Drodzy Użytkownicy,

Od dnia 25 maja 2018 r. wchodzi w życie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych, określane jako RODO.

W związku z tym poniżej regulaminu forum zostały zamieszczone wytyczne związane z tym rozporządzeniem.

Bardzo proszę poświęcić chwilkę i wczytać się w te przepisy, nie jest tego dużo.

Regulamin i rozporządzenie

Pozdrawiamy,
Administracja forum

Porównanie pomiarów R2 i Air Chrony MK3

Moderator: Moderatorzy wiatrówkowi

radecek
Użytkownik komercyjny
Użytkownik komercyjny
Posty: 789
Rejestracja: 2007-02-11, 22:10
Lokalizacja: Napierstkowo
Grupa: Użytkownik komercyjny
Kontaktowanie:
Status: Offline

Re: Porównanie pomiarów R2 i Air Chrony MK3

Postautor: radecek » 2019-01-04, 16:08

1 - jest to możliwe, trzeba się zastanowić jak zrobić "wzorzec" i do jakich wielkości można się odnieść.
Spec-e mogą nie wiedzieć, ale temat zrozumie inrz.magazynier 8-)

Wszyscy wiemy, że urządzenie jest bardzo proste, tylko powiedz, jak zrobić, a dalej już damy radę.

Może Czesi coś powiedzą na temat metody klonowania:
Doskonała dokładność pomiarowa, fabrycznie skalibrowane +/- 0,02%
https://www.amazon.com/AIR-CHRONY-MK3-s ... B0753GC5XQ

2 - zależnie od potrzeb przeznaczenia, np.
Dokładność >= 99.5 % kalibracja i sprawdzenie wg wzorca
Poniżej - nie wymagana.

3 - 0.5-1% realna wartość dla wszystkich małych przyrządów. Jak ktoś napisał 0.02% lub 0.14%, to po to żeby zwiększyć wartość urządzenia i sprzedawać.

4 - Chronografy PL mają większy zakres, są powtarzalne, bardziej odporne na zakłócenia i rozwojowe. Udowodnię za jakiś czas, że może pokazać na wyświetlaczu 10000 m/s.
HW90K, HW90 4.5mm, Daystate MK4 5.5mm


Krzysiek69
Zarejestrowany użytkownik
Zarejestrowany użytkownik
Posty: 137
Rejestracja: 2013-08-20, 11:11
Lokalizacja: Kraków
Grupa: Zarejestrowani użytkownicy
Status: Offline

Re: Porównanie pomiarów R2 i Air Chrony MK3

Postautor: Krzysiek69 » 2019-01-04, 16:39

Yurko pisze:Można powiedzieć, że Czesi stosują bardziej "agresywny marketing". Mnie denerwuje też coś takiego, co można zobaczyć, gdy tylko się wejdzie na ich stronę:

Obrazek


Chyba nie sądzisz, że Czesi ze swoim chrono pojawili się w Łazach przypadkiem. Mają tam grono swoich zwolenników i wypowiedzi Gabro nie pozostawiają złudzeń.
Pozdrawiam
Krzysiek


gabro
Zarejestrowany użytkownik
Zarejestrowany użytkownik
Posty: 138
Rejestracja: 2014-04-08, 11:02
Lokalizacja: Wodzisław Śląski
Grupa: Zarejestrowani użytkownicy
Status: Offline

Re: Porównanie pomiarów R2 i Air Chrony MK3

Postautor: gabro » 2019-01-04, 16:49

radecek pisze:1 - jest to możliwe, trzeba się zastanowić jak zrobić "wzorzec" i do jakich wielkości można się odnieść.
Spec-e mogą nie wiedzieć, ale temat zrozumie inrz.magazynier 8-)

Wszyscy wiemy, że urządzenie jest bardzo proste, tylko powiedz, jak zrobić, a dalej już damy radę.


Tylko, że "wzorzec" musi podawać wartość najbliższą realnej. Tu ma być to prędkość.

Bez "wzorca" skalibrowanego nie jesteś w stanie wykorzystać metody 3 szt. chrono do kalibracji jednego z nich.

Chrono mierzy czas, nie prędkość. Żeby dostać prędkość trzeba znać drogę przebytą przez pocisk w zmierzonym czasie.
Jak nie masz drogi to nie obliczysz prędkości.

