Ciężarek dobijający.

Tematy dotyczące wiatrówek

Moderator: Moderatorzy wiatrówkowi

Cypis
Gość
Gość
Reactions:
Tematy: 
Grupa: Goście

Ciężarek dobijający.

Post autor: Cypis »

Witam.

No właśnie nie wiem jak się to nazywa fachowo, ale wiem, że coś takiego ma "napęd" np. w Theobanie. Spręzyna gazowa (a może raczej zestaw sprężyna plus tłok) ma ciężarek który w końcowej fazie dobija tłok nie pozwalając mu na odbicie się od poduszki powietrznej (na zasadzie młotka bezwładnościowego).

Zastanawiam się jakie są zalety takiego rozwiązania.

Pierwsze co mi przychodzi do głowy to zmniejszenie drgań karabinka podczas strzału oraz prawdopodobnie większą sprawność takiego napędu (a co za tym idzie możliwość zastosowania słabszej sprężyny, lżejszego tłoka i dalszego zmniejszenia odrzutu). Co jeszcze "dodaje" nam takie rozwiązanie?

Czy ktoś myślał nad tym by coś takiego zastosować jako tuning w innej wiatrówce, np. sprężynowym TX200? Np. jako pierścień (kawałek rury) poruszający się na ślizgaczach na obwodzie wyfrezownia tłoka TX'a. Ile coś takiego musiałoby ważyć by pozytywny efekt (jeśli jakowyś byłby) dawało się uzyskać? Ile coś takiego waży w Theobanie?

Ma ktoś jakieś pomysły, doświadczenia, przemyślenia?
Luka
Zarejestrowany użytkownik
Zarejestrowany użytkownik
Reactions:
Posty: 2171
Rejestracja: 01 września 2004, 13:23
Tematy: 0
Lokalizacja: Poznań
Grupa: Zarejestrowani użytkownicy

Post autor: Luka »

ciezarek - wplyw na czas.

Wiecej w theobenowym watku. http://forum-bron.pl/viewtopic.php?t=9400
Awatar użytkownika
Kamikaze
Zarejestrowany użytkownik
Zarejestrowany użytkownik
Reactions:
Posty: 893
Rejestracja: 06 kwietnia 2004, 22:06
Tematy: 0
Lokalizacja: Mińsk Mazowiecki
Grupa: Zarejestrowani użytkownicy

Post autor: Kamikaze »

Oj wiele razy ten ciężarek zawędrował do mojej głowy.
Niestety samym mysleniem nie da się przerobić wiatrówki a czasu brak na eksperymenty. Oraz spacer po tokarzach w okolicy trwa, tzn. w poszukiwaniu takiego co się nadaje i wytrzyma :wink: .
Awatar użytkownika
Arctic
Zarejestrowany użytkownik
Zarejestrowany użytkownik
Reactions:
Posty: 950
Rejestracja: 16 lipca 2004, 00:20
Tematy: 0
Lokalizacja: Szczecin
Grupa: Zarejestrowani użytkownicy

Post autor: Arctic »

Wbrew pozorom konstrukcja od strony mechanicznej jest dość prosta. Miejsce na nią też jest.
Można zastosować cos takiego.

1- tłok,
2 - sprężyna główna,
3 - prowadnica przednia (przerobiona),
4 - dobijak,
5 - sprężyna dobijaka,

Obrazek

Sprężyna utrzymuje wszystko w stabilnej pozycji. Przy starcie ruchu tłoka nic się nie dzieje. Gdy tłok uderza o poduszkę powietrzną dobijak siłą bezwładności porusza się dalej i uderza po czasie T w tłok dobijając go. Proste.
Czas T (opóźnienie) zależy od masy dobijaka, drogi "d" i siły sprężynki dobijaka. Siła uderzenia zależy od masy dobijaka.
... ... a jak będziecie grzeczni, to nauczę was robić napalm.
Luka
Zarejestrowany użytkownik
Zarejestrowany użytkownik
Reactions:
Posty: 2171
Rejestracja: 01 września 2004, 13:23
Tematy: 0
Lokalizacja: Poznań
Grupa: Zarejestrowani użytkownicy

Post autor: Luka »

