Stowarzyszenie -- sprawy księgowe (poradnik)

Moderator: Moderatorzy WBP

Awatar użytkownika
carambas
Zarejestrowany użytkownik
Zarejestrowany użytkownik
Reactions:
Posty: 803
Rejestracja: 07 kwietnia 2014, 16:54
Tematy: 0
Lokalizacja: Wrocław / Braterstwo
Grupa: Zarejestrowani użytkownicy
Kontakt:

Stowarzyszenie -- sprawy księgowe (poradnik)

Post autor: carambas »

Dzień dobry,

dziś dla odmiany zamiast pytać, spróbuję odpowiadać. Założyłem stowarzyszenie zarejestrowane w KRS i chciałbym pokrótce opisać jakie są obowiązki podatkowo - księgowe. Informacje, które uzyskałem pochodzą z konsultacji z księgową Sektora 3 -- inkubatora organizacji pozarządowych.

Informacje dotyczą zarówno stowarzyszeń zwykłych, jak i tych rejestrowych. Jeśli uważasz, że któraś informacja jest błędna lub wiesz coś więcej, zachęcam do precyzowania mojej wypowiedzi. Wszystkie pytania zanotuję i zaniosę na kolejne konsultacje do księgowej. Dzięki temu uzyskamy stan prawny na 2016 rok z rąk osoby, która powinna być kompetentna.

NIP, CIT
Zakładając stowarzyszenie, mamy obowiązek wystąpić o NIP. NIP należy uzyskać, gdy stowarzyszenie rozpocznie działalność. Jest on niezbędny nawet w przypadku, gdy nie posiadamy konta bankowe, nie dokonujemy obrotu pieniężnego, lub nie zbieramy składek.
Występując o NIP dla Braterstwa, pamiętam że dosyć długo urzędniczki się głowiły jak wypełnić formularz, na którym jest rubryka „numer w odpowiednim rejestrze”. Obecnie zakładając stowarzyszenie zwykłe, musimy się zarejestrować w rejestrze stowarzyszeń zwykłych, więc uzyskanie NIPu nie powinno rodzić komplikacji.
Jeśli mamy numer konta bankowego, należy poinformować US o tym numerze. Polecam bank BGŻ BNP Paribas, konta dla stowarzyszeń są bezpłatne.

Każdego roku, do 31 marca należy złożyć formularz CIT-8 wraz z załącznikiem CIT-8/O. Zgodnie z prawem, jeśli stowarzyszenie otrzyma od jednej osoby darowizny na kwotę ponad 15 000 zł, należy także złożyć załącznik CIT-8/D. Niektóre urzędy skarbowe, na wyrost i nieco samowolą, potrafią wymagać złożenia załącznika CIT-8/D dla wszystkich darowizn.

Na forum czytałem opinie, że nie można olać NIP, czy składanie CIT-8. Nie polecam tego robić.

Sprawozdanie
Stowarzyszenia są co do zasady zobowiązane także składać coroczne sprawozdanie finansowe. Sprawozdanie trzeba sporządzić do 31 marca, Zarząd musi je zatwierdzić do końca czerwca i w ciągu 10 dni od zatwierdzenia należy złożyć takie sprawozdanie do Urzędu Skarbowego.
Są różne rodzaje sprawozdań, od bardzo skomplikowanych, po prostsze. Jeśli musisz składać takie sprawozdanie, to lepiej idź do księgowej i nie bazuj na wiedzy z internetu.

Na szczęście od 2016 roku weszła nowelizacja ustawy o rachunkowości i mając niewielkie stowarzyszenie można być zobowiązanym do prowadzenia tylko książki przychodów i rozchodów oraz zwolnionym z obowiązku sporządzania sprawozdań. Aby być zwolnionym należy: mieć do 100 000 zł przychodu w ciągu roku (wszystkie przychody), nie prowadzić działalności gospodarczej, nie mieć statusu OPP. Bardziej szczegółowe dane: http://poradnik.ngo.pl/wiadomosc/1665371.html

Jeśli chcemy skorzystać z tych ułatwień, trzeba złożyć pismo do US do 31 stycznia, że spełniamy warunki i chcemy skorzystać z ułatwień. To ważny krok. Raz złożone pismo obowiązuje cały czas, do odwołania. Nie trzeba tego robić co roku. Jeśli zakładamy stowarzyszenie w ciągu roku, trzeba poinformować US w ciągu 14 dni (nie mam pewności, czy 14, czy 30).