To chyba co napisałem powyżej inżynier magazynier zrozumie.

I jeszcze raz podkreślę, metoda którą opisałeś nie nadaje się do kalibracji chrono.

PODSUMOWANIE:

Urządzenie typu R2 i MK3 można skalibrować przy użyciu suwmiarki i woltomierza spiętego z komputerem, żeby mieć możliwość monitorowania spadku napięcia w funkcji czasu.
Z przebiegiem spadku napięcia w czasie nikt się nie pomyli bo to zapiszemy sobie w pliku z duża dokładnością, rzędu mikrosekundy.
Drogę przebyta przez pocisk to odległość miedzy bramkami. Zmierzyć suwmiarka. Dwie wymienione wielkości wykorzystać do obliczenia prędkości.

Nawet jak się ktoś pomyli o 1mm (bardzo dużo), to przy bramkach rozstawionych w odległości 50mm, błąd wyliczonej prędkości będzie max 2%. Idealnie dla amatorskiego urządzenia.

Całe dywagacje na temat kalibracji i dokładności R2 i MK3 można sobie wsadzić w d...... Nie interesuje mnie, że AirChrony podaje kosmiczną dokładność.


Jak osobiście chciałbym konkurować z AirChrony to podał bym w folderze, że mam urządzeni o jeszcze większej dokładności i za niższą cenę. Zainwestował w reklamę i zaoferował organizatorom dużych zawodów pomiar prędkości bez kosztów dla organizatora.


radecek
Użytkownik komercyjny
Użytkownik komercyjny
Posty: 789
Rejestracja: 2007-02-11, 22:10
Lokalizacja: Napierstkowo
Grupa: Użytkownik komercyjny
Kontaktowanie:
Status: Offline

Re: Porównanie pomiarów R2 i Air Chrony MK3

Postautor: radecek » 2019-01-04, 17:46

... da się, po to są też te sygnały wykorzystywane dodatkowo przy robieniu efektownych zdjęć high speed zwykłym aparatem cyfrowym.
Obrazek

Polski produkt nie musi konkurować z AirChrony, bo ma znacznie szersze zastosowanie i jest dla nich zagrożeniem.
Ostatnio zmieniony 2019-01-04, 17:52 przez radecek, łącznie zmieniany 1 raz.
HW90K, HW90 4.5mm, Daystate MK4 5.5mm


Awatar użytkownika
Yurko
Zarejestrowany użytkownik
Zarejestrowany użytkownik
Posty: 380
Rejestracja: 2018-06-21, 20:36
Lokalizacja: Warszawa
Grupa: Zarejestrowani użytkownicy
Status: Offline

Re: Porównanie pomiarów R2 i Air Chrony MK3

Postautor: Yurko » 2019-01-04, 17:53

Tak z ciekawości, czy ten woltomierz musi być dokładny? Bo porównałem kiedyś ze sobą wzorce napięciowe AD586M i MAx6250A. Jeden jest daje napięcie referencyjne 5V +/- 2mV a drugi to samo tylko +/-1mV (initial error) Takie wzorce są stosowane w lepszych woltomierzach, tylko jest jeden problem. Okazało się że 1V w firmie Maxim nie jest równe 1V w firmie Analog Devices. Różnica była rzędu 10mV, chociaż ob przyrządy działały bardzo stabilnie i były zgodne z innymi wzorcami ale tylko tej samej produkcji...
"Nie ma nic bardziej praktycznego niż dobra teoria" Ludwig Eduard Boltzmann (1844–1906)


radecek
Użytkownik komercyjny
Użytkownik komercyjny
Posty: 789
Rejestracja: 2007-02-11, 22:10
Lokalizacja: Napierstkowo
Grupa: Użytkownik komercyjny
Kontaktowanie:
Status: Offline

Re: Porównanie pomiarów R2 i Air Chrony MK3

Postautor: radecek » 2019-01-04, 18:03

Woltomierz w pomiarze czasu nie jest potrzebny. Lepiej oscyloskop cyfrowy. Chrono ma pomiar napięcia na czujnikach, ale tylko przy serwisie, żeby sprawdzić, czy się czujniki za zabrudziły lub uszkodziły.
HW90K, HW90 4.5mm, Daystate MK4 5.5mm


