PARĘ PORAD OPTYCZNYCH DLA POCZĄTKUJĄCYCH

Celowniki, montaże, trajektorie, ustawianie

Moderator: Moderatorzy wiatrówkowi

Awatar użytkownika
Tonio
Zarejestrowany użytkownik
Zarejestrowany użytkownik
Reactions:
Posty: 5548
Rejestracja: 09 lipca 2003, 23:42
Tematy: 134
Lokalizacja: Kraków
Grupa: Zarejestrowani użytkownicy

PARĘ PORAD OPTYCZNYCH DLA POCZĄTKUJĄCYCH

Post autor: Tonio »

WYBÓR OPTYKI

Nie łudź się że za 100-150zł kupisz lunetkę. Dobra lunetka jest po prostu DROGA. Na allegro można znaleźć dość spory wybór emulatorów lunetek w cenach od 30-500zł. Nie pytajcie o nie i nie kupujcie ich !! Tasco, Edenbergi, Norconie, Delty i inne Allegrowe wynalazki nie zasługują na miano optyki, ponieważ nie spełniają kryteriów powtarzalności nastawów i wytrzymałości na specyficzny odrzut wiatrówki.
Kupujcie MODELE ZNANYCH FIRM (Nikko, AGS, Simmons, Simalux, Bushnell, Weaver, Leupold, IOR itd.)

Dobry celownik ma mocną, przystosowaną do wiatrówek konstrukcję (wbrew pozorom to wiatrówki kopią bardziej niż broń ostra). I nie rozpadnie się po założeniu np. do Hatsana po 2 paczkach śrutu.

Ostrzegam Was też przed wszechobecną manią POWIĘKSZEŃ :) W wysokiej klasy optyce przy powiększeniu 6 czy 10x zobaczysz bez porównania więcej i wyraźniej niż w chince przy 20 czy 32x, tu zobaczysz tylko mgłę i mleko.

tu macie przykład porządnego celownika ze średniej półki (Deben MILPRO 10x42 z boczną paralaksą i 30mm tubusem)

Obrazek

Dobre 6 czy 10x w zupełności wystarcza do celnego strzelania na 50m, nie mówiąc o tym że średnio zaawansowany strzelec będzie miał spory problem z utrzymaniem celu w obiektywie przy powiększeniach powyżej 18x.

Jeżeli chcesz już kupić jakiś niedrogi celownik, kup sobie coś w okolicach 4x32 do 8x40-np. NIKKO GOLD Crown CZY AGS w cenie ok. 200zł. Jeżeli masz wiatrówkę powyżej 250m/s to kup celownik BEZ zoomu. Jest szansa że dłużej pożyje.(lżejszy i mniej części w środku).

CYFERKI

Oznaczenie 3-9x40 AO to celownik o zmiennej ogniskowej (zoom), powiększeniu od 3 do 9 razy, średnica soczewki obiektywu 40mm. wyposażony w regulację paralaksy.

OKULAR

Średnica okularu (soczewka z oprawą) wynosi zazwyczaj od 35 do 45 mm. Optimum to około 39 do 41mm. Poprawna odległość oka od okularu to 3 do 4 cali (zależy od ogniskowej okularu i jest nieregulowana).
Okular powinien być miękko wykończony (gumowy pierścień)

OBIEKTYW

Do wiatrówek nadają się celowniki o obiektywie od 32-50mm. Niektóre celowniki wyposażone są w regulację obiektywu (paralaksy).

PARALAKSA

Obraz nie zawsze ogniskuje się na tym samym planie, co krzyż celowniczy. Regulując okularem można poprawić ostrość, ale rozmyje się nam krzyż. Po to wymyślono regulację paralaksy. Błąd paralaksy rozpoznajemy patrząc w celownik i obracając lekko głową , jeżeli cel nam ucieka z krzyża, to jest właśnie błąd paralaksy.

Lunetkę z regulacją paralaksy rozpoznajemy przez pierścień regulacji umieszczony na obiektywie lub w niektórych modelach jako trzecią wieżyczkę (tzw. boczna paralaksa) Lunetki wykorzystywane do FT mają specjalne boczne „koło” do regulacji- zakładane na boczne pokrętło paralaksy , pomaga ono precyzyjnie ustalić odległość od celu.

