Diana 16

Warsztat wiatrówkowy

Moderator: Moderatorzy wiatrówkowi

Awatar użytkownika
Granado
Zarejestrowany użytkownik
Zarejestrowany użytkownik
Reactions:
Posty: 241
Rejestracja: 12 sierpnia 2007, 19:45
Tematy: 0
Lokalizacja: Gdańsk
Grupa: Zarejestrowani użytkownicy

Diana 16

Post autor: Granado »

Forum odwiedzam już od jakiegoś czasu. Ciut interesuję się wiatrówkami z przeszłości. Niniejszym chciałbym Kolegom pokazać jedną z moich Dianek. Dziś Dianka 16
Pokazuję dziś efekt końcowy renowacji. Z uwagi na to, iż cylinder jest wgrzany w obudowę tłoczona z blachy, postanowiłem zastosować domowe brunirowanie środkiem Excalibur - Brunitore per metali. Efekt: połowiczne zadowolenie. Część centralna - korpus uzyskał zdecydowanie odcień brązu, natomiast płaszcz lufy, pazur napięcia sprężyny ma odcień lekkiej czerni, takiej transparentnej. Dlaczego tak wyszło? Może złe odtłuszczenie korpusu? To moje pierwsze brunirowanie i zbieranie doświadczeń.
Postaram się opisać dokładnie poszczególne elementy wiatrówki:

Zbiorek drobiazgów:

Obrazek

kabłąk spustu jest mocowany na jeden wkręt, z drugiej strony pazurkiem wchodzi w wycięcie w dolnej części korpusu. Korek zamykający i maskujący blokadę prowadnicy sprężyny ma średnicę zewnętrzną 23,6mm, wewnętrzna 21,9mm długość 12mm. Zakończenie lufy fi zewn. 18,5mm, fi wewn. 17mm długość 9,8mm, gwint na muszkę M3

Obrazek

Szczerbinka montowana w sposób prymitywny aczkolwiek jest to sposób zdający egzamin. "Łyzwa" szczerbinki wchodzi w wycięcie prowadnicy lufy. Montowana jest na wcisk i doskonale sie trzyma. Szczerbinka wykonana jest ze stali sprężystej, co umożliwia ustawienie wysokości śrubką regulacyjną
Obrazek

Muszka ma wysokość 7,5mm, fi podstawy 4,0mm, pręcik fi 1,5mm, gwint M3. Długość całkowita z gwintem 10,3mm. Jest wkręcana zarówno w kapsel osony lufy jak i w płaszcz lufy.
Obrazek

Śruba mocująca korpus do osady jest również osią spustu. Patent godny nasladowania.
Obrazek

Reszt śrub mocujących i osi dla osłony lufy ( fi 5,5mm, M5, długość z gwintem 21mm) i pazura naciągu ( M5 długość z gwintem 16mm).
Obrazek

Trzpień blokujący prowadnicę tłoka fi 5mm, długość 22,4mm.
Obrazek

Spust. Sprężyna docisku opiera się z jednej strony o osadę. Nie spotkałem do tej pory takiego rozwiązania.
Obrazek

Tłok. Miniaturka w samej rzeczy. Fi zewn. 18,2mm, fi wewn. 16,4mm długość tulei 89,6mm, długość z uszczelką skórzaną 98mm. Tłok jest wypraską z blachy jak wszystkie inne główne części wiatrówki.
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Uszczelka skórzana montowana na podkładce do tłoka nitem ( z autopsji nie da sie wykręcić)
Obrazek

Prowadnica sprężyny i element blokujący w jednym. Długość całkowita 102mm, fi zewn. 9,7mm, fi wewn. 7,7mm. "ustnik"zamknięcia fi zewn 19,9mm długość 13,4mm. Zamknięcie polega na wprowadzeniu dwóch skrzydełek w odpowiednie wycięcia korpusu. Oczywiście wykonana z paska blachy.
Obrazek

Płaszcz lufy wykonany jest z blachy. ługość 302mm. Fi końcówki: zewn.17,1mm wewn. 14,9mm, przy przejściu ( rejon szczerbinki) fi zwen. 19,4mm, wewn. 17,2mm
Obrazek

Obrazek

Korpus jak już wspomniałem, tak jak wszystkie inne części wykonana metodą tłoczenia. Wykonanie doskonałe.
Obrazek

Wycięcia do montażu końcówki prowadnicy sprężyny
Obrazek

Spód korpusu ze szczeliną montażu osłony spustu
Obrazek

Wyjście z tłoka z uszczelką przylegająca do portu ładowania
Obrazek

Lufa. Osłona mosiężnej lufy wykonana jest z paska blachy. Fi 8mm. Port ładowania i wylot lufy wprasowany na stałe.
Obrazek

Obrazek

W widoczne wgłębienie zagłębia się gwint muszki
Obrazek

Pazur napięcia tłoka.
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Sprężyna. Drut 2,25mm fi zewn 15mm, długość 185mm 39 zwoi.
Obrazek

Końcówki splantowane
Obrazek

I efekt końcowy.

