Strona 3 z 4

: 26 marca 2008, 11:22
autor: akas
Mam zrobiony test na lufce 20cm. Uzyskałem 81-84% energii względem lufy 41cm, zależało to od skoku tłoka. Testy na różnych lufach, są trudne, ponieważ duży wpływ na wynik ma opór startu. Opory przelotowe mają mniejsze znaczenie.
Zamówiłem wczoraj dwie chińskie lufki. Jak je dostanę ,zrobię test na odcinkach 50cm i 30cm.
Wówczas wszystko opublikuję i będziemy mogli wykreślić jakąś w miarę sensowną krzywą przyśpieszenia.

: 31 marca 2008, 22:45
autor: akas
Witam ponownie.
W miniony piątek przyszły do mnie 2 nowe chińskie lufy, pozwoliło mi to w końcu zrobić długo oczekiwany test pokazujący jak przyśpiesza śrut w wiatrówkach sprężynowych.
Doświadczenia te mają pomóc odpowiedzieć na pytanie ,na jaką długość ucinać lufy.

Chciałbym tutaj od razu podziękować kolegom petersen75 , pavko , chemik, radecek za podesłanie mi luf w celach badawczych. To właśnie dzięki ich bezinteresowności mamy możliwość oglądać wyniki tych doświadczeń.

Poniżej 6 luf w następującej kolejności:
lufa QB78.....53cm
lufa Slavia.....41cm
lufa Lider......30cm
lufa Lider......20cm
lufa IŻ...........14cm
lufa Hatsan..12,5cm
Obrazek

Na początek zacząłem od symulacji wiatrówki 9-julowej , której przykładem może być Slavia.
Za jakiś czas zrobię taki sam test wiatrówki 15-julowej i być może dorzucę jeszcze różne masy tłoka.

Doświadczenie nr.7

Zadanie:
Wykreślenie przyspieszenia śrutu w lufie.

Parametry:
Sprężyna od AATX200, napięcie wstępne 1,5cm, energia sprężyny 22j ,fi cyl. 22mm ,tłok 170g, skok 8cm, k.4,5, śrut jsb exact (0,55g), kanał przelotowy 3,2 x9mm, uszczelka typu zepto od Alchemika .

Założenia:
Testy wykonałem na lufach 53cm, 40cm, 30cm, 20cm, 12,5cm.
Dla każdej z luf wykonałem po 10 strzałów. Wyniki zostały uśrednione.


Wyniki:

lufa 53cm......181,8m/s - 9,09j.....99%
lufa 40cm......182,4m/s - 9,15j.....100%
lufa 30cm......178,2m/s - 8,73j.....95%
lufa 20cm......166,3m/s - 7,61j.....83%
lufa 12,5cm...150,8m/s - 6,25j.....68%

Zrobiłem też orientacyjny wykres zależności energii do długości lufy.
Energia śrutu została wyrażona w procentach. W tym przypadku 100%=9,15j.
Zielone punkty to odniesienia do powyższych pomiarów.


Obrazek

Wnioski :
Okazuje się prawdą ,że śrut na 50cm może zwalniać.
Jeżeli utniemy lufę na 25cm możemy się spodziewać zmniejszenia Eo o 10%.
Ciekaw jestem jak zmieni się wykres przy 15j.

: 01 kwietnia 2008, 00:11
autor: Luka
:)

"że śrut na 50cm może zwalniać."

Dobrze że użyłeś "może".
To są jednak inne lufy, a błąd z przyjętej metody eksperymentu może być znacznie większy niż ten 1%. Jednak widać wyraźnie, że ze względów energetycznych takie długie lufy w sprężynówkach nie mają sensu. Jednak w HW90 długa lufa jest zdecydowanie przydatna ;).

Jak już jesteś na tym etapie eksperymentowania, to sprawdź wpływ długości lufy na wyrównywanie prędkości w zależności od zmiennych oporów forsowania śrutu w porcie. Od ok 25cm Vo powinno się wyrównywać. Pobaw sie trochę kielichami srutu, tak aby stwarzały różne opory przy starcie.
Im dłuższa lufa tym powtarzalność Vo w zależności od zmiennych oporów startu powinna być większa.

Jeśli jeszcze udało by ci się w jakiś sposób pomierzyć wpływ długości lufy na drogę ruchu wstecznego tłoka.
W tym przypadku powinno być tak, że im dłuższa lufa, tym odbicie tłoka ma większą amplitudę.