POWŁOKI

Im więcej tym lepiej, większość znanych i dobrych producentów stosuje dobrą firmową surówkę np schotta, jednak to od ilości powłok zależy efekt końcowy, tak więc w tanich lunetkach znajdziemy powłoki tylko na zewnątrz, drodzy stosują wielokrotne na wszystkich szkłach.

MECHANIKA

Celownik powinien być wykonany z twardego, lotniczego stopu duraluminiowego. Większość tych dobrych wykonana jest techniką monotube, czyli wykonana jako jeden profil.
Średnica tubusu to zazwyczaj 1 cal - 25,4mm, zdarzają się też lunetki 30mm (jak zwykle w życiu te mniej popularne są jaśniejsze i mają większy zakres regulacji)
Wieżyczki regulacyjne: muszą klikać przy obrocie i dobrze by było żeby istniała możliwość regulacji ręcznie a nie monetą (wieżyczki typu target)

REGULACJA

Kręcąc wieżyczkami ustawiamy zero oraz kompensujemy opad śrutu. Producenci lunetek oferują nam 2 rodzaje regulacji: ¼ MOA i 1/8 MOA

Oznacza to mówiąc prosto ile klików potrzeba aby przesunąć POI o daną odległość. Jeżeli Twoja lunetka ma regulację 1/4MOA to możemy przyjąć że jeden klik to ok. 1.8mm na dystansie 25m. (1MOA to 29mm na 100m)

CELOWNIKI DO FT

Do FT nadają się celowniki z regulacją paralaksy i bardzo dużym powiększeniem oraz niewielką głębią ostrości.
Optymalnym wyborem jest celownik o paramatrach 8-32x44 czy 10-50x60 z bocznym kołem reg paralaksy i tubusem 30mm.
Celowniki takie są dość drogie (od 1600-3600zł ) Np Deben 10-50x56, Walther 10-40x56, Tasco Custom Shop (TCS) 8-40x56 czy 10-50x56 , Big Nikko 10-50x60(ten model wymaga montaż z mikroskosem), lub budzetowy Simalux Gold 8-32x50.

CELOWNIKI DO HFT

Tu najlepiej sprawdzi sie celownik o stałym powiększeniu i dużej głębi ostrości np budżetowy Nikko 8x42 czy całkiem porządne: Bushnell 3200 10x40, Tasco Super Sniper 10-x42 czy Deben DMP 10-x42 (występuje też pod nazwą Hawke) Nikko Sniper, czy drogi taktyczny IOR10-x42.


CELOWNIKI UNIWERSALNE

Tu najlepiej zaopatrzyć się w coś o stałym powiększeniu lub z zoomem od 3-9x40 do 6-20x44.
Celownik powinien posiadać regulację paralaksy i wieżyczki typu target.
np tani Nikko Gold 4-12x42AO, Simmons Pro Air 6-18x44, większość Bushnelli czy bardzo porządny Leupold EFR 6.5-20x40.

CELOWNIKI TAKTYCZNE

Tu musimy uważać, np Celownik AGS ELITE Tictical za 500zł to spore nadużycie, ponieważ celowniki taktyczne to PRAWDZIWA elita ! Muszą one wytrzymać specyficzne wymagania wytrzymałościowo-temperaturowe sił specjalnych i działać niezawodnie w każdych warunkach. Od tego zależy życie użytkownika, więc nie ma tu miejsca na żadne kompromisy. Celownik taki jest piekielnie drogi (od 1000$ wzwyż), jedynym wyjątkiem są tu rumuńskie IOR, są po prostu nieprzyzwoicie tanie w stosunku do tego co oferują (solidność, wysoką jakość i rewelacyjną niemiecką optykę)

MONTAŻE (to co pomiędzy lunetą a wiatrówką )

Dzielimy na :
• jednoczęściowe
• dwuczęściowe
• z kompensacją opadu -regulowane lub stałe – lunetka po zamontowaniu jest pod niewielkim zbieżnym kątem w stosunku do osi lufy –pozwala to na wyzerowanie w lunetach o niewielkim zakresie regulacji.
• z kompensacją odrzutu tzw DAMPA- jest to montaż składający się z dwu części połączonych elastomerowymi tulejami. Tłumi drgania sprężyny i odrzut kopiących wiatrówek.