Awatar użytkownika
Yurko
Zarejestrowany użytkownik
Zarejestrowany użytkownik
Posty: 380
Rejestracja: 2018-06-21, 20:36
Lokalizacja: Warszawa
Grupa: Zarejestrowani użytkownicy
Status: Offline

Re: Porównanie pomiarów R2 i Air Chrony MK3

Postautor: Yurko » 2019-01-04, 18:19

Oczywiście nie sugerowałem używania woltomierza, tylko zwracam uwagę na fakt, że z "wzorcami" pewnych wielkości fizycznych bywają problemy. Jeśli można się ograniczyć do metrów i sekund, a wielkości elektryczne traktować tylko pomocniczo. tak jak właśnie gdy oglądamy sobie oscyloskop, to po co sobie komplikować. Ale przyznaje, że jestem laikiem i nie wnikam w szczegóły.... Inna sprawa to, ogólne spostrzeżenie dotyczące przyrządów pomiarowych różnych firm. Nawet tym dobrym zdarza się, że wyniki się różnią. To że jednak są dobre można stwierdzić po powtarzalności i trzymaniu pewnego standardu. A zdaje się, że konkurencji trochę tej powtarzalności brakuje, dobrze zauważyłem? Gdyby wyniki były powtarzalne, moglibyśmy sobie ustalić jakiś przelicznik typu ile procent więcej pokaże AirChrony albo że to będzie coś typu "ax+b"
"Nie ma nic bardziej praktycznego niż dobra teoria" Ludwig Eduard Boltzmann (1844–1906)


Awatar użytkownika
Michaus
Moderator
Moderator
Posty: 1500
Rejestracja: 2010-05-20, 14:04
Lokalizacja: Pabianice
Grupa: Moderatorzy wiatrówkowi
Status: Offline

Re: Porównanie pomiarów R2 i Air Chrony MK3

Postautor: Michaus » 2019-01-04, 18:41

Kombinujesz jak pan Borowski, tylko on nazwał to "Współczynnikiem Leppera". :wink:
"Pijcie piwo! Picie piwa zapobiega rozlaniu się piwa na laptopa!"

Łódzka Grupa Strzelecka >>ORZEŁ<<


gabro
Zarejestrowany użytkownik
Zarejestrowany użytkownik
Posty: 138
Rejestracja: 2014-04-08, 11:02
Lokalizacja: Wodzisław Śląski
Grupa: Zarejestrowani użytkownicy
Status: Offline

Re: Porównanie pomiarów R2 i Air Chrony MK3

Postautor: gabro » 2019-01-04, 18:45

Woltomierz czy oscyloskop, nie ma znaczenia. I tak mierzymy czas miedzy dwoma odchyleniami od stanu "stabilnego" (pocisk nie przysłania odbiornika).
Jaka jest amplituda nie ma znaczenia.


Awatar użytkownika
Yurko
Zarejestrowany użytkownik
Zarejestrowany użytkownik
Posty: 380
Rejestracja: 2018-06-21, 20:36
Lokalizacja: Warszawa
Grupa: Zarejestrowani użytkownicy
Status: Offline

Re: Porównanie pomiarów R2 i Air Chrony MK3

Postautor: Yurko » 2019-01-04, 19:37

Ja akurat taki mądry to nie jestem. Rozumiem, że odległość mamy jaką mamy i wynika z konstrukcji urządzenia i na prawdę to mierzymy tylko czas i tylko taki wzorzec jest nam potrzebny. Ale jak tu wszyscy piszecie, sygnał nie jest idealny. Oscyloskop daje nam taką fajną rzecz, że nie musimy zgadywać co ma nam ten pomiar zaczynać i kończyć. Może gdybym taki wykres zobaczył choć jeden raz, już bym później wiedział i woltomierz by mi wystarczył. Tyle, że myślę, że z oscyloskopem i tak jest fajniej. Takie pytanie ten wzorzec daje sygnał raczej zbliżony do ideału, prawda? Raczej, nie naśladuje rzeczywistości. Czy to może znaczyć, że np. będzie idealny do skalibrowania mojego R2 ale czy dla czeskiej kopii też?
"Nie ma nic bardziej praktycznego niż dobra teoria" Ludwig Eduard Boltzmann (1844–1906)


gabro
Zarejestrowany użytkownik
Zarejestrowany użytkownik
Posty: 138
Rejestracja: 2014-04-08, 11:02
Lokalizacja: Wodzisław Śląski
Grupa: Zarejestrowani użytkownicy
Status: Offline