: 01 kwietnia 2008, 02:09
autor: akas
W lufach różnych producentów są różne opory przelotu. Pytanie tylko jakie są to różnice?
Zanim skróciłem nową lufkę lidera z 40cm na 30cm , pozwoliłem sobie porównać ją do lufy Slavi 41cm. Porty ładowania wykonałem w obu w ten sam sposób. Wykonałem po 10 strzałów na każdej.
Wyniki:
Slavia 41cm - 184,7m/s - 9,38j -100%
Lider 40cm - 182,4m/s - 9,15j - 97,5%
Jak widać różnica wyszła niewielka ,zaledwie 2,5% . Może ona wynikać również z błędu pomiarowego. Gwinty trochę się różnią budową , slavia ma nieco płytszy.
Luka , pamiętam jak kiedyś pisałeś ,że długie lufy wyrównują energię śrutu mimo różnych oporów startu. To się zgadza. Przy większości swoich doświadczeń wykonuję próby z różnymi oporami.
Z oporem startu to jest tak,że każda wiatrówka ma swój optymalny.
Obiegowa teoria ,że jest jakiś uniwersalny stożek lub kształt stożka portu ładowania dla sprężynówek chyba nie do końca jest prawdziwa.
W moim symulatorze zapotrzebowanie na coraz większy opór startu rośnie wraz siłą sprężyny, skokiem tłoka , wysileniem układu oraz gdy skracamy lufę.
Napisałeś ,że 25cm lufa powinna już niwelować różnicę oporów.
Być może tak jest , ponieważ lufy 40cm są bardzo tolerancyjne.
Mogę w nich startować śrut wepchany do lufy , ładowany normalnie, oraz z rozdętym kieliszkiem ,a energie wylotowe są podobne. Co prawda sprawdzałem to tylko w okolicach 10j.
Jak wyglądają siły oporów?
Śrut wepchany startuje z oporem około 0,3kg , normalny 1-1,2kg , rozdęty 2-3kg.
Przy lufie 40cm jest już jak pisałem bardzo duża tolerancja.
Myślę ,że nawet gdybyśmy zwiększyli energię śrutu do 16j i skrócili lufę na 30cm, dalej byłaby wystarczająco spora tolerancja.
Jednak przy lufach około 20cm lub przy bardzo silnych wiatrówkach, może być już z tym problem.

Co do pomiaru odbicia tłoka mam pewien pomysł na pomiar analogowy, jednak chyba będę
musiał poprosić Luka ciebie o konsultację.

: 01 kwietnia 2008, 08:36
autor: Dany
akas pisze:



Wyniki:

lufa 53cm......181,8m/s - 9,09j.....99%
lufa 40cm......182,4m/s - 9,15j.....100%
lufa 30cm......182,2m/s - 8,73j.....95%
lufa 20cm......166,3m/s - 7,61j.....83%
lufa 12,5cm...150,8m/s - 6,25j.....68%



czy tu niema czasem pomyłki w wynikach ?? chodzi mi o 30 cm ? nie powinno być 172 czy jakoś podobnie ??
albo przy 53 cm więcej ?

: 01 kwietnia 2008, 09:57
autor: akas
Dany faktycznie jest byk na 30cm.
Powinno być 178,2m/s.
Poprawię to.

: 18 kwietnia 2008, 02:24
autor: akas
Nawiązując do doświadczenia nr.7 w którym nakreśliłem krzywą przyśpieszenia śrutu dla wiatrówki 9j, przeprowadziłem identyczny test tylko ,że dla energii 15j.

Doświadczenie nr.8

Zadanie:
Wykreślenie przyspieszenia śrutu w lufie dla wiatrówki 15j

Parametry:
Sprężyna od AATX200, napięcie wstępne 1cm, energia sprężyny 36j ,fi cyl. 22mm ,tłok 234g, skok 11cm, k.4,5, śrut jsb exact (0,55g), kanał przelotowy 3,2 x9mm, uszczelka typu zepto od Alchemika .

Założenia:
Testy wykonałem na lufach 53cm, 40cm, 30cm, 20cm, 12,5cm, 8cm
Dla każdej z luf wykonałem po 10 strzałów. Wyniki zostały uśrednione.


Wyniki:

lufa 53cm......231,1m/s - 14,7j.....99%
lufa 40cm......232,0m/s - 14,8j.....100%
lufa 30cm......223,2m/s - 13,7j.....93%
lufa 20cm......207,6m/s - 11,9j.....78%
lufa 12,5cm...187,2m/s - 9,60j.....65%
lufa 8cm........162,5m/s - 7,30j.....49%

Poniżej zamieszczam wykres dwóch krzywych przyśpieszenia dla 9j i 15j.

Obrazek

Zamieszczam dodatkowo uproszczoną tabelkę ukazującą procentowy spadek energii dla różnej długości luf. Mam nadzieję ,że przyda się osobom planującym skracanie.