Montaże jednoczęściowe stosujemy na wiatrówkach o sporym odrzucie, dwuczęściowe nadają się do słabszych wiatrówek lub do PCP , ale- każda część powinna mieć po dwie śruby mocujące do wiatrówki i po cztery do zaciśnięcia celownika!
Kupujemy tylko firmowe Sportsmatch, BSA, BKL, HAWKE itd.

Kolega M&M zwrócił uwagę na ważny szczegół: producenci montaży podają średnicę obiektywu nie uwzględniając pierścienia reg. paralaksy, tak więc lunetka 3-9x42 wejdzie na średni montaż lecz 3-9x42 AO już raczej nie.

Jak to policzyć??? podam na przykładzie montażu średniego Sportsmatcha. (wg producenta średnica szkła obiektywu do 45mm)

Obrazek

wymiar A=17mm -3mm= 14mm + połowa 1cala(w wypadku lunetki z tubusem calowym)x2 =53mm dostaliśmy max wymiar ZEWNĘTRZNY obiektywu lunetki która zmieści się na ten montaż.Ale na styk, tak więc na pewno nie wejdą zakrywki :) Dla bezpieczeństwa warto odjąc jeszcze ok 5-8mm.(większy zapas mamy w wiatrówkach PCP gdzie lufa jest zamontowana parę mm poniżej szyny montażowej. W niektórych spręzynówkach np BSA czy Gamo szyna jest nałożona na korpus-znów zyskujemy parę mm)

SŁOWNICZEK

AO- Adjustable objective -regulowany obiektyw, kręcąc ustawiamy ostrość i eliminujemy błąd paralaksy.

WA -Szerokokątny obiektyw

Krzyż 30/30- najpopularniejszy rodzaj krzyża w optyce-jego nazwa wzięła się stąd
że w odległości 100m, wielkość celu pomiędzy grubymi odcinkami krzyża to 30cali czyli 76.2cm, na dystansie 50m to będzie ok. 38cm

Obrazek

Krzyż Mil-Dot - MILIRADIAN-DOT (1 miliradian = 3,4377 MOA)
to jeden z najbardziej złożonych krzyży w lunetach celowniczych stworzony paręnaście lat temu na użytek sił specjalnych USA.
Odległość pomiędzy dwiema kropkami w celowniku to 1cm na 10m, 5cm na 50m i 10cm na 100m) (zazwyczaj przy powiększeniu 10x)
Ten typ krzyża jest przydatny w wiatrówkach i dlatego chętnie używany w zawodach FT.

Obrazek

POI- (point of impact) to punkt w który trafi śrut

POA- ( point of aim) miejsce w które celujesz.

MOA- (Minute of Angle) – minuta kątową = 1/60 stopnia czyli ok. 29mm na 100m



bardzo proszę o przyklejenie. Mam nadzieję ze mądrzejsi ode mnie w tym temacie dodadzą tu też coś od siebie.
Bardzo też uprzejmie proszę o nierozmywanie tego wątku.
Ostatnio zmieniony 22 lutego 2006, 13:22 przez Tonio, łącznie zmieniany 16 razy.
teodoryk@gazeta.pl
---------------------------
Luka
Zarejestrowany użytkownik
Zarejestrowany użytkownik
Reactions:
Posty: 2171
Rejestracja: 01 września 2004, 13:23
Tematy: 0
Lokalizacja: Poznań
Grupa: Zarejestrowani użytkownicy

Post autor: Luka »

Tonio
I takim to postem roznosza sie "misie" jako fakty, i co gorsza sa powtarzane.

