symulator
: 05 marca 2008, 19:06
Jakiś czas temu wpadłem na pomysł zbudowania urządzenia , które pomogłoby poszerzyć naszą wiedzę na temat działania wiatrówek sprężynowych.
I tak powstało pokazane na zdjęciu "ustrojstwo"
Konstrukcja została wymyślona tak , aby można było w nim szybko wymieniać : lufy , cylindry, sprężyny, tłoki.
Symulator cały czas ewoluuje , poprawiam w nim różne błędy techniczne.
Chciałbym co jakiś czas wklejać w tym temacie wyniki doświadczeń które przeprowadzam.
Być może dzięki tej pracy powstanie jakaś spora baza wyników doświadczalnych.
No to zaczynamy
Doświadczenie nr.1
Zadanie:
Jaki wpływ na sprawność wiatrówek ma masa tłoka?
Parametry:
fi cyl. 22mm ,tłok 178g, lufa slavia 41cm k.4,5, śrut jsb exact (0,55g), sprężyna od TX200, skok 8cm , napięcie wstępne sprężyny-zero, kanał przelotowy 3,2 x9mm, uszczelka typu zepto od Alchemika.
Wyniki uśrednione z pięciu prób.
tłok 178g- 143m/s - 5,6j
tłok 270g- 147m/s - 5,9j --- (lufa 12,5cm -118m/s -3,8j)
tłok 696g- 150m/s - 6,2j
Wnioski: Test obala moje wcześniejsze przypuszczenia ,że bardzo ciężki i wolny tłok może spowodować spadek energii śrutu. Szkoda ,że nie mogłem sprawdzić jeszcze bardzo lekkich tłoków. Przypuszczam ,że istnieje minimalna masa tłoka od której można spodziewać się gwałtownego spadku sprawności.
Ciekawostką jest sprawdzenie w jednym przypadku ,co dzieje się z energią śrutu na krótkiej lufie. Spadła ona zaledwie o 35%.
Doświadczenie nr.2
Zadanie:
Sprawdzenie zależności skoku tłoka względem sprawności i wydajności energetycznej z 1cm3 powietrza.
Parametry:
fi cyl. 22mm ,tłok 170g, lufa slavia 41cm k.4,5, śrut jsb exact (0,55g), sprężyna od TX200, napięcie wstępne sprężyny 2cm, kanał przelotowy 3,2 x9mm, uszczelka typu zepto od Alchemika
Wyniki uśrednione z trzech prób
1. skok 1cm- 24m/s (0,16j), energia sprężyny 1,2j, sprawność 13%, wydajność 0,04j/cm3
2. skok 2cm- 63m/s (1,10j), energia sprężyny 3,0j, sprawność 37%, wydajność 0,14j/cm3
3. skok 3cm- 89m/s (2,20j), energia sprężyny 5,2j, sprawność 42%, wydajność 0,19j/cm3
4. skok 4cm-119m/s (3,90j), energia sprężyny 8,0j, sprawność 49%, wydajność 0,26j/cm3
5. skok 5cm-141m/s (5,50j), energia sprężyny 11,2j,sprawność 49%, wydajność 0,29j/cm3
6. skok 6cm-161m/s (7,10j), energia sprężyny 15,0j,sprawność 47%, wydajność 0,31j/cm3
7. skok 7cm-179m/s (8,80j), energia sprężyny 19,2j,sprawność 46%, wydajność 0,33j/cm3
8. skok 8cm-198m/s (10,8j), energia sprężyny 24,0j,sprawność 45%, wydajność 0,36j/cm3
9. skok 9cm-217m/s (12,9j), energia sprężyny 29,2j,sprawność 44%, wydajność 0,38j/cm3
10.skok10cm-237m/s(15,4j), energia sprężyny 35,0j,sprawność 44%, wydajność 0,41j/cm3
11.skok11cm-248m/s(16,8j), energia sprężyny 41,2j,sprawność 41%, wydajność 0,40j/cm3
uwaga: na 1cm skoku śrut nie chciał startować z powodu oporu startu w porcie ładowania, wepchałem go więc na 1mm w głąb lufy.
Wnioski:
Średnica cylindra 22mm pozwala osiągnąć bardzo wysoką sprawność układu.
Rodzi się pytanie dlaczego największą sprawność system osiąga na 4-5cm skoku?
Należy zauważyć ,że przy skoku 11cm następuję załamanie sprawności i wydajności.