Obrazek

Wnioski:
Trochę jestem zawiedziony , że na 15j skracanie lufy bardziej negatywnie odbija się na energii niż w przypadku wiatrówek 9julowych.
Należy pamiętać ,że test był robiony na bardzo nietypowej średnicy cylindra-22mm.
Być może miało to jakiś wpływ na taki czy inny wynik.
Nie mam jeszcze cylindra o fi 25mm, a warto by było sprawdzić co wychodzi na tej typowej dla wiatrówek średnicy.

: 20 maja 2008, 02:58
autor: akas
Na pewno niejeden z forumowiczów zadawał sobie pytanie, co się stanie z "mocą" jego karabinka gdy wymieni lufę większy kaliber?
Spróbuję dzisiaj rzucić troszkę nowego światła na to zagadnienie.

Zanim zacznę opisywać doświadczenie , proponuję osobom bardziej zainteresowanym tym tematem przeczytać informacje z linku http://forum-bron.pl/viewtopic.php?t=19 ... 7c764005e8
oraz z blogu http://www.pyramydair.com/blog/
W archiwum znajdź artykuł z 5 stycznia 2006:
"Thursday, January 05, 2006
Fact: .22 pellets are more efficient than .177
by B.B. Pelletier "

Doświadczenie nr.9

Zadanie:
Pomiar wzrostu Eo po wymianie lufy k.4,5 na 5,5

Parametry:
Sprężyna od AATX200, napięcia wstępne 1cm i 0,5cm ,fi cyl. 22mm ,tłok 234g, skoki 8,9,11,12cm, śrut jsb exact (0,55g) i jsb express (0,93g), kanał przelotowy 3,2 x9mm, uszczelka typu zepto od Alchemika.

Założenia:
Przyjąłem ,że wykonam pomiary symulując wiatrówki "pół-limitowe" oraz bliskie limitu.
Dodatkowo wykonałem testy na lufach 30cm i 45cm.

Zacznijmy od symulacji "urzynów" 30cm.
Test wykonałem na skokach tłoka 8cm i 11cm .
Wyniki przedstawiam w tabelce:

Obrazek

Po kilku dniach wykonałem symulację wiatrówek "długo-lufowych" 45cm
Tym razem zmniejszyłem nieco napięcie wstępne i podniosłem skoki tłoka na 9cm i 12cm.
Dzięki temu zmniejszyłem wysilenie układu.
Wyniki poniżej:

Obrazek

Wszystko wydaje się pięknie i rzetelnie przedstawione, jednak nie obyło bez trudności.
Przyrost energii pomiędzy kalibrami nie jest duży , co powoduje ,że najdrobniejsze różnice w układzie powodują duże rozbieżności w wyniku.
Najłatwiej o przekłamanie dzięki różnym oporom startu śrutu.
Przykładowo dla 9j w k.4,5 ,opór startu w porcie lufy miałem optymalny, jednak już przy 14j wymagał on większej wartości. Aby zwiększyć opór wystarczy delikatnie rozkalibrować na większy wymiar średnice kieliszka paletki. Uzyskany wynik przedstawia się w tym przypadku tak:

Obrazek

Mało tego ,dochodzą jeszcze do tego różne opory przelotu w lufie , spowodowane inną gładkością powierzchni oraz gwintem który może narzynać w różny sposób śrut.
Przykładowo straty pomiędzy lufą gładką a gwintowaną mogą spokojnie wynieść 0,5j.
Doświadczenie wydawało się proste jednak okazało się jak na razie najtrudniejsze.
No nic , warto z tego wszystkiego wyciągnąć jakieś wnioski.

Wnioski:
Zamiana kalibru 4,5 na 5,5 generalnie podnosi energię karabinka.
Jednak przyrost ten jest uzależniony od wielu czynników.
Czym silniejsza wiatrówka tym procentowa wartość tego przyrostu jest większa.
Z dużą dozą ostrożności oszacowałbym następujące wartości:
1. wiatrówki 8j - przyrost 4-8%
2. wiatrówki 16j -przyrost 10-16%
3. wiatrówki FAC - możliwy przyrost powyżej 20%.

No dobrze, jak wiemy jakiego z grubsza przyrostu możemy się spodziewać ,należałoby odpowiedzieć z kąt on się bierze?
Na pewno lufa 5,5 lepiej wykorzystuje energię powietrza , śrut wylatuje z niej na mniejszym ciśnieniu. Dzięki prawu ciągłości przepływu Bernoulliniego pewnie też co nie co zyskamy.
Nie wiadomo co się dzieje z tłokiem , gdyby słabiej się odbijał dużo by to pomagało.
Mimo wszystko jest to dla mnie nadal nierozgryziona zagadka.