"AO- Adjustable objective -regulacja paralaksy "

To nie jest zadna regulacja paralaksy, to zwykle ustawienie ostrosci. Prawidlowe ustawienie ostrosci wcale nie musi wyeliminowac bledu paralaksy.
Luka
CZ-200STR,HORNET,EV2,Obrazek
M&M
Zarejestrowany użytkownik
Zarejestrowany użytkownik
Reactions:
Posty: 282
Rejestracja: 17 maja 2005, 00:33
Tematy: 0
Grupa: Zarejestrowani użytkownicy

Post autor: M&M »

Montaże:
opis montażu podaje średnicę zewnętrzną obiektywu

Celowniki:
opis celownika podaje średnicę soczewki


Z uwagi na obudowę obiektywu średnica jest oczywiście większa niż średnica soczewki!

Pamiętajcie o tym przy zakupie montażu!!!!!!
Cypis
Gość
Gość
Reactions:
Tematy: 
Grupa: Goście

Post autor: Cypis »

Luka pisze:"AO- Adjustable objective -regulacja paralaksy
To nie jest zadna regulacja paralaksy, to zwykle ustawienie ostrosci. Prawidlowe ustawienie ostrosci wcale nie musi wyeliminowac bledu paralaksy."
Taaa.... Szkoda tylko, że jedynie krytykujesz a nie wyjaśniasz do końca.

Prawidlowe ustawienie być może nie musi wyeliminować błądu pralaksy ale jej nieustawienie na pewno ów błąd spowoduje.
http://www.eatel.net/~amptech/elecdisc/parallax.swf

Jedynie dla dobrze zaprojektowanych układów optycznych (czyli jak się domyślam większości dobrych lunetek) dla ostrości ustawionej na cel błędu paralaksy nie będzie.

P.S. Fajnie by było (a mnie rzadziej by krew zalewała) jakbyś zamiast co rusz pokazywać jak to dużo wiesz, tą wiedzą się częściej dzielił.
Awatar użytkownika
Tonio
Zarejestrowany użytkownik
Zarejestrowany użytkownik
Reactions:
Posty: 5548
Rejestracja: 09 lipca 2003, 23:42
Tematy: 134
Lokalizacja: Kraków
Grupa: Zarejestrowani użytkownicy

Post autor: Tonio »

Luka pisze: To nie jest zadna regulacja paralaksy, to zwykle ustawienie ostrosci. Prawidlowe ustawienie ostrosci wcale nie musi wyeliminowac bledu paralaksy.
Tak oczywiście, ale mówimy tu o pewnych uproszczeniach a nie o doktoracie z optyki. Ustawienie ostrości np. na 20m w większości przypadków oznacza właśnie brak błędu paralaksy na tym dystansie. Zeleży jeszcze sporo od układu optycznego i głębii ostrości. Nie chce mi się opisywać tego zjawiska dokładnie, bo są o tym setki stron w sieci. Każdy dociekliwy znajdzie.

Przefokusowanie (ang. reparallaxing) zazwyczaj dotyczy lunetki bez AO. I oznacza też dokładnie to samo czyli ustawienie ostrości na zadany dystans.

Tak więc przyjęło się nazywać pierścień AO pierścieniem reg pralaksy i nie widzę w tym uproszczeniu nic niewłaściwego.
teodoryk@gazeta.pl
---------------------------
Awatar użytkownika
GZ
Zarejestrowany użytkownik
Zarejestrowany użytkownik
Reactions:
Posty: 1356
Rejestracja: 15 lutego 2004, 15:48
Tematy: 26
Lokalizacja: Mysłowice
Grupa: Zarejestrowani użytkownicy

Post autor: GZ »

Tonio wybacz, ale jedno nie trzyma sie kupy:
Tonio pisze:...lunetek w cenach od 30-500zł. Nie pytajcie o nie i nie kupujcie ich !! ...
Kupujcie MODELE ZNANYCH FIRM (Nikko, AGS, Simmons, Simalux, Bushnell, Weaver, Leupold, IOR itd.) ...
:!:

(w razie uznania że post zasmieca watek, lub po odpowiednim skorygowaniu go, prosze o wywalenie rzeczonego posta)
Nikt nie jest tak beznadziejnie zniewolony, jak ktoś, kto błędnie wierzy że jest wolny - Goethe
Irek3miasto
Gość
Gość
Reactions:
Tematy: 
Grupa: Goście

Post autor: Irek3miasto »

Tonio, fajny post! Ja mam coś do dodania. Uzyskanie ostrości na dystansie np. 10 metrów nie oznacza, że błąd paralaksy zostanie wyeliminowany lub zminimalizowany.

