Prośba do bardziej doświadczonych kolegów. Tor lotu kuli.
Moderator: Moderatorzy CP
-
- Zarejestrowany użytkownik
- Reactions:
- Posty: 666
- Rejestracja: 11 lutego 2005, 07:12
- Tematy: 18
- Lokalizacja: Zabrze
- Grupa: Zarejestrowani użytkownicy
Re: Prośba do bardziej doświadczonych kolegów. Tor lotu kuli.
wygoogluj sobie temat balistyka wewnętrzna
tam odpowiedzi co się dziej zanim pocisk opuści lufę
I naprawdę nie da się wszystkiego dowiedzieć zadając pytania na forum, trzeba włożyć trochę wysiłku w poszukiwania dostępnej wiedzy
tam odpowiedzi co się dziej zanim pocisk opuści lufę
I naprawdę nie da się wszystkiego dowiedzieć zadając pytania na forum, trzeba włożyć trochę wysiłku w poszukiwania dostępnej wiedzy
-
- Reactions:
- Posty: 14
- Rejestracja: 27 stycznia 2017, 21:09
- Tematy: 0
- Grupa: Zarejestrowani użytkownicy
Re: Prośba do bardziej doświadczonych kolegów. Tor lotu kuli.
Off Topic
Siła "ciągu" nadana przez gazy? Po opuszczeniu lufy?
- Garfield
- Zarejestrowany użytkownik
- Reactions:
- Posty: 927
- Rejestracja: 27 czerwca 2013, 00:19
- Tematy: 0
- Lokalizacja: W-wa
- Grupa: Zarejestrowani użytkownicy
Re: Prośba do bardziej doświadczonych kolegów. Tor lotu kuli.
Pęd jest ( jak i przyśpieszenie ) funkcją sił działających na obiekt. Co z tego wynika dla problemów wątkotwórcy? Czy stwierdzenie że w funkcji czasu pęd pocisku zwiększa się w lufie a zmniejsza po jej opuszczeniu cośkolwiek mu da?coffeman pisze:Pęd coś Ci mówi?Off TopicSiła "ciągu" nadana przez gazy? Po opuszczeniu lufy?
"Zły - być może, dobry - a czemu??"
"Kasandrą byłem, jestem i zostanę..... .....obym się mylił."
"Kasandrą byłem, jestem i zostanę..... .....obym się mylił."
-
- Reactions:
- Posty: 14
- Rejestracja: 27 stycznia 2017, 21:09
- Tematy: 0
- Grupa: Zarejestrowani użytkownicy
Re: Prośba do bardziej doświadczonych kolegów. Tor lotu kuli.
Jest to definiowane jako zmiana ciśnienia w czasie, to fizyka klasyczna, jest tu bez znaczenia co dzieje się pomiędzy stanem początkowym a końcowym - tym zajmuje się fizyka relatywistyczna.Nie wiem czy czytelnie to napisałem, nie rozumie jak następuje ten wzrost ciśnienia.
Czy to ciśnienie rośnie w jakimś czasie np. tysięczna sekundy, czy ten czas jest tak krótki, że pomija się go w obliczeniach.
To się tyczy całej fizyki klasycznej "Niutonowskiej" . Nie da się za jej pomocą opisać tego co i przez jaki czas dzieje się w momencie uderzenia samochodu w drugi samochód. Poprostu pierwszy w momencie uderzenia nadaje pęd drugiemu i to jest już ten moment (uderzenie) kiedy drugi samochód ma już pewną prędkość, którą traci przez siły działające na ten samochód, stosowana zasada zachowania pędu.
Co do kuli w bębnie, w momencie nadania jej pędu przez energię prochu wartość przyspieszenia będzie już tylko spadać- będzie to spowalnianie, głównie za sprawą siły tarcia i oporów powietrza po opuszczeniu lufy.
Fizykę klasyczną stosuje się dlatego, że jest stosunkowo prosta i w miarę dokładnie wszystko opisuję. Tam gdzie taka dokładność jest za mała stosuje się fizykę relatywistyczną, która mało tego że opisuje zjawiska, do których się stosuje fizykę klasyczną to ma zastosowanie tam gdzie fizyka klasyczna sobie już "nie radzi", np ruchy ciał o prędkościach zbliżonych do prędkości światła.