Obrazek

Obrazek

Wiatrówkowa ma teraz około 74 - 77m/s. Czyli jak nie patrząc prędkość wzrosła bagatela ponad dwukrotnie.

Jest to pierwsza z rodziny Dian odrestaurowana do końca. Na swoja kolej czeka Diana 22.
Osada oczywiście odnowiona wg zasad propagowanych na forum, czyli szlif, olej, na razie bez wosku bo osadę co jakiś czas traktuje olejem.

Tak wyglądała Dianka po zakupie:

Stan ogólnie dobry, oczywiście wżery są.
Ciekawe, że co model to inny sposób zaczepu i blokady lufy.

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Po tych egzemplarzach co mam widać ewolucję i rozwój poszczególnych części Dian, zapowiada się całkiem niezła kolekcja.
Krzysztof

Quakenbush i kilka innych
Awatar użytkownika
Spinner
Zarejestrowany użytkownik
Zarejestrowany użytkownik
Reactions:
Posty: 8164
Rejestracja: 23 sierpnia 2003, 21:52
Tematy: 242
Lokalizacja: Gdańsk
Grupa: Zarejestrowani użytkownicy
Kontakt:

Post autor: Spinner »

Piękna robota - :)
erico
Zarejestrowany użytkownik
Zarejestrowany użytkownik
Reactions:
Posty: 338
Rejestracja: 30 września 2006, 21:41
Tematy: 0
Lokalizacja: z baru
Grupa: Zarejestrowani użytkownicy

Post autor: erico »

No ładne :one:

Do pełnego zadowolenia wyszlifuj na lusterko system i wyślij jednej ze znanych ;) osób do oksydowania na gorąco - samo oksydowanie to niewielki w sumie koszt. Jeszcze nie słyszałem (i nie widziałem choć próbowałem) żeby oksydowanie na zimno dużych powierzchni dało zadowalający efekt i bardzo to odradzam. U mnie gorąca oksyda kosztowała niewiele więcej niż puszka oksydy na zimno a wyszło tak:

Obrazek

a zwłaszcza okolice portu miałem baaardzo nieciekawe.
roboty dwa dni - w jeden papier a w drugi filc (koniecznie na elektrycznej szlifierce, wiertarce itp. - ręcznie nie ma sensu). Jeśli będzie idealnie wyszlifowane (jak swoją skończyłem, przeglądałem się w niej przy goleniu - ale Waldek i tak powiedział "no przecież miałeś ją wyszlifować" :D ) to oksyda może być lepsza niż fabryczna

pozdrawiam
LGM
Awatar użytkownika
Greg62
Zarejestrowany użytkownik
Zarejestrowany użytkownik
Reactions:
Posty: 39
Rejestracja: 13 września 2017, 11:02
Tematy: 0
Lokalizacja: Jenin - lubuskie
Grupa: Zarejestrowani użytkownicy

Re: Diana 16

Post autor: Greg62 »

Odświeżę trochę temat .
dostałem do ręki taką Diankę 16
w stanie jak cię mogę i bez mocy przepchnięcia śrutu przez lufę
Zabrałem się więc za przuwrócenie jej do życia
:P

po zakupie wyglądała tak:

Obrazek

zabrałem się za demontaż

Obrazek

jak widać wżerów trochę jest ale najgorsze było wgniecenie cylindra ( nawet dwa )

Obrazek

ale poradziłem sobie z pomocą dopasowanego stalowego walca i palnika.
Potem szlif papierkiem wewnątrz cylindra i tłok chodzi jak trzeba.
Zapewne jakiś negatywny wpływ na pracę tłoka pozostał ale zminimalizowany maksymalnie jak to było możliwe w domowych warunkach.
CZ 200S, Diana 24 T04, Heanel 49a Sport Model, Diana 16, Diana 27, IŻ 38, IŻ 22, MP 512M, Łucznik 87, Slavia 630, Slavia 631 Haenel 312 - w renowacji, Haenel Model 550 - do renowacji.
Awatar użytkownika
Greg62
Zarejestrowany użytkownik
Zarejestrowany użytkownik
Reactions:
Posty: 39
Rejestracja: 13 września 2017, 11:02
Tematy: 0
Lokalizacja: Jenin - lubuskie
Grupa: Zarejestrowani użytkownicy

Re: Diana 16

Post autor: Greg62 »

Dalej przyszedł czas na usunięcie lakieru z osady

Obrazek

i czyszczenie wszystkich elementów

Obrazek

nie będę zdzierał aż znikną wszystkie wżery bo zostanie blaszka, one też dodają uroku.

