Witam Kolegów i koleżanki
Od jakiegoś czasu staram się modernizować karabinek Haenel 303-8 Super pracuje nad nim już jakiś czas ale przyszedł ten moment kiedy kończą się pomysły i wiedza na temat tych bardzo fajnych tarczówek których jest coraz mniej , karabinek kiedy trafił do mnie wymagał szybkiej interwencji osada w złym stanie , środek cały system wysmarowany nie wiadomo czym ciężko pracował oryginalna uszczelka w której znalazłem kulki od łożyska " ktoś próbował z nich strzelać i pewnie się cofnęły " sprężyna słabiutka krzywa podobnie jak prowadnica tłoka , a sam tłok wyglądał jak by w komorze cały czas dochodziło do "spalania" olej silnikowy którym był wysmarowany zostawił na tłoku brzydkie smugi kolorowy nalot , ramię naciągu ze stopką " nie znam fachowego nazewnictwa " które odpowiadało za blokadę po naciągu mocno wytarte a teflonowy ślizgacz zjechany do zera tak ze tarł metal o metal , oksyda nie była aż taka zła w kilku miejscach wytarta i lekki rdzawy nalot , korona lufy ok oraz sam gwint nie uszkodzony
A teraz jakie pracę już wykonałem "Faza Pierwsza"
1. Osada/Łoże szlifowanie olejowanie woskowanie i lakierowanie " wygląda jak nowa"
2. System rozebrany i porządnie umyty
3. Wyszlifowanie ostrych krawędzi systemu
4. Nowa sprężyna i uszczelka nowej generacji " parcianych nie znalazłem jak oryginale "
5. Wymiana teflonowego ślizgacza
6. Nowa sprężyna odpowiadająca za redukcje wibracji która była montowana pomiędzy łożem a systemem
7. Naprostowanie prowadnic
8. Konserwacja sprężyny tłoka całego systemu smar molibdenowy /olej sylikonowy
9. Czyszczenie lufy
Usprawnienia modyfikacje "Faza Druga"
1. Polerowanie tłoka 800/1500
2. Polerowanie końcówek sprężyny
3. Polerowanie prowadnic
I tutaj właśnie na tym etapie liczę na waszą pomoc , gdzie już nie jestem pewien czy moje pomysły mają sens i dadzą jakiś efekt , zastosowałem PODKŁADKI POLIAMIDOWE po obu stronach sprzężny dwie od strony tłoka jedna mosiężna która ma kontakt ze sprężyną a druga poliamid która kładzie się na samym końcu tłoka z drugiej strony zastosowałem dwie poliamidowe , praca całej sprężyny skróciła się o 8 mm a chodziło mi o wytłumienie całego systemu mniej kontaktu metal metal mniej wibracji lepsza celność
Co sądzicie o takiej modyfikacji czy to ma sens ? czy znacie jakieś inne sztuczki patenty jak wytłumić system usprawnić czy tez poprawić fabrykę ?
Haenel Suhl 303-8 Super / Modernizacja / Pomoc
Moderator: Moderatorzy wiatrówkowi
-
- Nowy użytkownik
- Reactions:
- Posty: 2
- Rejestracja: 16 sierpnia 2018, 10:30
- Tematy: 0
- Grupa: Nowo zarejestrowani użytkownicy
Haenel Suhl 303-8 Super / Modernizacja / Pomoc
Ostatnio zmieniony 16 sierpnia 2018, 11:59 przez Thor_JG, łącznie zmieniany 1 raz.
- Senio
- Moderator globalny
- Reactions:
- Posty: 9728
- Rejestracja: 16 października 2004, 00:39
- Tematy: 310
- Lokalizacja: Koło.wlkp
- Grupa: Moderatorzy globalni
Re: Haenel Suhl 303-8 Super / Modernizacja / Pomoc
Wywal tą metalową rurkę co robiła za prowadnicę.