Ostatnio zmieniony 29 stycznia 2017, 20:47 przez coffeman, łącznie zmieniany 1 raz.
- Aligatius
- Zarejestrowany użytkownik
- Reactions:
- Posty: 552
- Rejestracja: 23 czerwca 2012, 21:41
- Tematy: 0
- Lokalizacja: Ruda Śląska
- Grupa: Zarejestrowani użytkownicy
Re: Prośba do bardziej doświadczonych kolegów. Tor lotu kuli.
Tak najbardziej łopatologicznie i obrazowo:
Kula ma największą prędkość na wylocie lufy i z każdym centymetrem od wylotu maleje. Kula też zaraz po wylocie z każdym centymetrem "opada" (z wyjątkiem strzału idealnie pionowego) i nawet jeśli strzelisz pod jakimś kątem do góry, to z każdym cm. od opuszczenia lufy, kąt wznoszenia kuli będzie mniejszy niż kąt podniesienia lufy.
Kula ma największą prędkość na wylocie lufy i z każdym centymetrem od wylotu maleje. Kula też zaraz po wylocie z każdym centymetrem "opada" (z wyjątkiem strzału idealnie pionowego) i nawet jeśli strzelisz pod jakimś kątem do góry, to z każdym cm. od opuszczenia lufy, kąt wznoszenia kuli będzie mniejszy niż kąt podniesienia lufy.
AT44 10 LW; Beretta 92FS
-
- Zarejestrowany użytkownik
- Reactions:
- Posty: 70
- Rejestracja: 23 listopada 2015, 18:48
- Tematy: 0
- Lokalizacja: Kraków
- Grupa: Zarejestrowani użytkownicy
Re: Prośba do bardziej doświadczonych kolegów. Tor lotu kuli.
Faktycznie teraz już jest łatwiej, wcześniej już o tym czytałem ale na złych stronach.Jędrek_10 pisze:wygoogluj sobie temat balistyka wewnętrzna
tam odpowiedzi co się dziej zanim pocisk opuści lufę
I naprawdę nie da się wszystkiego dowiedzieć zadając pytania na forum, trzeba włożyć trochę wysiłku w poszukiwania dostępnej wiedzy
za: http://www.romb.ibif.pl/wiedza/balistyk ... wewnetrzna
...Okres wstępny (lub zerowy) "pirostatyczny", okres podstawowy (pierwszy) "pirodynamiczny", okres drugi "adiabatyczny", okres trzeci (powylotowy)...
...Skoro tak, to skąd siła do wyrzucenia pocisku w tak krótkim czasie? Otóż prędkosć spalania się prochu zależy w sposób liniowy od ciśnienia. Dwa razy większe ciśnienie daje dwa razy większą szybkość spalania...
...cisnienie rośnie w olbrzymim tempie, co powoduje przyspieszanie spalania, co z kolei daje zwiększenie produkcji gazu...
...na nich łatwo zauważyć, że pocisk rusza i zaczyna nabierać prędkości przy ciśnieniu między 25 a 30 MPa...
...on około 1,5x10-4s (0,00015 sekundy)...
...Instynktownie powiedzielibyśmy, że dopóki proch się pali – ciśnienie rośnie. W tym przypadku jest inaczej. W pewnym momencie przyspieszenie i prędkość pocisku są na tyle duże, że przyrost ilości gazów ze spalania prochu nie wystarcza żeby podnieść ciśnienie...
(moj komentarz) tu poległem, teraz rozumie
...W lufie za poruszającym się pociskiem znajdują się gazy pod bardzo dużym ciśnieniem i o olbrzymiej temperaturze. Mimo, że proch jest spalony i gazów nie przybywa, a ciśnienie spada, to pocisk wciąż jest rozpędzany. Jak to możliwe, że przy zmniejszającym się ciśnieniu pocisk wciąż się rozpędza? Siła od ciśnienia gazów prochowych działająca na dno pocisku jest wciąż znacznie większa od sił oporu działających na ten pocisk. Tym samym mamy do czynienia z siłą niezrównoważoną, która popycha dno pocisku rozpędzając go...