Panowie , gdybyście mieli jakieś pomysły co do następnych testów , śmiało pytajcie.
W tej chwili dorabiam nowe bebeszki dla symulatora ,tak abym mógł robić testy na fi cylindra 25mm. Doświadczeniem do którego powoli się przymierzam jest pomiar wpływu masy sprężyny na sprawność. Chciałbym oszacować ile energii kradną zwoje sprężyny w postaci fal wzdłużnych.

pozdrowienia Andrzej Krzyżewski

: 20 maja 2008, 21:31
autor: tomaszo
Akas - niesamowite ilosci danych dostarczasz! DZIEKI CI!

Teraz juz wiem, czemu Weihrauch stosuje przewaznie lufy rzedu 395mm dlugosci... Najbardziej tolerancyjne ;)

Widac, ze lufy rysowane zawsze maja jakis, chocby minimalny, "zysk energetyczny" wzgl. gwintowanych.

: 21 maja 2008, 00:29
autor: akas
Tomaszo , długie lufy oraz większe kalibry wpływają pozytywnie na wyrównanie Vo , dla różnych oporów startu. Jednak w przypadku dobrych karabinków i dobrych śrutów ,opór startu jest wystarczająco powtarzalny,aby bez obawy stosować lufy 30cm i krótsze. Bierze się to z tego ,że optymalne widełki oporu mają dość szeroki zakres. Przykładowo mogą one mieścić się w zakresie 1kg-1,5kg. Podałem te wartości jako orientacyjne , ponieważ nie robiłem jeszcze pod tym kątem specjalnych doświadczeń.

Co do strat na gwincie sporo zależy od budowy samego gwintu. Dysponuje niestety tylko dwiema hatsanowskimi lufami k 5,5 , z których jedna jest gładka ,a druga ma agresywny głęboki gwint. Tu też nie robiłem jeszcze specjalistycznych testów (po prostu mam za mało gładkich luf), ale z wyników uzyskanych przy okazji innych doświadczeń , zarysowują się straty sięgające właśnie 0,5j. Podkreślam jednak ,że nie jest to jeszcze jakiś wystarczająco wiarygodny wynik , aby być tego pewnym na 100%.

: 21 maja 2008, 13:50
autor: tomaszo
Aha, no widzisz, to ja troche sie zagalopowalem z tym uogolnieniem.

W sumie u mnie po skroceniu nie zauwazylem, zeby szybkosci byly mniejsze, wrecz przeciwnie.

: 21 maja 2008, 14:49
autor: Darek O_ski
tomaszo pisze: W sumie u mnie po skroceniu nie zauwazylem, zeby szybkosci byly mniejsze, wrecz przeciwnie.
To chyba przez czok, a raczej jego brak po skróceniu.

: 21 maja 2008, 18:14
autor: tomaszo
Ha, wlasnie czok jest :) Ucinana byla od strony kostki, zarabiana i wsadzona ponownie. Korony nie trzeba bylo w ogole ruszac, zreszta wyniki mowia same za siebie.

Widocznie, w przypadku niezbyt duzej ilosci "powietrza napedowego" w HW50 jak i oporow wejscia, suma sumarum calosc wyznacza jakas okreslona dlugosc lufy, w ktorej rzeczywiscie srut jest napedzany do praktycznie maksymalnej szybkosci mozliwej do uzyskania z systemu - i strata wynikajaca z ucinki jest niewyczuwalna.

: 19 stycznia 2010, 09:03
autor: Rafael
W moim wcześniejszym poście nie chodziło mi czy jak zmienię kaliber na większy to energia podskoczy, bo wiadomo, że tak. Chodziło mi o to czy ciężki śrut poprzez swoją wagę i tarcie może się rozpędzać na krótszym odcinku przy tej samej energii. Napisałem też, że do testów powinna być skracana ta sama lufa(o różnych Ek nie wspomnę). Różne gwinty i różne lufy mnie nie przekonują choć kol. Akas wykonał kawał dobrej pracy.
Porzucając temat testów. Kol. Luka napisał:

,,Śrut będzie się tak długo rozpędzał w lufie, jak długo siła parcia działająca na śrut będzie większa od sumy sił oporów ruchu. Jednakże wydobywanie resztek energii z powietrza odbywa sie kosztem dłuższego przebywania śrutu w lufie. Przez ten cały czas karabinek sie porusza, a wraz z tym jak sie porusza wylot lufy "patrzy" w innym kierunku. Im dłużej to trwa, tym większa wrażliwość na chwyt i mniejsza celność."

Mam takie samo zdanie, większość producentów stosując krótkie lufy np AA i Theoben pewnie też 8-)

: 19 stycznia 2010, 15:28
autor: akas
Rafael , chyba wpadł ci post z innego tematu:)
Muszę zrobić trochę testów dla średnicy cylindra 30mm , więc odkurzę symulator i jak będę miał już wyniki to opiszę tutaj.