Były sytuacje, gdy ktoś prowadził stowarzyszenie zwykłe, w regulaminie był zapis, że nie pobierają jakichkolwiek pieniędzy, brak konta bankowego, itp., a mimo tego US kazał złożyć sprawozdanie za 4 lata wstecz. Obyło się bez kary, ale te biedne emerytki (koło gospodyń, czy coś) się trochę strachu najadły.

Dalej zakładam, że nie prowadzimy działalności gospodarczej i korzystamy z uproszczenia.

Księgowość
Prowadzenie księgowości przy uproszczonej ewidencji przychodów i kosztów ogranicza się do tabelki w excelu.
Księgowanie kosztów: Data, numer faktury, kwota brutto, podatek VAT, opis faktury.
Księgowanie przychodów: warto rozdzielić darowizny i składki członkowskie oraz odpłatną działalność pożytku publicznego. Księgujemy kto, ile, kiedy, za co.

Pod koniec roku podsumowujemy rubryki i wpisujemy odpowiednie wartości do CIT-8. Księga przychodów/rozchodów powinna być wydrukowana i w dokumentacji. Należy mieć wydrukowane wyciągi z kont. Uwaga na niektóre banki, które potrafią żądać 40 zł za wyciąg.

Stowarzyszenia są zwolnione z podatku w ramach działalności statutowej. Czy prawie zawsze, chyba że otrzymamy jakąś karę, grzywnę, itp.

Jeśli jakaś osoba prywatna kupiła coś na rzecz stowarzyszenia, np. domenę, naboje, wstążki, możemy odzyskać pieniądze od stowarzyszenia. Stowarzyszenie musi mieć fakturę wystawioną na tę osobę prywatną, potwierdzenie zapłaty faktury oraz prośbę osoby o refundację. Można takie koszty normalnie księgować.

Odpłatna działalność pożytku publicznego.
Istotny punkt, gdy chcemy np. przeprowadzać szkolenia, udostępniać kawałek strzelnicy, itp. Zawsze można machnąć ręką, brać pieniądze do kieszeni i się nie przejmować szczegółami, ale piszę jak jest zgodnie z przepisami.
Przychód z takiej działalności nie może przekraczać jej kosztów dla stowarzyszenia. Organizujesz piknik strzelecki ze strzelaniem po 30 zł? Suma przychodów ze wszystkich uczestników musi być równa kosztowi strzelnicy, cateringu, nabojów, wypożyczenie broni, instruktora, itp.
Jeśli ten przychód jest wyższy niż koszty, ryzykujemy że US nakaże nam (po kontroli) rejestrację działalności gospodarczej i/lub karę.

Doprowadza to do absurdalnych sytuacji: ustaliliśmy koszt imprezy na 2000 zł, mamy 200 uczestników płacących po 10 zł i jest super. Nagle przychodzi jeszcze jeden i mamy już 10 zł więcej niż koszty. Księgowo – niedopuszczalne. Częstym sposobem pozbycia się „problemu” nadmiaru pieniędzy z imprezy jest podwyższenie wynagrodzenia pracownika (np. instruktora) na tej imprezie, którą to podwyżkę on później przekazuje darowizną na cele stowarzyszenia. Niestety, instruktor musi od tej podwyżki także zapłacić podatek, więc jesteśmy parę złotych do tyłu na tej karuzeli.

Darowizny.
Zgodnie z przepisami przelew z darowiną powinien być opisany „darowizna”. Jeśli tytuł jest inny to mogą być negatywne konsekwencje gdy US jest upierdliwy. Sprawę rozwiąże podpisany dokument od darczyciela, że się pomylił w tytule. W skrajnych przypadkach trzeba zwracać przelew do adresata i prosić o wykonanie go ponownie z dobrym tytułem. Jest to absurdalne i chyba nikt tego nie robi, ale jeśli się obawiasz US, to jest to zawsze droga naprostowania błędnego przelewu.