...Okres adiabatyczny kończy się w momencie opuszczenia lufy przez pocisk...
...Jednocześnie łatwo zauważamy, że prędkość stale rośnie...
...okres adiabatyczny nie występuje w broni o krótkich lufach...
...pocisk opuszcza lufę zanim spali się proch...
...Okres powylotowy zaczyna się w momencie kiedy dno pocisku minie płask wylotowy lufy, a kończy się, gdy gazy prochowe przestają działać na pocisk. O co chodzi w powyższym zdaniu? Po tym jak pocisk opuści lufę, rozpędzone gazy prochowe wyrzucane są z lufy pod wielkim ciśnieniem. Wyrzucane są dokładnie w tym samym kierunku, w którym wystrzelony został pocisk. Tym samym nadal „popychają” pocisk. Efektem tego zjawiska, jest to, że pocisk nadal nabiera prędkości. Jak długo to trwa? Zależy od broni. W broni dużych kalibrów, ale o stosunkowo niskich ciśnieniach (np.strzelby), są to nieduże wartości do kilku centymetrów. W karabinkach, karabinach podobno nawet do 1m od wylotu lufy pocisk jest rozpędzany. Brzmi to niewiarygodnie jednak pewne proste eksperymenty zdają się potwierdzać te dane...
koniec cytowania ze źródła
Bardzo dziękuje za wszystkie odpowiedzi.
Gdy próbowałem przed zadaniem pytania, w google trafiałem na same suche wzory, których nie potrafiłem interpretować.
Odpowiedź na moje pytanie brzmi:
kula po wystrzeleniu ma największą prędkość gdzieś pomiędzy końcem lufy a pierwszym metrem lotu.
A gdzie zaczyna opadać, dowiem się kiedy indziej.
Jeszcze raz dziękuje wszystkim za odpowiedzi.
Ostatnio zmieniony 29 stycznia 2017, 21:02 przez Grzesiek77, łącznie zmieniany 1 raz.
-
- Zarejestrowany użytkownik
- Reactions:
- Posty: 70
- Rejestracja: 23 listopada 2015, 18:48
- Tematy: 0
- Lokalizacja: Kraków
- Grupa: Zarejestrowani użytkownicy
Re: Prośba do bardziej doświadczonych kolegów. Tor lotu kuli.
Dziękuje.Aligatius pisze:Tak najbardziej łopatologicznie i obrazowo:
Kula ma największą prędkość na wylocie lufy i z każdym centymetrem od wylotu maleje. Kula też zaraz po wylocie z każdym centymetrem "opada" (z wyjątkiem strzału idealnie pionowego) i nawet jeśli strzelisz pod jakimś kątem do góry, to z każdym cm. od opuszczenia lufy, kąt wznoszenia kuli będzie mniejszy niż kąt podniesienia lufy.
Faktycznie gdy oglądam, po przeczytaniu tej odpowiedzi, obrazki z wyszukiwania: balistyka zewnetrzna.
Tak to wygląda, cały czas opada, wcześniej gdy je oglądałem wydawało mi się inaczej.
Zamąciła mi w głowie ta parabola gdy pocisk wytraci prędkość.
- kuras999
- Zarejestrowany użytkownik
- Reactions:
- Posty: 1688
- Rejestracja: 20 kwietnia 2016, 13:47
- Tematy: 0
- Grupa: Zarejestrowani użytkownicy
Re: Prośba do bardziej doświadczonych kolegów. Tor lotu kuli.
Pocisk wystrzelony poziomo opada dokładnie tak samo jakby nie był wystrzelony a opuszczony bo działa na niego te samo przespieszenie ziemskie. I w uproszczeniu spadnie na ziemię w tym samym momencie. Tylko jeden pod nogi a drugi kilkaset metrów dalej.
-
- Zarejestrowany użytkownik
- Reactions:
- Posty: 70
- Rejestracja: 23 listopada 2015, 18:48
- Tematy: 0
- Lokalizacja: Kraków
- Grupa: Zarejestrowani użytkownicy
Re: Prośba do bardziej doświadczonych kolegów. Tor lotu kuli.