Trzeba obrobić końce sprężyny wewnątrz żeby były równe i nie haczyły.
Dorobić nową dobrze dopasowaną prowadnicę z ertalitu + kapelusz na czoło sprężyny.
Nasmarować delikatnie wszystko, złożyć i strzelać.
Można zrobić jeszcze z tyłu tłoka rowek i pierścień ślizgowy.
Polerować tłoka nie ma sensu bo po co to robić ?.
Trzeba obrobić końce sprężyny wewnątrz żeby były równe i nie haczyły.
Dorobić nową dobrze dopasowaną prowadnicę z ertalitu + kapelusz na czoło sprężyny.
Nasmarować delikatnie wszystko, złożyć i strzelać.
Można zrobić jeszcze z tyłu tłoka rowek i pierścień ślizgowy.
Polerować tłoka nie ma sensu bo po co to robić ?.
4.5 .44 .45 www.airgunservice.pl
-
- Nowy użytkownik
- Reactions:
- Posty: 2
- Rejestracja: 16 sierpnia 2018, 10:30
- Tematy: 0
- Grupa: Nowo zarejestrowani użytkownicy
Re: Haenel Suhl 303-8 Super / Modernizacja / Pomoc
Czyli dużo można jeszcze zrobić w kierunku poprawy sprawności tego karabinka cieszy mnie to bardzo dzięki wielkie "senio"
Będę miał parę pytań na pewno bo jako laik nie wiem czy wszystko dobrze rozumiem i wole się upewnić nim zacznę prace
1. Obrobić końce sprężyny wewnątrz - ja swoją na końcach wyrównałem i wypolerowałem tak by te tworzyły idealnie płaską powierzchnie nie widać końca bo jest równo spolerowany , czy o to chodziło ? czy jest coś co jeszcze powinienem zrobić lub coś co zrobiłem źle ?
2.Dorobić prowadnicę i pozbyć się metolowej - U mnie wygląda to tak że prowadnica jest z integrowana z tłokiem , a druga jest to zwykła blokada "stoper nie znam fachowej nazwy" z rurką w którą wchodzi tą pierwsza , więc z tą drugą nie było by problemu się jej pozbyć, a z pierwszą gorzej bo jest też na jej końcu ten cały zaczep więc jak się jej pozbędę
3.Za kapelusz robi mi teraz ta wspomniana przeze mnie podkłada z polimid. pewnie to w ogólnie nic daje prawda ? tylko się łudziłem ze to coś może pomóc a co do tłoka to go wypolerowałem ze względu na ten nagar czy nalot z oleju który tam powstał paskudnie to wyglądało
Mam wiele pytań ale nie chcę o wszystko na raz pytać , u was w serwisie ile kosztuje dorobienie takiej prowadnicy i pierścienia ?
Będę miał parę pytań na pewno bo jako laik nie wiem czy wszystko dobrze rozumiem i wole się upewnić nim zacznę prace
1. Obrobić końce sprężyny wewnątrz - ja swoją na końcach wyrównałem i wypolerowałem tak by te tworzyły idealnie płaską powierzchnie nie widać końca bo jest równo spolerowany , czy o to chodziło ? czy jest coś co jeszcze powinienem zrobić lub coś co zrobiłem źle ?
2.Dorobić prowadnicę i pozbyć się metolowej - U mnie wygląda to tak że prowadnica jest z integrowana z tłokiem , a druga jest to zwykła blokada "stoper nie znam fachowej nazwy" z rurką w którą wchodzi tą pierwsza , więc z tą drugą nie było by problemu się jej pozbyć, a z pierwszą gorzej bo jest też na jej końcu ten cały zaczep więc jak się jej pozbędę
3.Za kapelusz robi mi teraz ta wspomniana przeze mnie podkłada z polimid. pewnie to w ogólnie nic daje prawda ? tylko się łudziłem ze to coś może pomóc a co do tłoka to go wypolerowałem ze względu na ten nagar czy nalot z oleju który tam powstał paskudnie to wyglądało
Mam wiele pytań ale nie chcę o wszystko na raz pytać , u was w serwisie ile kosztuje dorobienie takiej prowadnicy i pierścienia ?