Maksymalna wydajność z 1cm3 powietrza nie wcale jest imponująca , nawet hatsan z ciężkim tłokiem potrafi mieć podobną.
cdn.
I tak powstało pokazane na zdjęciu "ustrojstwo"
Konstrukcja została wymyślona tak , aby można było w nim szybko wymieniać : lufy , cylindry, sprężyny, tłoki.
Symulator cały czas ewoluuje , poprawiam w nim różne błędy techniczne.
Chciałbym co jakiś czas wklejać w tym temacie wyniki doświadczeń które przeprowadzam.
Być może dzięki tej pracy powstanie jakaś spora baza wyników doświadczalnych.
No to zaczynamy
Doświadczenie nr.1
Zadanie:
Jaki wpływ na sprawność wiatrówek ma masa tłoka?
Parametry:
fi cyl. 22mm ,tłok 178g, lufa slavia 41cm k.4,5, śrut jsb exact (0,55g), sprężyna od TX200, skok 8cm , napięcie wstępne sprężyny-zero, kanał przelotowy 3,2 x9mm, uszczelka typu zepto od Alchemika.
Wyniki uśrednione z pięciu prób.
tłok 178g- 143m/s - 5,6j
tłok 270g- 147m/s - 5,9j --- (lufa 12,5cm -118m/s -3,8j)
tłok 696g- 150m/s - 6,2j
Wnioski: Test obala moje wcześniejsze przypuszczenia ,że bardzo ciężki i wolny tłok może spowodować spadek energii śrutu. Szkoda ,że nie mogłem sprawdzić jeszcze bardzo lekkich tłoków. Przypuszczam ,że istnieje minimalna masa tłoka od której można spodziewać się gwałtownego spadku sprawności.
Ciekawostką jest sprawdzenie w jednym przypadku ,co dzieje się z energią śrutu na krótkiej lufie. Spadła ona zaledwie o 35%.
Doświadczenie nr.2
Zadanie:
Sprawdzenie zależności skoku tłoka względem sprawności i wydajności energetycznej z 1cm3 powietrza.
Parametry:
fi cyl. 22mm ,tłok 170g, lufa slavia 41cm k.4,5, śrut jsb exact (0,55g), sprężyna od TX200, napięcie wstępne sprężyny 2cm, kanał przelotowy 3,2 x9mm, uszczelka typu zepto od Alchemika
Wyniki uśrednione z trzech prób
1. skok 1cm- 24m/s (0,16j), energia sprężyny 1,2j, sprawność 13%, wydajność 0,04j/cm3
2. skok 2cm- 63m/s (1,10j), energia sprężyny 3,0j, sprawność 37%, wydajność 0,14j/cm3
3. skok 3cm- 89m/s (2,20j), energia sprężyny 5,2j, sprawność 42%, wydajność 0,19j/cm3
4. skok 4cm-119m/s (3,90j), energia sprężyny 8,0j, sprawność 49%, wydajność 0,26j/cm3
5. skok 5cm-141m/s (5,50j), energia sprężyny 11,2j,sprawność 49%, wydajność 0,29j/cm3
6. skok 6cm-161m/s (7,10j), energia sprężyny 15,0j,sprawność 47%, wydajność 0,31j/cm3
7. skok 7cm-179m/s (8,80j), energia sprężyny 19,2j,sprawność 46%, wydajność 0,33j/cm3
8. skok 8cm-198m/s (10,8j), energia sprężyny 24,0j,sprawność 45%, wydajność 0,36j/cm3
9. skok 9cm-217m/s (12,9j), energia sprężyny 29,2j,sprawność 44%, wydajność 0,38j/cm3
10.skok10cm-237m/s(15,4j), energia sprężyny 35,0j,sprawność 44%, wydajność 0,41j/cm3
11.skok11cm-248m/s(16,8j), energia sprężyny 41,2j,sprawność 41%, wydajność 0,40j/cm3
uwaga: na 1cm skoku śrut nie chciał startować z powodu oporu startu w porcie ładowania, wepchałem go więc na 1mm w głąb lufy.
Wnioski:
Średnica cylindra 22mm pozwala osiągnąć bardzo wysoką sprawność układu.
Rodzi się pytanie dlaczego największą sprawność system osiąga na 4-5cm skoku?
Należy zauważyć ,że przy skoku 11cm następuję załamanie sprawności i wydajności.
Maksymalna wydajność z 1cm3 powietrza nie wcale jest imponująca , nawet hatsan z ciężkim tłokiem potrafi mieć podobną.
cdn.