W ciągu roku możemy przyjąć gotówką nie więcej niż 20 000 zł, chyba że posiadamy kasę fiskalną. Jest to ważne ograniczenie przy organizacji zawodów, pikników, itp.
W teorii ktoś może przyjąć 100 zł darowizny od darczyńcy w gotówce i później wpłacić na konto stowarzyszenia przelewem jako „darowiznę”. Pozwala to ominąć ten limit 20 tys, ale wystawia na jakieś ryzyko osobę, która przyjęła gotówkę. Zwłaszcza przy dużych kwotach łącznych darowizn może to być podejrzane.
Oczywiście można brać pieniądze do kieszeni i się nie chwalić, ale z reguły chcemy żeby zasilały one konto stowarzyszenia na cele statutowe, a nie tylko ksieszeń jednej osoby.

Pracownicy
Możemy sobie spokojnie zatrudniać pracowników. Ich pensja „brutto brutto” (czyli cały koszt) jest wpisywana do naszej księgi i jest ok.
Musimy zarejestrować się w ZUS i w odpowiednich terminach doprowadzać za pracowników odpowiednie składki na odpowiednie konta.

Należy dopilnować, żeby zatrudnienie było na odpowiednią umowę. Niedopuszczalne jest zatrudnianie do szkoleń na umowy o dzieło. Ogólnie, umowa o dzieło jako zwolniona z dużej części haraczy może być podstawą do obiekcji ze strony ZUSu, zatem bywa niebezpieczna.
Umowy zlecenia dla aktywnych studentów do 25 r.ż. są zwolnione ze składek ZUS.

Do 20. dnia następnego miesiąca należy odprowadzić do US podatek za pracownika.

Pod koniec roku generujemy PITy.
Te PITy można składać na papierze, jeśli mamy do 5 pracowników. Powyżej 5 pracowników trzeba wygenerować bezpieczny podpis elektroniczny (ok 300 zł) i zgłaszać PITy elektronicznie.
PIT 4R, które składa stowarzyszenie do 31 stycznia.
PIT11, który wysyłamy zarówno do US, jak i do pracowników. Deklaracje na papierze składamy do 31 stycznia. Elektronicznie można złożyć do końca lutego. Do końca lutego trzeba też wysłać PIT11 wszystkim pracownikom.

Pożyczki
Jeśli zabraknie nam pieniędzy w stowarzyszeniu, osoby prywatne mogą mu udzielić pożyczki. Dla bezpieczeństwa warto dać minimalne oprocentowanie – 1%. Po podpisaniu umowy o pożyczkę stowarzyszenie musi złożyć deklarację PCC. Stowarzyszenia nie płacą podatku PCC.

Stowarzyszenie nie może pożyczać pieniędzy osobom prywatnym. Te środki są publiczne i można nimi dysponować tylko na cele statutowe.

Mój wniosek
Prowadzenie stowarzyszenia wymaga pracy, dotrzymywania terminów i minimalnego wysiłku. Zwłaszcza, gdy pobieramy składki czlonkowskie lub organizujemy jakieś imprezy.
Nie jest to przesadnie trudne, ale zostawienie wszystkie samopas może się wiązać z konsekwencjami.
Zapewne nie zawsze trzeba być 100% zgodnym z przepisami -- tym bardziej prowadząc malutkie stowarzyszenie -- ale warto wiedzieć co się powinno robić.

Proszę o uwagi od osób z praktyką i doświadczeniem. To są tylko teoretyczne odpowiedzi na teoretyczne pytania. Dla mnie brzmią sensownie, ale być może ktoś to przerabiał i wie lepiej.
Ligenza
Zarejestrowany użytkownik
Zarejestrowany użytkownik
Reactions:
Posty: 121
Rejestracja: 23 kwietnia 2015, 10:45
Tematy: 0
Lokalizacja: Wysokie Mazowieckie
Grupa: Zarejestrowani użytkownicy

Re: Stowarzyszenie -- sprawy księgowe (poradnik)