Ten ciezarek nic nie dobija. O wyplaszcza tylko charkterystyke sprezyny. Dojscie do dna tloka jest plynne, najpiew slabiej odzialywuje przez sprezyne zwiekszajac sile liniowo sile do chwili calkowitego zduszenia sprezyny. Pozniej oddaje juz wszystko co posiada. A calkowita sila i tak tylko zalezy od energii zgromadzonej w sprezynie. Evidentna strata takiego rozwiazania jest energia pochlonieta przez sprezyne trzymajaca dobijak. Prostrzym tak samo skutecznym i lepszym ze wzgledu na prostote rozwiaznia jest zwykly staly i nieruchomy ciezarek z prowadnica przednia.
Awatar użytkownika
Kamikaze
Zarejestrowany użytkownik
Zarejestrowany użytkownik
Reactions:
Posty: 893
Rejestracja: 06 kwietnia 2004, 22:06
Tematy: 0
Lokalizacja: Mińsk Mazowiecki
Grupa: Zarejestrowani użytkownicy

Post autor: Kamikaze »

Luka pisze:Prostrzym tak samo skutecznym i lepszym ze wzgledu na prostote rozwiaznia jest zwykly staly i nieruchomy ciezarek z prowadnica przednia.
Nie jestem pewien czy tak samo skutecznym, z resztą się zgadzam.
Rozwiązanie Arctica do zastosowania w wiatrówkach z bolcem na środku tłoka(TX200) trzeba odchudzić o węższy element dobijaka.
Ja taki ciężarek zastosowałbym całkowicie przed sprężyną.
Cypis
Gość
Gość
Reactions:
Tematy: 
Grupa: Goście

Post autor: Cypis »

Luka pisze:ciezarek - wplyw na czas.

Wiecej w theobenowym watku. http://forum-bron.pl/viewtopic.php?t=9400
O właśnie... Wiedziałem, że gdzieś się toczy tyskusja.. a zaś mi to ten niemiec schował :(

Dzięki.

Wszystko jest dla mnie jasne po przeczytaniu owego wątku. Nie mam więcej pytań.
Luka
Zarejestrowany użytkownik
Zarejestrowany użytkownik
Reactions:
Posty: 2171
Rejestracja: 01 września 2004, 13:23
Tematy: 0
Lokalizacja: Poznań
Grupa: Zarejestrowani użytkownicy

Post autor: Luka »

Obrazek

Tak zgrubsza wyglada chrakterystyka przyspieszenia od polozenia tloka.
Wykres bez zalamania - bez latajacego ciezarka,
z zalamaniem z ruchomym ciezarkiem. Pomaranczowa kreska w okresie zerowego przyspieszanie - okres w ktorym uginana jest sprezyna ciezarka.

Punkt na osi polozenia tloka to punkt ruchu srutu
akas
Zarejestrowany użytkownik
Zarejestrowany użytkownik
Reactions:
Posty: 644
Rejestracja: 14 października 2004, 21:05
Tematy: 0
Lokalizacja: z podlasia
Grupa: Zarejestrowani użytkownicy

Post autor: akas »

Moim zdaniem zastosowanie ciezarka dobijacego moze byc uzytyczne
dla zwiekszenia powtarzalnosci strzalu. Jak wiadomo start srutu, w zaleznosci od masy i oporu jest rozny.Jesli zna sie usredniony moment startu dla danego rozdzaju srutu , i rozpietosc z ktorej ta srednia sie wylicza, mozna tak zaprojektowac dobijak aby wymuszal ten start i przez co zmniejszal ta rozpietosc.
To tylko takie teoretycznie gdybania.
akas
Zarejestrowany użytkownik
Zarejestrowany użytkownik
Reactions:
Posty: 644
Rejestracja: 14 października 2004, 21:05
Tematy: 0
Lokalizacja: z podlasia
Grupa: Zarejestrowani użytkownicy

Post autor: akas »

Luka moglbys dorysowac na osi jeszcze punkt w ktorym srut opuszcza lufe?
wiem ze lubisz prycyzyjne wartosci wiec srut niech bedzie 4,5mm 0,5grama , a lufa 30cm dlug. :)
Cypis
Gość
Gość
Reactions:
Tematy: 
Grupa: Goście