Jeszcze zastanawiałem się na tym, widać te drobne, pomijalne wręcz, nieścisłości.coffeman pisze:Jest to definiowane jako zmiana ciśnienia w czasie, to fizyka klasyczna, jest tu bez znaczenia co dzieje się pomiędzy stanem początkowym a końcowym - tym zajmuje się fizyka relatywistyczna.Nie wiem czy czytelnie to napisałem, nie rozumie jak następuje ten wzrost ciśnienia.
Czy to ciśnienie rośnie w jakimś czasie np. tysięczna sekundy, czy ten czas jest tak krótki, że pomija się go w obliczeniach.
To się tyczy całej fizyki klasycznej "Niutonowskiej" . Nie da się za jej pomocą opisać tego co i przez jaki czas dzieje się w momencie uderzenia samochodu w drugi samochód. Poprostu pierwszy w momencie uderzenia nadaje pęd drugiemu i to jest już ten moment (uderzenie) kiedy drugi samochód ma już pewną prędkość, którą traci przez siły działające na ten samochód, stosowana zasada zachowania pędu.
Co do kuli w bębnie, w momencie nadania jej pędu przez energię prochu wartość przyspieszenia będzie już tylko spadać- będzie to spowalnianie, głównie za sprawą siły tarcia i oporów powietrza po opuszczeniu lufy.
Fizykę klasyczną stosuje się dlatego, że jest stosunkowo prosta i w miarę dokładnie wszystko opisuję. Tam gdzie taka dokładność jest za mała stosuje się fizykę relatywistyczną, która mało tego że opisuje zjawiska, do których się stosuje fizykę klasyczną to ma zastosowanie tam gdzie fizyka klasyczna sobie już "nie radzi", np ruchy ciał o prędkościach zbliżonych do prędkości światła.
Wynikają z zastosowania prostszego modelu fizycznego.
"Co do kuli w bębnie, w momencie nadania jej pędu przez energię prochu wartość przyspieszenia będzie już tylko spadać- będzie to spowalnianie, głównie za sprawą siły tarcia i oporów powietrza po opuszczeniu lufy."
Nie wiem czy dobrze to zrozumiałem, ale jak teraz na to patrzę to napisałeś, że przyśpieszenie maleje,
ale dopóki przyśpieszenie, nie będzie równe zero to prędkość rośnie.
Ale fajnie tak trochę ruszyć głową, wszystko się powoli przypomina.
Jeżeli o mnie chodzi, to temat uważam za wyczerpany, moja ciekawość została zaspokojona.
Bardzo dziękuję za wszystkie odpowiedzi, i ciekawostki.
W szczególności kolegom (chronologicznie) coffeman, kuras999, Aligatius.
Pozdrawiam serdecznie.
-
- Reactions:
- Posty: 14
- Rejestracja: 27 stycznia 2017, 21:09
- Tematy: 0
- Grupa: Zarejestrowani użytkownicy
Re: Prośba do bardziej doświadczonych kolegów. Tor lotu kuli.
przyspieszenie może być ujemne - wtedy jest ruch spowalniany:)
Chodzi o to, że co do wartości bezwzględnej mamy na przykład przyspieszenie a=10 [m/s^2] ale jego zwrot jest przeciwny do wektora prędkości dlatego jest wtedy ruch opóźniony. I dlatego "a" ma wartość ujemną wówczas.
Chodzi o to, że co do wartości bezwzględnej mamy na przykład przyspieszenie a=10 [m/s^2] ale jego zwrot jest przeciwny do wektora prędkości dlatego jest wtedy ruch opóźniony. I dlatego "a" ma wartość ujemną wówczas.
Ostatnio zmieniony 29 stycznia 2017, 23:40 przez coffeman, łącznie zmieniany 2 razy.
-
- Reactions:
- Posty: 14
- Rejestracja: 27 stycznia 2017, 21:09
- Tematy: 0
- Grupa: Zarejestrowani użytkownicy
Re: Prośba do bardziej doświadczonych kolegów. Tor lotu kuli.