Po "znalezieniu" ostrości na dany dystans warto jeszcze nieco pokluczyć z tym obiektywem, aby dopracować paralaksę. Obrót nieco w lewo - i sprawdzamy, czy błąd paralaksy się zmniejszył. Obrót nieco w prawo - i to samo.

Łatwo złapać ostrość. Eliminacja paralaksy wymaga jeszcze więcej kręcenia.
yaro
Zarejestrowany użytkownik
Zarejestrowany użytkownik
Reactions:
Posty: 14891
Rejestracja: 03 kwietnia 2003, 17:07
Tematy: 163
Grupa: Zarejestrowani użytkownicy

Post autor: yaro »

Irek3miasto pisze:Tonio, fajny post! Ja mam coś do dodania. Uzyskanie ostrości na dystansie np. 10 metrów nie oznacza, że błąd paralaksy zostanie wyeliminowany lub zminimalizowany.

Po "znalezieniu" ostrości na dany dystans warto jeszcze nieco pokluczyć z tym obiektywem, aby dopracować paralaksę. Obrót nieco w lewo - i sprawdzamy, czy błąd paralaksy się zmniejszył. Obrót nieco w prawo - i to samo.

Łatwo złapać ostrość. Eliminacja paralaksy wymaga jeszcze więcej kręcenia.
Hmm czy powinienem napisać że piszesz głupoty ?
Nic innego mi nie przychodzi do głowy. Doczytaj proszę zanim zaczyniesz wszystkich pouczać.
Hasła kluczowe: plan optyczny, działanie celownika optycznego, działanie obiektywu, działanie okularu, umiejscowienie siatki. Tyle na początek.

Wyjaśniając jednak to zagadnienie, kolega pomylił gniskowanie okularu, obiektywu i przyczynę powstawania tego błędu.
Pierwsze co należy zrobić biorą c do ręki celownik należy zogniskować okular na planie siatki celownika. Aby to zrobić wystarczy spojrzeć albo na jendolite tło, lub w niebo i regulować okular aż d ouzyskania jak najbardziej ostrego obrazu siatki. Potem można zakontrować okular jeśli celownik ma pierścień kontrujący lub zostawić jak jest gdy go nie mamy. Jeśli używamy okularów to po ich zdjęciu obraz siatki nie będzie ostry (i vice versa). Dopiero w następnej kolejności regulujemy obiektyw żeby uzyskać ostry obraz celu i siatki jednocześnie.
Przemysław Porębski
Zarejestrowany użytkownik
Zarejestrowany użytkownik
Reactions:
Posty: 844
Rejestracja: 27 września 2003, 19:32
Tematy: 3
Lokalizacja: PFTA
Grupa: Zarejestrowani użytkownicy

Post autor: Przemysław Porębski »

Jarek,

Irek3miasto ma trochę racji. Zdarzają się celowniki, w których po ustawieniu ostrości w dalszym ciągu istnieje błąd paralaksy na tym dystansie. Co więcej - usunięcie paralaksy powoduje delikatną stratę ostrości obrazu. Tak bardzo często mają Super Snipery. Zdarza się to w Leupoldach LR - fakt, że bardzo rzadko. Reasumując - takie zjawisko istnieje.
yaro
Zarejestrowany użytkownik
Zarejestrowany użytkownik
Reactions:
Posty: 14891
Rejestracja: 03 kwietnia 2003, 17:07
Tematy: 163
Grupa: Zarejestrowani użytkownicy

Post autor: yaro »