Post autor: Cypis »

Tak zgrubsza wyglada chrakterystyka przyspieszenia od polozenia tloka.
Skąd masz ten wykres? Gdzie na tym wykresie jest uderzenie tłoka o dno cylindra które to charakteryzuje sie dużym wzrostem opóźnienia ruchu tłoka? Brak tej części na wykresie sugeruje, że zakładasz, że cała energia zostanie przekazana śrutowi (tłok łagodnie wyhamowywuje zanim dotknie dna cylindra, V=0) i zaprzeczasz praktyce która mówi, że sprzężyna kopie w 2 strony - przy starcie tłoka i przy uderzeniu w dno cylindra.
Luka pisze:Punkt na osi polozenia tloka to punkt ruchu srutu
Domyślam się tylko, że na tym wykresie punkt o wspórzędnych (0, 0) oznacza polozenie tłoka przy dnie cylindra, czyli wtedy gdy wiatrówka jest nienapieta.
Luka
Zarejestrowany użytkownik
Zarejestrowany użytkownik
Reactions:
Posty: 2171
Rejestracja: 01 września 2004, 13:23
Tematy: 0
Lokalizacja: Poznań
Grupa: Zarejestrowani użytkownicy

Post autor: Luka »

----
Ostatnio zmieniony 12 stycznia 2005, 15:36 przez Luka, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
hexer
Użytkownik komercyjny
Użytkownik komercyjny
Reactions:
Posty: 4115
Rejestracja: 25 czerwca 2003, 18:39
Tematy: 209
Lokalizacja: Bestwig/Rybnik
Grupa: Użytkownik komercyjny
Kontakt:

Post autor: hexer »

ten wykres, to w ogole jest "cos nie tak".
bo sugeruje, ze od momentu zwolnienia tloka ma on przspieszenie ujemne (czyli zwalnia). a jak mozna zwolnic predkosc zerowa?
potem po dotarciu do konca drogi (caly czas zwalniajac- coraz slabiej, ale wciaz zwalniajac) zaczyna przyspieszac- czyli rozwala przednia scianke cylindra i pcha sie do lufy.
nie wiem, moze jestem zbyt zmeczony aby zrozumiec ten wykres.
pozdrawiam,
Awatar użytkownika
variag
Zarejestrowany użytkownik
Zarejestrowany użytkownik
Reactions:
Posty: 10180
Rejestracja: 15 kwietnia 2003, 20:34
Tematy: 192
Lokalizacja: Bełchatów
Grupa: Zarejestrowani użytkownicy
Kontakt:

Post autor: variag »

witam
ad Luka
Dlaczego nie przyjąłeś założenia że masy tłoków są w obu przypadkach podobne? Przynajmniej nie było by tych poczatkowych różnic.
Są gdzieś w sieci wykresy pracy automatyki (droga zamka w funkcji czasu) PM wz 63 czyli RAK-a.
Wykres jest bardzo podobny gdyż ten pistolet też posiadał opóźniacz bezwładnościowy (dokładnie bezwładnościowo-pneumatyczny).
Acha, ruch zamka zaczynał sie od V 0m/s. zatrzymanie (w PM odpalanie naboju) , dobicie opuźniacza a potem miał ruch wstecz, a nie do przodu, poprostu cofał się...
I co kolega Hexer wychwycił przyspieszenie tłoka (zamka w wypadku PM) miało wartość dodatnią.
pzdr
Zbyt często pragnienie tego czego nie mamy
nie pozwala nam się cieszyć tym co posiadamy.
Cypis
Gość
Gość
Reactions:
Tematy: 
Grupa: Goście

Post autor: Cypis »

hexer pisze:ten wykres, to w ogole jest "cos nie tak".
bo sugeruje, ze od momentu zwolnienia tloka ma on przspieszenie ujemne (czyli zwalnia).
Hexerku. Jakbys przeczytał mój post to bys się dowiedział, że też miałem kłopoty z odczytaniem wykresu oraz to, że wykres jest narysowany "na opak", czyli w poczatku układu współrzędnych tłok dotyka dna cylindra.
ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Wiatrówki”