Przymiarka systemu i drewienka

Obrazek
Obrazek

Tak wygląda z rozpoczętym olejowaniem i w oczekiwaniu na oksydę.

Obrazek

Jeszcze kilka ujęć
Obrazek Obrazek Obrazek

Przeprowadziłem też testy, prędkość początkowa śrutu w okolicach 50-60m/s
to trochę mało wstawiłem więc po obu stronach sprężyny podkładki mosiężne
samodzielnie dorobione co zwiększyło napięcie wstępne, dało to efekt wzrostu
prędkości do poziomu 80-85m/s ale wzrosła odczuwalność i tak słabego "kopa".
Celność jak na zabawkę wystarczy, puszka po piwie nie ma szans z 10 m.
Zabawa przednia.
Jak skończę reanimację wrzucę fotki .

Ciekawi mnie jeszcze jaki może mieć rok produkcji...?
CZ 200S, Diana 24 T04, Heanel 49a Sport Model, Diana 16, Diana 27, IŻ 38, IŻ 22, MP 512M, Łucznik 87, Slavia 630, Slavia 631 Haenel 312 - w renowacji, Haenel Model 550 - do renowacji.
Awatar użytkownika
Greg62
Zarejestrowany użytkownik
Zarejestrowany użytkownik
Reactions:
Posty: 39
Rejestracja: 13 września 2017, 11:02
Tematy: 0
Lokalizacja: Jenin - lubuskie
Grupa: Zarejestrowani użytkownicy

Re: Diana 16

Post autor: Greg62 »

Położyłem oksydę na mojej Diance 16 ( oczywiście na zimno bo gorąca zabrała by się za elementy mosiężne ):

Obrazek
Obrazek

mi się podoba.

cały czas nurtuje mnie z jakiego okresu jest ten karabinek
ma rzadki typ szczerbinki ( nie spotkałem na fotkach w internecie takiego )

Obrazek

może macie jakieś sugestie co to za rocznik ( +/- 10 lat )
CZ 200S, Diana 24 T04, Heanel 49a Sport Model, Diana 16, Diana 27, IŻ 38, IŻ 22, MP 512M, Łucznik 87, Slavia 630, Slavia 631 Haenel 312 - w renowacji, Haenel Model 550 - do renowacji.
Awatar użytkownika
eclip2
Zarejestrowany użytkownik
Zarejestrowany użytkownik
Reactions:
Posty: 1310
Rejestracja: 17 stycznia 2008, 17:23
Tematy: 0
Lokalizacja: Kostry
Grupa: Zarejestrowani użytkownicy

Re: Diana 16

Post autor: eclip2 »

Nie wiedziałem, że oksyda na zimno może tak ładnie wyglądać. Jakiego specyfiku używałeś?
B2->H55->HW97k->FN19->HW90->AT44 || BT3-9x40->BL3-9x40->BT3-9x40 DOA600->BT6-18x40
Łucznik wz.70 + Browning Buck Mark URX
Awatar użytkownika
Greg62
Zarejestrowany użytkownik
Zarejestrowany użytkownik
Reactions:
Posty: 39
Rejestracja: 13 września 2017, 11:02
Tematy: 0
Lokalizacja: Jenin - lubuskie
Grupa: Zarejestrowani użytkownicy

Re: Diana 16

Post autor: Greg62 »