Post autor: Ligenza »

Serdecznie dziękuję. Rzeczowo i przejrzyście. Proponuję podpiąć temat.
FNmaniak: FN1900, FN 1905, FN1906, FN 1910/22, HP 35, FN M150, FN Model 1912(?) Short .
tomekwroclawski
Zbanowany
Zbanowany
Reactions:
Posty: 2443
Rejestracja: 14 listopada 2010, 19:39
Tematy: 0
Grupa: Zbanowany

Re: Stowarzyszenie -- sprawy księgowe (poradnik)

Post autor: tomekwroclawski »

Kawał świetnej roboty :)
PJU
Zarejestrowany użytkownik
Zarejestrowany użytkownik
Reactions:
Posty: 848
Rejestracja: 14 września 2005, 10:36
Tematy: 0
Lokalizacja: Kraina mlekiem i miodem płynąca
Grupa: Zarejestrowani użytkownicy

Re: Stowarzyszenie -- sprawy księgowe (poradnik)

Post autor: PJU »

Dziękuję, bardzo dobrze napisane.
Wbrew pozorom roboty trochę jest :-D
Pozdrawiam
Piotrek
Awatar użytkownika
biper
Zarejestrowany użytkownik
Zarejestrowany użytkownik
Reactions:
Posty: 3209
Rejestracja: 20 stycznia 2015, 09:28
Tematy: 18
Lokalizacja: okolice 3city
Grupa: Zarejestrowani użytkownicy

Re: Stowarzyszenie -- sprawy księgowe (poradnik)

Post autor: biper »

Co do drukowania księgi przychodów i rozchodów.
Nie wiem jak ze stowarzyszeniami, ale na pewno jednoosobowe działalności gosp. od kwietnia b.r. nie muszą ich drukować.
Może być tylko w wersji elektronicznej.

Kwestia do skonsultowania..
SKS Ardea || Pomorskie Stowarzyszenie Strzelecko-Kolekcjonerskie "DO BRONI"
Awatar użytkownika
Serex
Zarejestrowany użytkownik
Zarejestrowany użytkownik
Reactions:
Posty: 160
Rejestracja: 24 czerwca 2015, 14:42
Tematy: 1
Lokalizacja: Świebodzin
Grupa: Zarejestrowani użytkownicy

Re: Stowarzyszenie -- sprawy księgowe (poradnik)

Post autor: Serex »

Dodam ze przed NIP-em robimy REGON. Rejestrujemy sie w urzędzie statystycznym odpowiednim dla naszego regionu. Mozna na miejscu (bedzie od reki), lub listownie (potrwa ok tygodnia). Wypelniamy druk RG-OP, pomogą nam na miejscu, lub jak mi przez telefon, zalaczamy kopie zaswiadczenia o rejestracji stowarzyszenia i czekamy. Zeby uzyskac NIP wypełniamy druk NIP-2, ja zalaczalem jeszcze kopie decyzji o wydaniu nr REGON, zgody właściciela lokalu gdzie znajduje się siedziba stowarzyszenia oraz uchwały o wybraniu przedstawiciela. Na razie czekam, potem zloze wniosek o uzupełnienie informacji o nr konta oraz wzor pieczatki 8-)
Pozdrawiam.
Awatar użytkownika
Iperyt68
Zarejestrowany użytkownik
Zarejestrowany użytkownik
Reactions:
Posty: 3187
Rejestracja: 03 października 2012, 21:47
Tematy: 0
Lokalizacja: Świętoszów
Grupa: Zarejestrowani użytkownicy

Re: Stowarzyszenie -- sprawy księgowe (poradnik)

Post autor: Iperyt68 »

OK, bardzo fajne kompendium ale nie jest dla mnie do końca jasne czy małe stowarzyszenie, działające w oparciu o regulamin i nie zamierzające uzyskiwać jakichkolwiek przychodów "...musi podjąć formalną decyzję, że rezygnuje z prowadzenia pełnej księgowości na rzecz książki przychodów i rozchodów w trybie określonym w statucie, np. uchwałą zarządu"?.
vivere militare est
Awatar użytkownika
carambas
Zarejestrowany użytkownik
Zarejestrowany użytkownik
Reactions:
Posty: 803
Rejestracja: 07 kwietnia 2014, 16:54
Tematy: 0
Lokalizacja: Wrocław / Braterstwo
Grupa: Zarejestrowani użytkownicy
Kontakt:

Re: Stowarzyszenie -- sprawy księgowe (poradnik)

Post autor: carambas »

Iperyt68,
tak. Niezależnie od rozmiaru stowarzyszenie musi mieć numer nip i prowadzić księgowość. Trzeba wystąpić do US z pismem, że będzie się prowadziło uproszczoną ewidencję przychodów/rozchodów. Do końca stycznia roku, w którym się chce zacząć mieć uproszczenie lub 30 dni po rozpoczęciu działalności. To jest zwykłe pismo o treści typu "informuję że Stowarzyszenie XYZ rezygnuje z prowadzenia pełnej księgowości na rzecz książki przychodów i rozchodów." Złożyłem dziś taki papier w swoim US i urzędniczki były zdziwione co to, ale przyjęły.
Wtedy jesteśmy zwolnieni ze sporządzania sprawozdań i mamy tę uproszczoną księgowość.

Jeśli tego nie zrobisz, w domyśle masz obowiązek wypełniać te najpełniejsze sprawozdania i prowadzić pełną księgowość jak PKN Orlen. Wiadomo, ręki Ci nie odrąbią za to -- jesteś tylko małym stowarzyszeniem, a nie jakąś firmą, ale US może Cie trochę przeczołgać, czy nawet dać karę.

biper,
wiadomo że i tak przygotujemy sobie wszystko w excelu. I można trzymać w excelu. Wydrukowane musi być na wypadek kontroli.

serex,
racja z tym regonem. Zupełnie o tym zapomniałem, bo nie przewinął się w ogóle w rozmowie o sprawach księgowych. Stowarzyszenia zarejestrowane w KRS otrzymują REGON i NIP gratis w kilka dni po zarejestrowaniu. Dla stowarzyszenia zwykłego trzeba się przejść i samemu poprosić o REGON w GUSie. Trwa to tylko kilka minut i nie wiem po co im to jest potrzebne.
Ostatnio zmieniony 09 września 2016, 17:47 przez carambas, łącznie zmieniany 4 razy.
Awatar użytkownika
biper
Zarejestrowany użytkownik
Zarejestrowany użytkownik
Reactions:
Posty: 3209
Rejestracja: 20 stycznia 2015, 09:28
Tematy: 18
Lokalizacja: okolice 3city
Grupa: Zarejestrowani użytkownicy

Re: Stowarzyszenie -- sprawy księgowe (poradnik)

Post autor: biper »

carambas pisze: biper,
wiadomo że i tak przygotujemy sobie wszystko w excelu. I można trzymać w excelu. Wydrukowane musi być na wypadek kontroli.
Wcześniej zgodnie z prawem trzeba było drukować co miesiąc księgę - niezależnie od planowanej kontroli.
Oczywiście można było lekko naginając prawo, zrobić to w chwili otrzymania decyzji o kontroli.
Teraz nie ma już tego obowiązku.
Czyli przepisy dopasowano do realiów. Po jasnego grzyba marnować co miesiąc papier. :)
SKS Ardea || Pomorskie Stowarzyszenie Strzelecko-Kolekcjonerskie "DO BRONI"
Awatar użytkownika
czyzo3
Zarejestrowany użytkownik
Zarejestrowany użytkownik
Reactions:
Posty: 15
Rejestracja: 20 lipca 2016, 16:04
Tematy: 0
Lokalizacja: Malbork
Grupa: Zarejestrowani użytkownicy

Re: Stowarzyszenie -- sprawy księgowe (poradnik)

Post autor: czyzo3 »

Bardzo dobrze, że znieśli pełną księgowość w określonych przypadkach, bo to straszne utrapienie jest. Trzymać się uproszczonej rękami i nogami, bo bardzo ciężko znaleźć później księgowego który podejmie się pełnej księgowości, a jeszcze ciężej znaleźć takiego, który nie będzie brał za to bajońskich sum.
Awatar użytkownika
Iperyt68
Zarejestrowany użytkownik
Zarejestrowany użytkownik
Reactions:
Posty: 3187
Rejestracja: 03 października 2012, 21:47
Tematy: 0
Lokalizacja: Świętoszów
Grupa: Zarejestrowani użytkownicy

