztat wiatrówkowy

Moderator: Moderatorzy wiatrówkowi

Awatar użytkownika
enginepol
Zarejestrowany użytkownik
Zarejestrowany użytkownik
Reactions:
Posty: 29
Rejestracja: 17 października 2013, 19:32
Tematy: 0
Lokalizacja: Warszawa
Grupa: Zarejestrowani użytkownicy

Re: Tłumik do Steyr 110

Post autor: enginepol »

Pytam o narzędzie do wykonania takiego otworu, a nie metodę pomiaru
Alex^^
Zarejestrowany użytkownik
Zarejestrowany użytkownik
Reactions:
Posty: 31
Rejestracja: 13 czerwca 2009, 07:33
Tematy: 0
Lokalizacja: Świdwin
Grupa: Zarejestrowani użytkownicy

Re: Tłumik do Steyr 110

Post autor: Alex^^ »

Frez. I na tej informacji kończę porady z cyklu: jak i czym mam obrabiać materiał aby osiągnąć wysoką precyzję obróbki.
Ostatnio zmieniony 22 czerwca 2017, 14:56 przez Michaus, łącznie zmieniany 1 raz.
Powód: 2. Na Forum niedopuszczalne jest: j) cytowanie zbędnych części postów, nie odnoszących się do zamieszczanej odpowiedzi. Zwłaszcza, w przypadku kiedy wypowiedź odnosi się do poprzedniego wpisu.
Awatar użytkownika
enginepol
Zarejestrowany użytkownik
Zarejestrowany użytkownik
Reactions:
Posty: 29
Rejestracja: 17 października 2013, 19:32
Tematy: 0
Lokalizacja: Warszawa
Grupa: Zarejestrowani użytkownicy

Re: Tłumik do Steyr 110

Post autor: enginepol »

Otwór fi. 16 w 6 klasie dokładności, frezem na głębokość 30 mm - takiej bajki to dawno nie słyszałem :-D
Awatar użytkownika
MASZOT
Zarejestrowany użytkownik
Zarejestrowany użytkownik
Reactions:
Posty: 2544
Rejestracja: 13 grudnia 2006, 15:29
Tematy: 53
Lokalizacja: Stargard
Grupa: Zarejestrowani użytkownicy
Kontakt:

Re: Tłumik do Steyr 110

Post autor: MASZOT »

Dla niedowiarków, tutaj można zobaczyć jak robi się precyzyjne otwory przy pomocy freza na obrabiarce CNC. Aleks wie co pisze bo to jego zawód.
A Ty Kolego enginepol mas ode mnie specjalne PW.
Wszyscy wiedzą, że są rzeczy niemożliwe do zrobienia, aż znajdzie się taki, co o tym nie wie i je czyni.
Alex^^
Zarejestrowany użytkownik
Zarejestrowany użytkownik
Reactions:
Posty: 31
Rejestracja: 13 czerwca 2009, 07:33
Tematy: 0
Lokalizacja: Świdwin
Grupa: Zarejestrowani użytkownicy

Re: Tłumik do Steyr 110

Post autor: Alex^^ »

Z reguły nie odpowiadam na posty nie związane bezpośrednio z tematem ale ten jeden raz zrobię wyjątek.

Jedną z wielu rzeczy których się nauczyłem to to, że jeżeli ja czegoś nie umiem to nie znaczy, że ktoś inny tego nie zrobi.

Przykładem może być kol. Hogan. Na to co on pisze jak dalece można poprawić pracę wiatrówki powinienem powiedzieć : to jakieś bajki, przecież firma Weihrauch zna się lepiej, ma wielu świetnych fachowców którzy biorą kasę za wymyślanie najlepszych rozwiązań.

Jak jest w rzeczywistości to wie każdy. Poprawione przez niego karabinki działają jak marzenie.

Widziałem niejednego frezera czy tokarza z kilku a niekiedy kilkunastoletnim doświadczeniem uważających się za fachowców którzy będąc na okresie próbnym w naszej firmie mówili, że czegoś się nie da zrobić. Nie przypominam sobie sytuacji aby któryś z nich dostał pracę na stałe.

Po prostu byli słabi.

Jeżeli uważasz, że to co napisałem to są bajki to niech i tak zostanie ja nie zamierzam niczego udowadniać.
Awatar użytkownika
enginepol
Zarejestrowany użytkownik
Zarejestrowany użytkownik
Reactions:
Posty: 29
Rejestracja: 17 października 2013, 19:32
Tematy: 0
Lokalizacja: Warszawa
Grupa: Zarejestrowani użytkownicy

Re: Tłumik do Steyr 110

Post autor: enginepol »

Powiedziałem "A" to muszę powiedzieć i "B" :wink:

Pomińmy na początku dokładność pozycjonowania, wpływ temperatury, geometrię obrabiarki, jej zużycie i całą resztę parametrów.

