Drodzy Użytkownicy,

Od dnia 25 maja 2018 r. wchodzi w życie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych, określane jako RODO.

W związku z tym poniżej regulaminu forum zostały zamieszczone wytyczne związane z tym rozporządzeniem.

Bardzo proszę poświęcić chwilkę i wczytać się w te przepisy, nie jest tego dużo.

Regulamin i rozporządzenie

Pozdrawiamy,
Administracja forum

Wątek samochodowy kupujemy, jeździmy, naprawiamy etc. - Część 2

Ciekawe i mniej ciekawe dyskusje, które nie pasują do żadnego innego działu.

Moderatorzy: Moderatorzy wiatrówkowi, Moderatorzy CP, Moderatorzy WBP

iiyama
Zarejestrowany użytkownik
Zarejestrowany użytkownik
Posty: 213
Rejestracja: 2016-10-13, 10:40
Lokalizacja: Śląsk
Grupa: Zarejestrowani użytkownicy
Status: Offline

Re: Wątek samochodowy kupujemy, jeździmy, naprawiamy etc. - Część 2

Postautor: iiyama » 2019-07-04, 13:27

Michaus pisze:Nie wiem jak u Was, ale w Europie nie wolno słuchać producenta w kwestii wymiany płynów w aucie, bo te łobuzy wydłużyły interwały (przecież olej jest "long life").
Traktowanie samochodu zgodnie z zaleceniami producenta znacznie skraca jego żywotność i nie da się ukryć, że temu producentowi jest to na rękę.
Olej się zmienia co 8 ~ 10 tys. km, a jak robisz krótkie odcinki po mieście, albo mocno ciśniesz, to co 5 tys. km.
Jeśli wyczytasz w instrukcji więcej niż 10 tys. km, to włóż ją między bajki.

Ja zmieniam od nowości co 10 tys km
Mi się wydaje, że te 30tys to też z uwagi tego, że większość nowych samochodów idzie na floty, do wypożyczalni etc. A oni i tak szybko zmieniają samochody z reguły po gwarancji więc patrzą na auto, które są jak najtańsze w obsłudze bo i tak wytrzyma i tak, a następny właściciel niech się martwi.
Znajomy ma bmw w najmie zmienia co 3 lata ciśnie niem trasy Polska niemcy ciągle but w podłodze i serwis co 30 tys km robi


Awatar użytkownika
PawelW
Zarejestrowany użytkownik
Zarejestrowany użytkownik
Posty: 7520
Rejestracja: 2006-02-26, 11:40
Lokalizacja: Poznań
Grupa: Zarejestrowani użytkownicy
Status: Offline

Re: Wątek samochodowy kupujemy, jeździmy, naprawiamy etc. - Część 2

Postautor: PawelW » 2019-07-04, 19:43

Wymieniam olej w silniku co 5 tys. mil na ten ze zdjecia ponizej...


aż tak wysilona jednostka ??
Daystate MK3 + VORTEX Viper PST
----------------------------------------
Nie pytaj, co rząd może zrobić dla ciebie, zapytaj, czy mógłby tego nie robić


Awatar użytkownika
adnikauto
Zarejestrowany użytkownik
Zarejestrowany użytkownik
Posty: 1588
Rejestracja: 2013-08-20, 19:26
Lokalizacja: Wschodnie Wybrzeze
Grupa: Zarejestrowani użytkownicy
Status: Offline

Re: Wątek samochodowy kupujemy, jeździmy, naprawiamy etc. - Część 2

Postautor: adnikauto » 2019-07-05, 00:01

@ PawelW

Bynajmniej.... 140 KM z 1.8 litra. Taki mam cykl wymiany wraz z rotacja kol przod/tyl.
W poprzednim aucie jezdzilem na pol syntetyku z wymiana co 3 tys. mil ...

Za to silnik w srodku po 170 tys. mil wygladal jak nowy... :one:

Obrazek
Guns have two enemies politicians and rust. :502: Not sure, which is worst...