Re: Stowarzyszenie -- sprawy księgowe (poradnik)

Post autor: Iperyt68 »

Fajnie mieć księgową za żonę ale ta i tak dziurawi kieszeń, rani serce i wychodzi bokiem...
vivere militare est
Awatar użytkownika
Pryshnitz
Zarejestrowany użytkownik
Zarejestrowany użytkownik
Reactions:
Posty: 22
Rejestracja: 26 listopada 2016, 23:20
Tematy: 0
Lokalizacja: Kraków
Grupa: Zarejestrowani użytkownicy

Re: Stowarzyszenie -- sprawy księgowe (poradnik)

Post autor: Pryshnitz »

Mam pytanie zahaczające o temat. Czy podczas składania wniosku o pozwolenie na licencje kolekcjonerską musi się w nim znajdować NIP i REGON stowarzyszenia z ramienia którego występuję o pozwolenie, czy wystarczy sam jego numer ewidencyjny? W tym tygodniu odebrałem zaświadczenie ze Starostwa Powiatowego i się zastanawiam czy jak polecę składać papiery to się nie odbiję od "okienka". Chcę uniknąć sytuacji, w której przez takie niedopatrzenie będę musiał wyrabiać wszystko na biegach, żeby zmieścić się w czasie ważności badań lekarskich i psychologicznych. Dodatkowo czy jest jakiś czas w jakim musimy się zmieścić, żeby założyć NIP i REGON po założeniu stowarzyszenia?
Awatar użytkownika
Leśny Dziadek
Zarejestrowany użytkownik
Zarejestrowany użytkownik
Reactions:
Posty: 2307
Rejestracja: 15 października 2012, 14:01
Tematy: 0
Lokalizacja: zDolnegoŚląska
Grupa: Zarejestrowani użytkownicy
Kontakt:

Re: Stowarzyszenie -- sprawy księgowe (poradnik)

Post autor: Leśny Dziadek »

Nie musi. Ale zwykle zaświadczenie, które załączasz, opieczętowane jest pieczątką stowarzyszenia, a na niej zwyczajowo znajdują się dane, m.inn. NIP Stowarzyszenia
Awatar użytkownika
carambas
Zarejestrowany użytkownik
Zarejestrowany użytkownik
Reactions:
Posty: 803
Rejestracja: 07 kwietnia 2014, 16:54
Tematy: 0
Lokalizacja: Wrocław / Braterstwo
Grupa: Zarejestrowani użytkownicy
Kontakt:

Re: Stowarzyszenie -- sprawy księgowe (poradnik)

Post autor: carambas »

Ja wiem, ja wiem!

Braterstwo istnieje od 10.2014 roku. Dopiero 02.2015 uzyskałem numer regon (dalej nie wiem po co). Numer nip dopiero na początku 2016 roku. Na żadnym dokumencie do WPA/ ŻW nigdy nie podałem NIPu. Zacząłem podawać REGON gdzieś w 2016, gdy zamiast przybijać pieczątkę ręcznie zacząłem ją drukować na regulaminach i zaświadczeniach. Akurat wykonałem sobie wzór pieczątki z regonem, zupełnie bez powodu (zanim wpadłem na drukowanie, ręcznie opieczętowałem 3-5 tys kartek).

Nie ma obowiązku podawania nigdzie numeru NIP, ani numeru REGON. Żadne WPA/ŻW nie zapytało mnie nigdy o to.
Teraz od 20 maja 2016 jest wszedł numer stowarzyszeń zwykłych. Strzelam, że nie będzie obowiązku zamieszczania go na drukach, ale każde nowe stowarzyszenie go dostanie.

Przynajmniej tysiąc zaświadczeń wyszło ode mnie na początku bez żadnego numeru. Tylko nazwa i adres stowarzyszenia.