Załóżmy, że otwór został obrabiany frezem fi. 10, wysięg freza 35 mm. Materiał narzędzia: węglik wolframu. Współczynnik sprężystości węglika wolframu: 7* 10^11 Pa.
Nie mam zielonego pojęcia jakie zostały zastosowane parametry skrawania, ale przyjmijmy, że przy frezowaniu trochoidalnym otworu siła skrawania wyniosła 100 N.
Co się stanie z przedmiotem obrabianym w uproszczeniu: rury o średnicy 21 mm zewnętrznej, 14 mm wewnętrznej zamocowanej zupełnie na sztywno i wystającej jedynie 30 mm ponad imadło/uchwyt po przyłożeniu siły 100 N prostopadłej do osi obrotu punktowo lub równomiernie na czoło?
w0.jpg
w1.jpg
Przemieszczenia czoła tulei mierzymy w mikronie/mikronach.

Pójdzmy dalej:
Co się stanie z narzędziem po przyłożeniu siły 100N?
w2.jpg
Jeszcze gorzej. 4 mikrony przemieszczenia zakładając, że frez jest jednolitym wałkiem.

Już mamy 5 mikronów w plecy. A pole tolerancji wynosi 10 mikronów.

Pójdzmy na skróty: zamiast narzędzia z węglika użyto frezu HSS o kilkukrotnie niższym współczynniku sprężystości.
w3.jpg
Odkształcenie frezu wyniesie 0,014 mm, czyli więcej niż pole tolerancji :suprise:


Dodajmy do tego wszystkiego dokładność obrabiarki (pozycjonowania, jej geometrii, zużycia prowadnic, śrub kulowych) wpływ temperatury, nieosiowość zamocowania narzędzia w tulejce zaciskowej która potrafi wynieść i kilka mikronów, błędy ruchów w osiach związanych z interpolacją, drgania i 100 innych czynników mających wpływ na obróbkę.
Wykonanie takiego otworu wytaczadłem, rozwiertakiem: zgodzę się. Wykonanie go w 8, może 7 klasie dokładności - powinno dać radę.
Ale w otwór fi. 16 na głębokość 30 mm w 6 klasie dokładności, czy nie daj Boże 5 klasie - nie uwierzę :wink:
Wałeczki pomiarowe może i sugerowały takie pole tolerancji, ale co z choćby odchyłkami okrągłości?
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Alex^^
Zarejestrowany użytkownik
Zarejestrowany użytkownik
Reactions:
Posty: 31
Rejestracja: 13 czerwca 2009, 07:33
Tematy: 0
Lokalizacja: Świdwin
Grupa: Zarejestrowani użytkownicy

Re: Tłumik do Steyr 110

Post autor: Alex^^ »

Średnio obchodzi mnie co kto myśli.

Kolega enginepool przepisał kawałek książki, zamieścił kilka screenów z Solid Worksa, jednym słowem mnóstwo teorii z której nic nie wynika.
Frez się odkształca? No to już odkrycie na miarę Nobla co najmniej. Przecież o tym uczą w pierwszej klasie technikum. Ale co z tego?

Kolega zrobił błędne założenia, takie typowe, książkowe podejście. Wszystko wyjaśniłem wcześniej, może nawet za dużo napisałem, czego trochę żałowałem ale jak widać bez potrzeby bo do zrozumienia potrzeba trochę praktyki i doświadczenia.

Nie mam zamiaru szczegółowo wyjaśniać jak uzyskać żądane pasowanie z dwóch powodów:
1. wykracza to poza temat tłumika i
2. wiedza kosztuje. Wielu potrzebnych rzeczy w szkole nie uczą. Może nawet większości. Zdobycie tej wiedzy zajmuje mnóstwo czasu i (często niemałych) pieniędzy.

Dosłownie takie samo podejście reprezentowali chłopcy po polibudzie którzy przychodzili do naszego zakładu tuż po szkole. Gdy dostawali zadanie, a nie wiedzieli jak do niego podejść, to zaczynali przedstawiać książkowe dowody na to, że tego nie da się zrobić. Ot takie tam głowy nabite w 95% niepotrzebną teorią. W praktyce wiedzieli mniej niż uczniowie technikum po półrocznym stażu.

W tej chwili mam do zrobienia kilka obiecanych separatorów, dlatego też temat tłumika jest tematem dla mnie zakończonym.

Pozdrawiam.
Awatar użytkownika
enginepol
Zarejestrowany użytkownik
Zarejestrowany użytkownik
Reactions:
Posty: 29
Rejestracja: 17 października 2013, 19:32
Tematy: 0
Lokalizacja: Warszawa
Grupa: Zarejestrowani użytkownicy

Re: Tłumik do Steyr 110

Post autor: enginepol »

Trafiło się dwóch "mądrych" - jeden wierzy drugi nie :wink: Ale może część mocy Jasnej Góry przekroczyła drzwi firmy Alexa i na stale tam zagościła robiąc rzeczy... nie powiem niemożliwe, ale mało prawdopodobne :wink:

Ale zamknijmy temat, polemika z osobą która obrabia bryłę obrotową na frezarce rzeczywiście będzie kończyła się milczeniem albo kończeniem tematu - bo tak :-D
Zablokowany Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Warsztat - Wiatrówki”