Awatar użytkownika
PawelW
Zarejestrowany użytkownik
Zarejestrowany użytkownik
Posty: 7520
Rejestracja: 2006-02-26, 11:40
Lokalizacja: Poznań
Grupa: Zarejestrowani użytkownicy
Status: Offline

Re: Wątek samochodowy kupujemy, jeździmy, naprawiamy etc. - Część 2

Postautor: PawelW » 2019-07-05, 06:02

Miałem na myśli lepkość oleju 0W20. Chyba, że masz taki klimat. Sam wymieniam olej co 10 tys km.
Daystate MK3 + VORTEX Viper PST
----------------------------------------
Nie pytaj, co rząd może zrobić dla ciebie, zapytaj, czy mógłby tego nie robić


Awatar użytkownika
Senio
Moderator
Moderator
Posty: 9682
Rejestracja: 2004-10-16, 00:39
Lokalizacja: Koło.wlkp
Grupa: Moderatorzy wiatrówkowi
Status: Offline

Re: Wątek samochodowy kupujemy, jeździmy, naprawiamy etc. - Część 2

Postautor: Senio » 2019-07-05, 09:17

@adnikauto

Zimno tam u Ciebie musi być skoro 0w20 lejesz.

Obrazek
4.5 .44 .45 www.airgunservice.pl ________________Obrazek________________


Awatar użytkownika
go43
Zarejestrowany użytkownik
Zarejestrowany użytkownik
Posty: 795
Rejestracja: 2007-10-09, 10:59
Lokalizacja: Kwidzyn
Grupa: Zarejestrowani użytkownicy
Status: Offline

Re: Wątek samochodowy kupujemy, jeździmy, naprawiamy etc. - Część 2

Postautor: go43 » 2019-07-05, 09:24

0W20 ma zalety przy użytkowaniu w mieście, krótkie trasy i niedogrzany silnik, ale to załatwia to "0" z przodu
20 z tyłu to bardzo słaby pomysł na cieplejszy klimat, lub dłuższe trasy.
KSSK Gward Kwidzyn


Josef
Zarejestrowany użytkownik
Zarejestrowany użytkownik
Posty: 2943
Rejestracja: 2006-12-26, 17:06
Lokalizacja: Kalisz
Grupa: Zarejestrowani użytkownicy
Status: Offline

Re: Wątek samochodowy kupujemy, jeździmy, naprawiamy etc. - Część 2

Postautor: Josef » 2019-07-05, 10:14

Też tak myślałem do czasu, gdy niedawno kupiłem Toyotę Auris 1,6 Valvematic 132 KM r.p.2011. W instrukcji wyraźnie zapisane, że należy lać 0W20, oczywiście Toyoty, a tylko z braku takiego oleju, używać zastępczo 5W30. Fabrycznie silnik jest zalewany olejem 0W20. W instrukcji jest jedynie zastrzeżenie, że olej z większą liczbą po "W" jest odpowiedni do jazdy z dużymi prędkościami. Jakie to są prędkości - nie podano. Myślę, że od ok. 160 km/godz. w górę. Na wykresie w instrukcji dla oleju 0W20 jest wskazany zakres temperatury otoczenia od -30 st. C do ponad 38 st. C - ostatnią cyfrą temp. jest 38 st. C , a strzałka wskazująca zakres temperatury wychodzi ponad te 38 st. C.
Ostatnio zmieniony 2019-07-05, 11:02 przez Josef, łącznie zmieniany 1 raz.


Awatar użytkownika
Senio
Moderator
Moderator
Posty: 9682
Rejestracja: 2004-10-16, 00:39
Lokalizacja: Koło.wlkp
Grupa: Moderatorzy wiatrówkowi
Status: Offline

Re: Wątek samochodowy kupujemy, jeździmy, naprawiamy etc. - Część 2

Postautor: Senio » 2019-07-05, 11:00

Josef pisze: W instrukcji wyraźnie zapisane, że należy lać 0W20


Zalecenia producenta co do olei od jakiegoś czasu można między bajki włożyć. Producent zaleca LL co 30.000 km robić. Słuchasz go i tak robisz ?. Tak samo z marką i lepkością oleju. Dopóki się prezesiny po pleckach klepią to idzie Castrol i nic innego. Pierwsze zalanie Castrol, gwarnacja Castrol, i po gwarancji Castrol. Tak było w BMW wiele lat. Jak panowie przestali się klepać po pleckach to Castrol jest beee i idzie Shell i nic innego. I tak można sobie wymieniać. Kolejny przykład. Zalecane 5w30 znika w ilości litr na 3000 - 5000 km we wszystkich silnikach danego modelu. Niezalecany 5w40 żyje od wymiany do wymiany bez ubytku. Dlatego może jednak warto swojego rozumu używać i doświadczeń użytkowników danej marki, niż "zaleceń" poklepujących się panów prezesów. Instrukcje obecnie piszą dla swojej korpo , a nie dla Ciebie. To do nich ma kasa płynąc rzeką i wszelkimi jej dopływami. A Ty jesteś gdzieś na samym końcu jak salon opuszczasz.
Ostatnio zmieniony 2019-07-05, 11:02 przez Senio, łącznie zmieniany 1 raz.
4.5 .44 .45 www.airgunservice.pl ________________Obrazek________________