Dodam jeszcze od siebie kilka rzeczy, ponieważ wątek tyczy się jak mniemam broni czarnoprochowej i chciałbym uściślić swoje wcześniejsze założenia. Jeśli chodzi o rewolwer czarnoprochowy, to uważam że sprawa będzie wyglądać nieco inaczej niż opisuje to balistyka wewnętrzna dotycząca współczesnej broni w tym krótkiej. Mianowicie wiadomo, że proch czarny ma energię około 3 razy mniejszą od prochu nitrocelulozowego, do tego mamy szczelinę pomiędzy bębnem a lufą i i przez to wykresy wzrostu prędkości w zależności od czasu, w porównaniu do broni współczesnej do której odnosi się balistyka wewnętrzna będą wyglądały zapewne inaczej.
Przedstawię kilka wzorów:
P=f/S => z tego wynika, że wraz ze wzrostem ciśnienia rośnie siła parcia gazu na powierzchnię kuli
P=NT/V => z tego wynika, że ciśnienie rośnie wraz ze wzrostem ilości spalin i wraz ze wzrostem temperatury przy wzroście objętości układu
F=a*m => z tego wynika, że przyśpieszenie kuli rośnie wraz ze wzrostem siły działającej na nią
P=(a*m)/S => z tego wynika, że dopóki rośnie ciśnienie, wzrasta również przyśpieszenie kuli
Gdzie: (p-ciśnienie, f-siła, -S- pole przekroju działania siły, N-ilość gazów, T-temperatura gazów, V- objętość układu, a- przyśpieszenie kuli, m- masa kuli)
Teraz nie trudno zauważyć, że kula będzie przyśpieszać aż do momentu uzyskania w układzie maksymalnego możliwego ciśnienia, czyli do momentu całkowitego spalenia się prochu – gdyby układ był szczelny. Ale w przypadku rewolweru czarnoprochowego układ nie jest szczelny, a szczelina za komorą będzie powodować ubytki gazów, czyli spadek ciśnienia. Ciężko stwierdzić, czy kula w takim rewolwerze będzie przyśpieszać w lufie, czy wtedy już będzie spowalniać. Zależy to od stopnia spalenia prochu w momencie kiedy kula będzie jeszcze w komorze i od tego jakie są różnice ciśnień między punktem kula/komora a kula/lufa oraz od tarcia i oporów. Można to obliczyć dosyć dokładnie z bilansu energetycznego, ale trzeba mieć dokładniejsze dane odnośnie energii spalania prochu czarnego i przydałby się współczynnik tarcia stal/ołów
Nie chcę się nazbyt wymądrzać, ale myślę że cytowany pan Mateusz Stanisz nie ma racji, bo to co czytam jest zaprzeczeniem elementarnego prawa fizyki:
Ok, mój błąd, autor nie napisał nic o wzroście przyśpieszenia tylko o rozpędzaniu, źle zinterpretowałem. Wartość przyśpieszenia w tym wypadku spada, ale dopóki siła parcia będzie wyższa od sił oporów to pocisk będzie przyśpieszał, choć z każdym ułamkiem sekundy wolniej.