Ostatnio zmieniony 16 sierpnia 2018, 19:44 przez Jka, łącznie zmieniany 1 raz.
Powód: 2. Na Forum niedopuszczalne jest: j) cytowania zbędnych części postów, nie odnoszących się do zamieszczanej odpowiedzi. Zwłaszcza, w przypadku kiedy wypowiedź odnosi się do poprzedniego wpisu.
Powód: 2. Na Forum niedopuszczalne jest: j) cytowania zbędnych części postów, nie odnoszących się do zamieszczanej odpowiedzi. Zwłaszcza, w przypadku kiedy wypowiedź odnosi się do poprzedniego wpisu.
- Senio
- Moderator globalny
- Reactions:
- Posty: 9728
- Rejestracja: 16 października 2004, 00:39
- Tematy: 310
- Lokalizacja: Koło.wlkp
- Grupa: Moderatorzy globalni
Re: Haenel Suhl 303-8 Super / Modernizacja / Pomoc
Obrobić końce wewnątrz. Ja to robię frezem węglikowym. Sprężyny po zaginaniu na końcach często mają mniejsza średnicę na ostatnim zwoju niz cała sprężyna, a tak być nie może i trzeba to wyrównać do całości aby prowadnica wchodziła do sprężyny jednakowo na całej długości. Powodów tego jest kilka.
Trzpień tłoka to nie jest prowadnica. Prowadnica to jest to, w co wchodzi obecnie ten trzpień. O tym mówiłem, że należy to wywalić, i zastąpić to dopasowaną do sprężyny prowadnicą. Wtedy Sprężyna jest prowadzona prowadnicą, nie gnie się, i system jest wyciszony. Do tego kultura pracy wzrasta nieporównywalnie.
Kapelusz jest po to aby sprężyna była zakończona, i przy obracaniu nie kaleczyła dna tłoka. Dlatego robi się kapelusz. Wygląda tak że z 3mm wchodzi do sprężyny żeby go trzymała, a dalej opierała się o niego i na nim spoczywała na dnie tłoka.
Żeby dobrze zrobić prowadnice trzeba mieć sprężynę aby ją zmierzyć. Poza tym trzeba zmierzyć jaka ma być długa. W różnych karabinkach są różne długości. Poza tym jeśli się da to dobrze zabudować prowadnicę przegubową żeby nie pękła. To wszystko trzeba wyliczyć na podstawie korpus - tłok - sprężyna.
W zasadzie wszystko masz na forum opisane wiele razy i jak się wczytasz, użyjesz szukajki to wszystkiego się dokładnie dowiesz co i jak.
Trzpień tłoka to nie jest prowadnica. Prowadnica to jest to, w co wchodzi obecnie ten trzpień. O tym mówiłem, że należy to wywalić, i zastąpić to dopasowaną do sprężyny prowadnicą. Wtedy Sprężyna jest prowadzona prowadnicą, nie gnie się, i system jest wyciszony. Do tego kultura pracy wzrasta nieporównywalnie.
Kapelusz jest po to aby sprężyna była zakończona, i przy obracaniu nie kaleczyła dna tłoka. Dlatego robi się kapelusz. Wygląda tak że z 3mm wchodzi do sprężyny żeby go trzymała, a dalej opierała się o niego i na nim spoczywała na dnie tłoka.
Żeby dobrze zrobić prowadnice trzeba mieć sprężynę aby ją zmierzyć. Poza tym trzeba zmierzyć jaka ma być długa. W różnych karabinkach są różne długości. Poza tym jeśli się da to dobrze zabudować prowadnicę przegubową żeby nie pękła. To wszystko trzeba wyliczyć na podstawie korpus - tłok - sprężyna.