Re: Porównanie pomiarów R2 i Air Chrony MK3

Postautor: gabro » 2019-01-04, 20:02

Odpowiedz systemu (spadek napięcia) na przelatujący pocisk zależy od: światła szczątkowego docierającego do odbiornika (słonecznie, pochmurno ...), wielkość pocisku, prędkość pocisku, i jeszcze parę innych .....


Awatar użytkownika
kłapek
Ekspert Wiatrówki
Ekspert Wiatrówki
Posty: 1579
Rejestracja: 2006-02-20, 18:22
Lokalizacja: Grodków
Grupa: Ekspert Wiatrówki
Status: Offline

Re: Porównanie pomiarów R2 i Air Chrony MK3

Postautor: kłapek » 2019-01-06, 15:21

Jak to skomentować -> http://forum.fieldtarget.cz/viewtopic.php?f=20&t=1628
Nie jestem w temacie, ale jakieś ono takie podobne do mojego R2 radecka :shock:


hilary22
Zarejestrowany użytkownik
Zarejestrowany użytkownik
Posty: 224
Rejestracja: 2017-11-12, 19:29
Grupa: Zarejestrowani użytkownicy
Status: Offline

Re: Porównanie pomiarów R2 i Air Chrony MK3

Postautor: hilary22 » 2019-01-06, 19:05

Bo to chrono radkowe z naklejoną naklejką firmy złodziejki. :cry:


radecek
Użytkownik komercyjny
Użytkownik komercyjny
Posty: 789
Rejestracja: 2007-02-11, 22:10
Lokalizacja: Napierstkowo
Grupa: Użytkownik komercyjny
Kontaktowanie:
Status: Offline

Re: Porównanie pomiarów R2 i Air Chrony MK3

Postautor: radecek » 2019-01-07, 22:14

gabro pisze:...

4. Uważam że Chrona MK3 mają niemal identyczne zastosowanie i identyczną dokładność jak R2. Są niestety droższe. Różnice miedzy nimi mogą być (tylko moje podejrzenie) w obróbce sygnału analogowego i zamianie go na cyfrowy.


Air Chrono MK3 ma certyfikat TUV SUD i jest fabrycznie kalibrowane: "excellent measurement accuracy - factory calibrated to within +/- 0,02% proved by TÜV SÜD certificate !!"

Został uznany przez WHFTO oficjalnym chronografem :one:
A Włosi... czeski film, nikt nie wie o co chodzi: 2 -3 m/s różnicy ...

https://youtu.be/09pbmYHs6Rs
Ostatnio zmieniony 2019-01-07, 22:58 przez radecek, łącznie zmieniany 1 raz.
HW90K, HW90 4.5mm, Daystate MK4 5.5mm


Awatar użytkownika
Yurko
Zarejestrowany użytkownik
Zarejestrowany użytkownik
Posty: 380
Rejestracja: 2018-06-21, 20:36
Lokalizacja: Warszawa
Grupa: Zarejestrowani użytkownicy
Status: Offline

Re: Porównanie pomiarów R2 i Air Chrony MK3

Postautor: Yurko » 2019-01-07, 22:59

Nie wiem, czy dobrze liczę, według tego na każde 3 cm śrut zwalnia czasami nawet o ponad 1m/s ? Włosi rzeczywiście nakręcili "czeski film" ! Co do energii, to wygląda na to, że ustawiony jest inny ciężar śrutu. Licząc w drugą stronę jeden ma 0.547 a drugi 0,510. Chyba że ustawili to samo, tylko jeden źle liczy. Mój "chińczyk" tak czasami robi i wtedy trzeba mu wyjąć na chwilę bateryjki...
"Nie ma nic bardziej praktycznego niż dobra teoria" Ludwig Eduard Boltzmann (1844–1906)



Wróć do „Testy sprzętu - Wiatrówki”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 4 gości