Przedstawię kilka wzorów:
P=f/S => z tego wynika, że wraz ze wzrostem ciśnienia rośnie siła parcia gazu na powierzchnię kuli
P=NT/V => z tego wynika, że ciśnienie rośnie wraz ze wzrostem ilości spalin i wraz ze wzrostem temperatury przy wzroście objętości układu
F=a*m => z tego wynika, że przyśpieszenie kuli rośnie wraz ze wzrostem siły działającej na nią
P=(a*m)/S => z tego wynika, że dopóki rośnie ciśnienie, wzrasta również przyśpieszenie kuli
Gdzie: (p-ciśnienie, f-siła, -S- pole przekroju działania siły, N-ilość gazów, T-temperatura gazów, V- objętość układu, a- przyśpieszenie kuli, m- masa kuli)
Teraz nie trudno zauważyć, że kula będzie przyśpieszać aż do momentu uzyskania w układzie maksymalnego możliwego ciśnienia, czyli do momentu całkowitego spalenia się prochu – gdyby układ był szczelny. Ale w przypadku rewolweru czarnoprochowego układ nie jest szczelny, a szczelina za komorą będzie powodować ubytki gazów, czyli spadek ciśnienia. Ciężko stwierdzić, czy kula w takim rewolwerze będzie przyśpieszać w lufie, czy wtedy już będzie spowalniać. Zależy to od stopnia spalenia prochu w momencie kiedy kula będzie jeszcze w komorze i od tego jakie są różnice ciśnień między punktem kula/komora a kula/lufa oraz od tarcia i oporów. Można to obliczyć dosyć dokładnie z bilansu energetycznego, ale trzeba mieć dokładniejsze dane odnośnie energii spalania prochu czarnego i przydałby się współczynnik tarcia stal/ołów
Nie chcę się nazbyt wymądrzać, ale myślę że cytowany pan Mateusz Stanisz nie ma racji, bo to co czytam jest zaprzeczeniem elementarnego prawa fizyki:
Co z tego, że siła parcia jest większa od sił oporu? Gdyby była mniejsza to pocisk w ogóle by nie wystrzelił. Nie może przyśpieszenie rosnąć w momencie gdy siła działająca na kulę pochodząca od ciśnienia maleje - to zaprzeczenie II Zasadzie dynamiki Newtona !!! a=F/m=W lufie za poruszającym się pociskiem znajdują się gazy pod bardzo dużym ciśnieniem i o olbrzymiej temperaturze. Mimo, że proch jest spalony i gazów nie przybywa, a ciśnienie spada, to pocisk wciąż jest rozpędzany. Jak to możliwe, że przy zmniejszającym się ciśnieniu pocisk wciąż się rozpędza? Siła od ciśnienia gazów prochowych działająca na dno pocisku jest wciąż znacznie większa od sił oporu działających na ten pocisk. Tym samym mamy do czynienia z siłą niezrównoważoną, która popycha dno pocisku rozpędzając go...
Ok, mój błąd, autor nie napisał nic o wzroście przyśpieszenia tylko o rozpędzaniu, źle zinterpretowałem. Wartość przyśpieszenia w tym wypadku spada, ale dopóki siła parcia będzie wyższa od sił oporów to pocisk będzie przyśpieszał, choć z każdym ułamkiem sekundy wolniej.
Ostatnio zmieniony 31 stycznia 2017, 17:22 przez coffeman, łącznie zmieniany 2 razy.
-
- Zarejestrowany użytkownik
- Reactions:
- Posty: 1503
- Rejestracja: 27 grudnia 2005, 09:30
- Tematy: 4
- Lokalizacja: Sosnowiec
- Grupa: Zarejestrowani użytkownicy
Re: Prośba do bardziej doświadczonych kolegów. Tor lotu kuli.
O ile dobrze pamiętam to straty energii w układzie lufa-bębenek to jakieś 2% względem szczelnego układu.
-
- Zarejestrowany użytkownik
- Reactions:
- Posty: 70
- Rejestracja: 23 listopada 2015, 18:48
- Tematy: 0
- Lokalizacja: Kraków
- Grupa: Zarejestrowani użytkownicy
Re: Prośba do bardziej doświadczonych kolegów. Tor lotu kuli.
Robi się coraz ciekawiej.
Dodam do tego, jeszcze takie rozważania laika.
Nowoczesne rewolwery też mają przedmuchy, nie pamiętam szczegółów, ale oglądałem film o tym.
Konkretnie film jak nie strzelać z rewolweru, i były pokazane zarówno rewolwery z doszczelnianiem jak i te bez.
Wszytskie były na scalone nitro.
Co do pistoletów, i tu znowu rozważania laika.
Można by się zastanowić jaką pracę wykonuje nasze ciśnienie cofając zamek.
I nad tym kiedy luska jest wycofywana z lufy.
Jeszcze czas spalania, tu przy nitro chyba nie będzie ogromnych różnic.
Ale jak to będzie przy CP, zwłaszcza kiedy nasypiemy całą komorę.
CP być może spala się już na tyle wolno, że kula ruszy i będzie się rozpędzać.
Nam zaś (być może) zostało jeszcze dużo paliwa,
które spala się wolniej (być może ciśnienie spada, gdy komora się powiększa, z tąd wolniejsze spalanie)
Ale kulkę dalej popycha (i znowu, chyba popycha)
Tak jak napisałem wyżej, są to tylko rozważania laika.