OKSYDA w płynie Tetra Gun Liquid Blue, siedem razy zgodnie z instrukcją na opakowaniu :
1.odtłuszczanie, ja stosowałam alkohol (biały denaturat)
2.płukanie zimną wodą, wycieranie papierowym ręcznikiem i suszenie suszarką.
3.oksydowanie waciki lub pędzelkiem, około 5-10 min odczekać. Powstaną plamy ale to nic.
4.płukanie zimną wodą, wybieranie i suszenie, pojawić może się rdza w niektórych miejscach.
5.plamy z nalotu i rdzę czyścić niezbyt mocno dociskając wełną stalową 000.
6. Zaczynamy od pkt 1 i tak minimum 7 razy. Wszystko w nitrylowych rękawiczkach.
Na koniec po umyciu denaturatem wszystko dokładnie przetrzeć olejem do konserwacji i wypolerować bawełnianą szmatką.
Myślę że nie jest to tak trwała oksyda jak na gorąco ale do takich kolekcjonerskich egzęplarzy wystarczy.
Haenelka 49a też tak oksydowałem.
Teraz wypolerowałem Dianę 27 ale do niej szykuję się do oksydowania na gorąco, czekam na cieplejsze dni wolałbym to robić na zewnątrz.
CZ 200S, Diana 24 T04, Heanel 49a Sport Model, Diana 16, Diana 27, IŻ 38, IŻ 22, MP 512M, Łucznik 87, Slavia 630, Slavia 631 Haenel 312 - w renowacji, Haenel Model 550 - do renowacji.
Awatar użytkownika
eclip2
Zarejestrowany użytkownik
Zarejestrowany użytkownik
Reactions:
Posty: 1310
Rejestracja: 17 stycznia 2008, 17:23
Tematy: 0
Lokalizacja: Kostry
Grupa: Zarejestrowani użytkownicy

Re: Diana 16

Post autor: eclip2 »

Dzięki za odpowiedź. Mam w planach remont Hatsana 55 i pewnie skorzystam z tego samego specyfiku :one:
B2->H55->HW97k->FN19->HW90->AT44 || BT3-9x40->BL3-9x40->BT3-9x40 DOA600->BT6-18x40
Łucznik wz.70 + Browning Buck Mark URX
Awatar użytkownika
Greg62
Zarejestrowany użytkownik
Zarejestrowany użytkownik
Reactions:
Posty: 39
Rejestracja: 13 września 2017, 11:02
Tematy: 0
Lokalizacja: Jenin - lubuskie
Grupa: Zarejestrowani użytkownicy

Re: Diana 16

Post autor: Greg62 »

To powodzenia!
Oczywiście pokażesz jak wyszło?
:516:
CZ 200S, Diana 24 T04, Heanel 49a Sport Model, Diana 16, Diana 27, IŻ 38, IŻ 22, MP 512M, Łucznik 87, Slavia 630, Slavia 631 Haenel 312 - w renowacji, Haenel Model 550 - do renowacji.
Awatar użytkownika
eclip2
Zarejestrowany użytkownik
Zarejestrowany użytkownik
Reactions:
Posty: 1310
Rejestracja: 17 stycznia 2008, 17:23
Tematy: 0
Lokalizacja: Kostry
Grupa: Zarejestrowani użytkownicy

Re: Diana 16

Post autor: eclip2 »

Jak skończę, to na pewno nie omieszkam się pochwalić ;)
B2->H55->HW97k->FN19->HW90->AT44 || BT3-9x40->BL3-9x40->BT3-9x40 DOA600->BT6-18x40
Łucznik wz.70 + Browning Buck Mark URX
zamek
Zarejestrowany użytkownik
Zarejestrowany użytkownik
Reactions:
Posty: 34
Rejestracja: 09 sierpnia 2016, 21:11
Tematy: 0
Grupa: Zarejestrowani użytkownicy

Re: Diana 16

Post autor: zamek »

Greg62 pisze: Ciekawi mnie jeszcze jaki może mieć rok produkcji...?
Ciewkawe gdzie produkowana
ja na swojej pod napisem Diana mam wybite DDR i muszkę mam z długa blaszką
Awatar użytkownika
Greg62
Zarejestrowany użytkownik
Zarejestrowany użytkownik
Reactions:
Posty: 39
Rejestracja: 13 września 2017, 11:02
Tematy: 0
Lokalizacja: Jenin - lubuskie
Grupa: Zarejestrowani użytkownicy

Re: Diana 16

Post autor: Greg62 »

Pod logiem Diany jest napis MADE IN GERMANY ale nie wiele mi to mówi ?. :-/
Obrazek

no i ta mała szczerbinka!?
CZ 200S, Diana 24 T04, Heanel 49a Sport Model, Diana 16, Diana 27, IŻ 38, IŻ 22, MP 512M, Łucznik 87, Slavia 630, Slavia 631 Haenel 312 - w renowacji, Haenel Model 550 - do renowacji.
ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Warsztat - Wiatrówki”