W zasadzie wszystko masz na forum opisane wiele razy i jak się wczytasz, użyjesz szukajki to wszystkiego się dokładnie dowiesz co i jak.
4.5 .44 .45 www.airgunservice.pl
-
- Nowy użytkownik
- Reactions:
- Posty: 2
- Rejestracja: 16 sierpnia 2018, 10:30
- Tematy: 0
- Grupa: Nowo zarejestrowani użytkownicy
Re: Haenel Suhl 303-8 Super / Modernizacja / Pomoc
Dzięki wielkie jeszcze raz " senio " masz rację musiał bym wysłać cały system żeby coś do tego dorobić , w takim razie wracam najpierw do odrabiania lekcji bo widzę że mam jeszcze duże braki , suma sum z tego co napisałeś wynika że sam tego nie dorobię ani też nie wykonam prawidłowo obróbki sprężyny bo nie posiadam odpowiednich narzędzi i doświadczenia tym samym zostawiam karabinek w spokoju może zrobię gdzieś u kogoś na nowo oksyde i na tym koniec
ps. no chyba że ci wyślę cały system zgodnie z instrukcją jak na stronie serwisu ale to juz prv jak coś
ps. no chyba że ci wyślę cały system zgodnie z instrukcją jak na stronie serwisu ale to juz prv jak coś
Ostatnio zmieniony 16 sierpnia 2018, 16:25 przez Thor_JG, łącznie zmieniany 1 raz.
-
- Nowy użytkownik
- Reactions:
- Posty: 1
- Rejestracja: 28 sierpnia 2018, 19:17
- Tematy: 0
- Lokalizacja: Sobótka/Koło Wlkp
- Grupa: Nowo zarejestrowani użytkownicy
Re: Haenel Suhl 303-8 Super / Modernizacja / Pomoc
Cześć, jestem tu nowy i witam wszystkich Dołączę się do tematu jeśli można.
Otóż posiadam tytułową wiatrówkę, kupił ją mój Ojciec bodajże w 87r i jest w rodzinie do tej pory. Jak na wiek strzela całkiem fajnie (strzelała), ale lata już dają o sobie znać i w niedzielę uszkodzeniu (urwaniu) uległ prawdopodobnie zaczep tłoka który go trzyma po naciągnięciu. Stało się już już któryś raz i nie ma sensu tego spawać po raz kolejny. W związku z tym chciałem zapytać gdzie i czy w ogóle można kupić części do tej wiatrówki?
Otóż posiadam tytułową wiatrówkę, kupił ją mój Ojciec bodajże w 87r i jest w rodzinie do tej pory. Jak na wiek strzela całkiem fajnie (strzelała), ale lata już dają o sobie znać i w niedzielę uszkodzeniu (urwaniu) uległ prawdopodobnie zaczep tłoka który go trzyma po naciągnięciu. Stało się już już któryś raz i nie ma sensu tego spawać po raz kolejny. W związku z tym chciałem zapytać gdzie i czy w ogóle można kupić części do tej wiatrówki?
- Wintorez
- Zarejestrowany użytkownik
- Reactions:
- Posty: 47
- Rejestracja: 09 czerwca 2015, 18:00
- Tematy: 0
- Lokalizacja: Tychy
- Grupa: Zarejestrowani użytkownicy
Re: Haenel Suhl 303-8 Super / Modernizacja / Pomoc
Mosiężna podkładka się wyklepie, a potem popęka, lepiej zwykłą z czarnej stali i wypolerować.
TGST Tyska Grupa Strzelectwa Terenowego
Walther LG300 Alutec*Vortex Viper PST II 2-10x32 FFP
TX200HC* SWFA SS 10x42 Mil Quad
Walther LG300 Alutec*Vortex Viper PST II 2-10x32 FFP
TX200HC* SWFA SS 10x42 Mil Quad