Josef
Zarejestrowany użytkownik
Zarejestrowany użytkownik
Posty: 2943
Rejestracja: 2006-12-26, 17:06
Lokalizacja: Kalisz
Grupa: Zarejestrowani użytkownicy
Status: Offline

Re: Wątek samochodowy kupujemy, jeździmy, naprawiamy etc. - Część 2

Postautor: Josef » 2019-07-05, 11:16

Jeżdżę Toyotami, nie BMW. Stosuję tylko oleje zalecane przez Toyotę, tzn. z ich logo. Na forum Toyoty nie spotkałem zastrzeżeń wynikających z praktyki do oleju 0W20. W końcu producent bierze odpowiedzialność za własne zalecenia, szczególnie gdy wymiany oleju dokonuję tylko w ASO Toyoty. Jeżdżę maksymalnie 130 - 140 km/godz, oczywiście tylko na autostradach. Jeśli ktoś jeździ ponad 160 km/godz, powinien jednak lać olej z cyfrą większą niż 20 po literze "W" - zgodnie z instrukcją.


Awatar użytkownika
adnikauto
Zarejestrowany użytkownik
Zarejestrowany użytkownik
Posty: 1588
Rejestracja: 2013-08-20, 19:26
Lokalizacja: Wschodnie Wybrzeze
Grupa: Zarejestrowani użytkownicy
Status: Offline

Re: Wątek samochodowy kupujemy, jeździmy, naprawiamy etc. - Część 2

Postautor: adnikauto » 2019-07-05, 12:11

Senio pisze:@adnikauto

Zimno tam u Ciebie musi być skoro 0w20 lejesz.



Senio, tak jak kolega pisze powyzej to jest zalecenie producenta - ale.... w moim klimacie a dokladniej mikroklimacie ten olej to jest tzw. "strzal w dziesiatke" !!!

Zimy sa u mnie bardziej sniezne a temperatury nizsze niz w oddalonym o 120 mil Manhattanie... do tego dochodzi fakt, ze to sa gory moze nie jakies tam super wysokie- bo nie sa.... ale jak jedzilem do Hunter w miare regularnie to osobiscie /moj organizm/ odczuwal zmiany cisnienia objawiajace sie przytykaniem uszu, lekkimi trzaskami, itp.

...............................

Off Topic:

Z tego samego powodu dom ogrzewam.... nafta! Czyli w jezyku tubylcow- kerosene. Pod domem mam zbiornik na 280 galonow/1059.92 litrow... oraz piec fabrycznie przystosowany do spalania tego paliwa...

Obrazek

Dane techniczne nafty:

...."The flash point of kerosene is between 37 and 65 °C (100 and 150 °F), and its autoignition temperature is 220 °C (428 °F). The pour point of kerosene depends on grade, with commercial aviation fuel standardized at −47 °C (−53 °F). 1-K grade [i]kerosene freezes around −40 °C (−40 °F, 233 K)"....[/i]

Sa slabe szanse, zeby w zimie nafta zamarzla w zbiorniku, inna sprawa jest, ze nafta nie wiaze wody a ze jest lzejsza niz woda wiec "plywa gora" a warstwa wody zostaje na dnie zbiornika...
Guns have two enemies politicians and rust. :502: Not sure, which is worst...


orex
Zarejestrowany użytkownik
Zarejestrowany użytkownik
Posty: 49
Rejestracja: 2012-08-23, 13:28
Grupa: Zarejestrowani użytkownicy
Status: Offline

Re: Wątek samochodowy kupujemy, jeździmy, naprawiamy etc. - Część 2

Postautor: orex » 2019-07-05, 14:00

Dostrzegam pewną tendencję, w której ludzie naprawiają samochód dopiero wtedy, gdy zaczyna się coś z nim niedobrego dziać.
Samochód w większości przypadków składa się z szeregu części eksploatacyjnych, które się zużywają i które trzeba wymienić. Jednym z nich są opony - ludzie jeżdżą tak długo, aż praktycznie zniknie bieżnik, aż oczywistym staje się to, że taki samochód nie przejdzie przęglądu.
Ok, gdy już trzeba kupić takie opony, to wielu decyduje się na używane - nie wiadomo jakiego pochodzenia, nie wiadomo skąd, nie wiadomo kto i jaki przebieg na nich zrobił.
A przecież opony używane, to proszenie się o wypadek. Proponuję sprawdzić jeszcze tutaj pod linkiem: http://dieselteam.pl/pytania-i-odpowied ... re-wybrac/

Witryna na której można znaleźć trochę więcej informacji z tego zakresu.