Dodam do tego, jeszcze takie rozważania laika.
Nowoczesne rewolwery też mają przedmuchy, nie pamiętam szczegółów, ale oglądałem film o tym.
Konkretnie film jak nie strzelać z rewolweru, i były pokazane zarówno rewolwery z doszczelnianiem jak i te bez.
Wszytskie były na scalone nitro.
Co do pistoletów, i tu znowu rozważania laika.
Można by się zastanowić jaką pracę wykonuje nasze ciśnienie cofając zamek.
I nad tym kiedy luska jest wycofywana z lufy.
Jeszcze czas spalania, tu przy nitro chyba nie będzie ogromnych różnic.
Ale jak to będzie przy CP, zwłaszcza kiedy nasypiemy całą komorę.
CP być może spala się już na tyle wolno, że kula ruszy i będzie się rozpędzać.
Nam zaś (być może) zostało jeszcze dużo paliwa,
które spala się wolniej (być może ciśnienie spada, gdy komora się powiększa, z tąd wolniejsze spalanie)
Ale kulkę dalej popycha (i znowu, chyba popycha)
Tak jak napisałem wyżej, są to tylko rozważania laika.
-
- Reactions:
- Posty: 14
- Rejestracja: 27 stycznia 2017, 21:09
- Tematy: 0
- Grupa: Zarejestrowani użytkownicy
Re: Prośba do bardziej doświadczonych kolegów. Tor lotu kuli.
Najłatwiej byłoby policzyć z prawa naprężeń dopuszczalnych, jakie maksymalne naprężenie może wytrzymać sprężyna powrotna. Jak znasz materiał z jakiego wykonana jest sprężyna, jej maksymalne odchylenie od położenia równowagi i odległości między jej poszczególnymi zwojami to stosunkowo łatwo to policzysz.Co do pistoletów, i tu znowu rozważania laika.
Można by się zastanowić jaką pracę wykonuje nasze ciśnienie cofając zamek.
CP się bardzo szybko spala, o ile mi wiadomo, szybciej niż nitro? z tym, że produkuje 3 razy mniej gazów. Zakładając np. że proch będzie dalej się spalać gdy kula będzie powiedzmy w połowie długości lufy, a straty przez szczelinę będą na tyle małe, że siła parcia będzie wyższa od siły tarcia kuli i oporu powietrza w lufie, to kula będzie się rozpędzać, wartość jej przyśpieszenia będzie spadać ale jego zwrot będzie zgodny ze zwrotem wektora prędkości, dlatego wciąż będzie się rozpędzać. Jak opuści lufę, to już żadna siła nie będzie jej popychać i zwrot przyśpieszenia się odwróci o 180 stopni. Wtedy będzie zwalniać.CP być może spala się już na tyle wolno, że kula ruszy i będzie się rozpędzać.
- bruner23
- Zarejestrowany użytkownik
- Reactions:
- Posty: 394
- Rejestracja: 02 lutego 2007, 19:35
- Tematy: 25
- Lokalizacja: region wschodni
- Grupa: Zarejestrowani użytkownicy
Re: Prośba do bardziej doświadczonych kolegów. Tor lotu kuli.
Pocisk cały czas jest przyspieszany dopóki znajduje się w lufie , ale największą wartość przyspieszenie uzyskuje w początkowym odcinku lufy. Po opuszczeniu lufy też nadal jest jeszcze nieco przyspieszany na krótkim odcinku przez gazy prochowe wydostające się pod bardzo dużym ciśnieniem za pociskiem. Te gazy zaraz po opuszczeniu lufy mają znacznie większą prędkość niż pocisk - tak więc pchają przez jakiś czas jeszcze pocisk do przodu
Poszukaj sobie na Youtube " slow motion bullets
Tu masz pierwszy z brzegu film jak to wygląda w rzeczywistości
Poszukaj sobie na Youtube " slow motion bullets
Tu masz pierwszy z brzegu film jak to wygląda w rzeczywistości
Pozdr.
___________________
" Lepiej aby Cię trzech sądziło , niż czterech niosło..."
___________________
" Lepiej aby Cię trzech sądziło , niż czterech niosło..."