Jedyny numer jaki w tym czasie przesyłałem WPA, był w automatycznej odpowiedzi na pytania typu "czy osoba XX uczestniczy w spotkaniach". Nie dawałem tego każdemu członkowi, a tylko odpisywałem do WPA na celowe, ukierunkowane pytanie organu. Wzór odpowiedzi, autorstwa 9x19. Był to numer wewnętrznego zaświadczenia Miasta Wrocław w ich ewidencji stowarzyszeń. Tych pytań nie było aż tak wiele -- może 100-150 w ciągu dwóch lat działania starego stowarzyszenia.
NIP jest niezbędny, żeby co roku złożyć deklarację CIT (deklaracja jest obowiązkowa), REGON nie wiem po co jest, chyba dla jakichś bezsensownych urzędowych spraw albo żeby tę niepotrzebną babę w regonie zatrudnić.

Jest prawie niemożliwym odbić się od okienka WPA/ŻW, chyba że się boisz obcych ludzi. WPA nie ma możliwości kontroli stowarzyszeń. Albo ich przez 2 lata nie wykorzystali w kontaktach ze mną. Ja, zwykły chłopak bez żadnej wiedzy i zaplecza, odpisywałem wiele razy chyba wszystkim WPA w całym kraju, że nie, nie odpowiem na wasze pytania, bo mam wewnętrzne przekonanie, że są nieistotne. Nie dowód, nie interpretację prawnika. Po prostu tak uważam. Żaden urząd nigdy nic z tym nie zrobił, nawet nie odpisali.
Dalej lubię sobie czasem o tym pomyśleć:)

Więc nie, nie musisz mieć na podaniu numeru nip/regon. Dołącz tylko wszystkie papiery: zaświadczenie + regulamin (dla st. zwykłych) lub statut (dla zarejestrowanych w KRS). Wszystko opieczętowane i podpisane. I nie, nie musisz mieć pieczątek z dwóch stron kartki (bywają takie WPA).

Zalecam jednak podawanie NIPu, REGONu i KRSu, jeśli go masz. Sam to robię na nowych wzorach zaświadczeń KS Amator.
Nie polecam też bycia celowo nieuprzejmym, ani złośliwym wobec pracowników WPA. Tam też pracują ludzie i jak tworzysz wzór odpowiedzi, czy zaświadczenia, warto wklepać te numerki. Potwór biurokracji będzie bardziej syty.

Rada: nie chodź do WPA osobiście. Wyślij wszystko listem poleconym. Co tydzień dostaję maila od jakiegoś nieszczęśnika, który poszedł osobiście do WPA i tam mu naopowiadano głupot. Co ciekawe nigdy nie miałem maila, że WPA wysłało coś dziwnego na piśmie. Ciekawe dlaczego...
Dodatkowa rada: Ja już teraz drukuję statuty czcionką 9, w dwóch kolumnach, dwustronnie. Oszczędzajmy papier, ilość podpisów i wagę w transporcie:)

Jeśli chodzi o terminy: NIP i REGON powinieneś wyrobić jak najszybciej po rejestracji. Ja tego nie dopilnowałem i miałem spore opóźnienia (za które nie spotkała mnie kara), ale lepiej zrobić to od razu.
Ostatnio zmieniony 12 grudnia 2016, 10:21 przez carambas, łącznie zmieniany 8 razy.
Awatar użytkownika
Iperyt68
Zarejestrowany użytkownik
Zarejestrowany użytkownik
Reactions:
Posty: 3187
Rejestracja: 03 października 2012, 21:47
Tematy: 0
Lokalizacja: Świętoszów
Grupa: Zarejestrowani użytkownicy

Re: Stowarzyszenie -- sprawy księgowe (poradnik)

Post autor: Iperyt68 »

Z tego co się orientuję to bez REGON nie dostaniesz NIP. Carambas, ŻW nie pyta bo wymaga od ubiegających się dostarczenia potwierdzeń rejestracji stowarzyszenia i nadania NIP. z tego co pamiętam to chyba na moją prośbę wyrabiałeś NIP dla BRATERSTWA....
vivere militare est
ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Prawo i broń - WBP”