Przemysław Porębski pisze:Reasumując - takie zjawisko istnieje.
Ale nie możemy tego chyba przyjąć za ogólną regułę. To już są niuanse na poziomie jakiegośprocenta celowników. Generalnie ogniskuje się okular na siatkę i potem obraz celu i sprawa załatwiona.
Trudno w poradach dla poczatkujących roztrząsać rzadkie przypadki bo ktoś weźmie do reki po kolei kilka celowników z AO: Weavera, Simmonsa, Bushnella, Simaluxa i problemu nie będzie.
Artur Mikita
Zarejestrowany użytkownik
Zarejestrowany użytkownik
Reactions:
Posty: 2161
Rejestracja: 22 listopada 2002, 12:21
Tematy: 55
Grupa: Zarejestrowani użytkownicy

Re: PARĘ PORAD OPTYCZNYCH DLA POCZĄTKUJĄCYCH

Post autor: Artur Mikita »

Tonio pisze: REGULACJA

Kręcąc wieżyczkami ustawiamy zero oraz kompensujemy opad śrutu. Producenci lunetek oferują nam 2 rodzaje regulacji: ¼ MOA i 1/8 MOA
miedzy innymi..., są tez inne np metryczne ( 1klik = 1cm/100m) o wiele użyteczniejsze, a gdy lunetka posiada jakiś krzyz z podziałką w miliradianach to już zdecydowanie lepsze.
Artur
Dicku
Zarejestrowany użytkownik
Zarejestrowany użytkownik
Reactions:
Posty: 700
Rejestracja: 20 listopada 2003, 21:40
Tematy: 111
Lokalizacja: Płock
Grupa: Zarejestrowani użytkownicy

Post autor: Dicku »

Doskonałe opracowanie tematu dla początkujących.
Jeśli pozwolisz dołoże krótką swoją opinię:
Za celownik uniwersalny na sprężynę uznałem, po długim studziowaniu Forum i wymianie różnych opinii ze znawcami tematu ( których nie wymieniam z nicku) Bushnell Elite 4200 6-24X40 MD
Za celownik optymalny do HFT ( na PCP) natomiast: Carl Zeiss Conquest 4,5-14x50 MD. Żadnego z nich nie wymieniasz a są to moje typy nr 1 w wyszczególnionych kategoriach.
Może dokonałem więc złego wyboru :?: :wink:
Pozdr
Przemysław Porębski
Zarejestrowany użytkownik
Zarejestrowany użytkownik
Reactions:
Posty: 844
Rejestracja: 27 września 2003, 19:32
Tematy: 3
Lokalizacja: PFTA
Grupa: Zarejestrowani użytkownicy

Post autor: Przemysław Porębski »

Dicku pisze:Może dokonałem więc złego wyboru :?: :wink:
Wyboru dokonałeś dobrego, ale bardzo możliwe, że nie najlepszego. :wink:
Dicku
Zarejestrowany użytkownik
Zarejestrowany użytkownik
Reactions:
Posty: 700
Rejestracja: 20 listopada 2003, 21:40
Tematy: 111
Lokalizacja: Płock
Grupa: Zarejestrowani użytkownicy

Post autor: Dicku »

Masz rację. Użyłem niewłaściwego słowa. Wybory zawsze mogą być lepsze.
Chodziło mi raczej o wybór optymalny.
A swoją drogą chętnie poczytałbym ( myślę, że nie tylko ja) również Twoją opinię na temat optymalnych celowników w poszczególnych kategoriach, wymienionych przez Tonia.
Pozdr
Awatar użytkownika
MaciekBora
Zarejestrowany użytkownik
Zarejestrowany użytkownik
Reactions:
Posty: 2313
Rejestracja: 18 lipca 2004, 23:11
Tematy: 0
Lokalizacja: Warszawa
Grupa: Zarejestrowani użytkownicy

Post autor: MaciekBora »

Ja bym proponował uniwersalny na sprężynę (także FT) Leupolda EFRa a do HFT Tasco Super Sniper 10x42 albo podobnego (trendy) IORa.
DIANA 54 Airking + Leupold VX-FREEDOM 3-9X33 EFR
ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Optyka”