Awatar użytkownika
PawelW
Zarejestrowany użytkownik
Zarejestrowany użytkownik
Posty: 7520
Rejestracja: 2006-02-26, 11:40
Lokalizacja: Poznań
Grupa: Zarejestrowani użytkownicy
Status: Offline

Re: Wątek samochodowy kupujemy, jeździmy, naprawiamy etc. - Część 2

Postautor: PawelW » 2019-07-05, 14:18

Lepkość to jedno ale ważna i chyba ważniejsza jest liczba ACEA. Ja mam zalecane A5/B5 i takich używam
Patrz Darek:
Zalecane 5w30 znika w ilości litr na 3000 - 5000 km we wszystkich silnikach danego modelu. Niezalecany 5w40 żyje od wymiany do wymiany bez ubytku.


U mnie jest akurat odwrotnie: 5W40 to litr-półtora między wymianami a 0w30 bez dolewek. Co kraj to obyczaj.
Daystate MK3 + VORTEX Viper PST
----------------------------------------
Nie pytaj, co rząd może zrobić dla ciebie, zapytaj, czy mógłby tego nie robić


Awatar użytkownika
sql
Zarejestrowany użytkownik
Zarejestrowany użytkownik
Posty: 999
Rejestracja: 2014-11-03, 21:00
Lokalizacja: Łom-Janki
Grupa: Zarejestrowani użytkownicy
Kontaktowanie:
Status: Offline

Re: Wątek samochodowy kupujemy, jeździmy, naprawiamy etc. - Część 2

Postautor: sql » 2019-07-05, 14:40

Są jeszcze dwa powody, dla których producenci masowo przeszli od xW40 przez xW30 do obecnych xW20:
a) niższa lepkość, to niższe spalanie, a dana laboratoryjna choć w praktyce zupełnie nieistotna, rzutuje producentowi na jakieś przydziały, dopłaty, pozwolenia itp.
b) niższa lepkość, to gorsze smarowanie (łatwiej o zerwanie filmu), a więc i wyższe zyski za późniejszy serwis; oczywiście pogwarancyjny
...jesteśmy niegrzeczne chłopaki, pójdziemy siedzieć do paki...


Awatar użytkownika
ravkill
Zarejestrowany użytkownik
Zarejestrowany użytkownik
Posty: 5807
Rejestracja: 2003-11-18, 01:42
Lokalizacja: Zielona Góra
Grupa: Zarejestrowani użytkownicy
Kontaktowanie:
Status: Offline

Re: Wątek samochodowy kupujemy, jeździmy, naprawiamy etc. - Część 2

Postautor: ravkill » 2019-07-05, 14:46

Dokładnie tak, normy emisji i inne "zielonopierdoły"... Producent w poważaniu ma długowieczność swojego produktu... Klient ma być zadowolony w okresie gwarancji i ewentualnie w "gratisie" parę latek po (bo nie każdy tyle samo km robi..).
HW 90k, Benjaminek Marauder, SS 10x42 MQ, DOT FFP, BURRIS TIMBERLINE


Awatar użytkownika
Senio
Moderator
Moderator
Posty: 9682
Rejestracja: 2004-10-16, 00:39
Lokalizacja: Koło.wlkp
Grupa: Moderatorzy wiatrówkowi
Status: Offline

Re: Wątek samochodowy kupujemy, jeździmy, naprawiamy etc. - Część 2

Postautor: Senio » 2019-07-05, 14:48

Do diesla leję 5w30 i jest OK. W benzynie 5w30 nie jest ok i wszyscy do tych silników leją 5w40 mino że producent zaleca 5w30. Producent zaleca też wymiany odpowiednio 25000 dla benzyny i 30000 dla diesla. Ja zmieniam co 10000 bo uważam, że to jest prawidłowe. Popatrzcie sobie co łysy znalazł po przebiegu LL zalecanym przez producenta.

https://www.youtube.com/watch?v=nhxYLPvTQOo
Ostatnio zmieniony 2019-07-05, 14:50 przez Senio, łącznie zmieniany 1 raz.
4.5 .44 .45 www.airgunservice.pl ________________Obrazek________________



Wróć do „Pozatematyczny”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 6 gości