trajektoria pocisku .308 - teoria a praktyka - gdzie popełniłem błąd

Wszystko o strzelaniu na dalsze dystanse. Współczesna broń palna, czarnoprochowa i wiatrówki.

Moderatorzy: Moderatorzy CP, Moderatorzy WBP, Moderatorzy wiatrówkowi

Awatar użytkownika
Popeye
Zarejestrowany użytkownik
Zarejestrowany użytkownik
Posty: 1830
Rejestracja: 2012-11-27, 10:14
Lokalizacja: The world is not enough
Grupa: Zarejestrowani użytkownicy
Status: Offline

Re: trajektoria pocisku .308 - teoria a praktyka - gdzie popełniłem błąd

Postautor: Popeye » 2017-10-01, 11:57

W streloku pro masz opcję do obliczania prędkości pocisku względem opadu.
Wygląda na to ze pocisk przy opadzie 1,6 MOA na dystansie 200 metrów ma prędkość 845 m/s ale musisz wprowadzić sam swoje dane.
Mistrzu, pokazujesz mi broń ale mówisz o pokoju. Jak godzisz jedno z drugim ?
Lepiej być wojownikiem w ogrodzie niż ogrodnikiem podczas wojny.


drifter
Zarejestrowany użytkownik
Zarejestrowany użytkownik
Posty: 8
Rejestracja: 2016-07-11, 22:11
Grupa: Zarejestrowani użytkownicy
Status: Offline

Re: trajektoria pocisku .308 - teoria a praktyka - gdzie popełniłem błąd

Postautor: drifter » 2017-10-01, 12:47

Popeye pisze:W streloku pro masz opcję do obliczania prędkości pocisku względem opadu.
Wygląda na to ze pocisk przy opadzie 1,6 MOA na dystansie 200 metrów ma prędkość 845 m/s ale musisz wprowadzić sam swoje dane.


"just" napisał "Nabój Lapua Scenar 185 grain", więc rozumiem, że używa amunicji fabrycznej ( w przeciwnym razie byłoby podane "Pocisk Lapua Scenar 185 grain"). Jeżeli tak, to odchyłka od podanej przez Lapuę prędkości 755 m/s, nie powinna byc większa niż +-10m/s.

Jeżeli to jest amunicja elaborowana z użyciem pocisku Scenar 185, to osiągniecie prędkości >845m/s nie jest takie łatwe - wymaga odpowiedniego proszku i "compressed load" np. RS60 z wypełnieniem łuski 106%


Awatar użytkownika
Popeye
Zarejestrowany użytkownik
Zarejestrowany użytkownik
Posty: 1830
Rejestracja: 2012-11-27, 10:14
Lokalizacja: The world is not enough
Grupa: Zarejestrowani użytkownicy
Status: Offline

Re: trajektoria pocisku .308 - teoria a praktyka - gdzie popełniłem błąd

Postautor: Popeye » 2017-10-01, 14:06

Sam widzisz Drifter że nawet u SpaceDog-a Scenary latają ponad 800 m/s a biorąc jeszcze pod uwagę skok gwintu w lufie który jak dobrze pamiętam jest 1:11 a może i 12 to prędkość jest tu całkiem do rzeczy parametrem który wpłynie na taką poprawkę.
To samo miałem na elaborowanej amunicji i poprawki pokrywały się z pomiarami prędkości.
Co prawda nie strzelam żadnym pociskiem Lapua ze względu na ich jakość ale od nich zaczynałem - stąd moja opinia.
W samej amunicji Lapua ma nierówne naważki, nierówno osadzone pociski, nierówne wagi pocisków... etc, dlatego z tych produktów zrezygnowałem choć łuski jeszcze mam ale i te, po ostatniej partii jakoś się pogorszyły jakościowo :-/
Mistrzu, pokazujesz mi broń ale mówisz o pokoju. Jak godzisz jedno z drugim ?
Lepiej być wojownikiem w ogrodzie niż ogrodnikiem podczas wojny.


drifter
Zarejestrowany użytkownik
Zarejestrowany użytkownik
Posty: 8
Rejestracja: 2016-07-11, 22:11
Grupa: Zarejestrowani użytkownicy
Status: Offline

Re: trajektoria pocisku .308 - teoria a praktyka - gdzie popełniłem błąd

Postautor: drifter » 2017-10-01, 15:30

Popeye pisze:Sam widzisz Drifter że nawet u SpaceDog-a Scenary latają ponad 800 m/s a biorąc jeszcze pod uwagę skok gwintu w lufie który jak dobrze pamiętam jest 1:11 a może i 12 to prędkość jest tu całkiem do rzeczy parametrem który wpłynie na taką poprawkę.
-/


Tak, u SpaceDoga Scenary latają ponad 800m/s, ale 175-o grainowe. "just" używa 185-o grainowe, dla których nie ma proszku/naważki pozwalającej osiągnąć >845 m/s bez wchodzenia w nadciśnienie lub bardzo skompresowane ładunki. Dlatego sądzę, że problem leży albo w pomiarze dystansu albo w pomyłce przy obliczaniu "klików". Albo coś jeszcze innego, ale nie prędkość, nie ciśnienie atmosferyczne i nie temperatura otoczenia


Awatar użytkownika
SpaceDog
Zarejestrowany użytkownik
Zarejestrowany użytkownik
Posty: 732
Rejestracja: 2012-09-25, 17:17
Grupa: Zarejestrowani użytkownicy
Kontaktowanie:
Status: Offline

Re: trajektoria pocisku .308 - teoria a praktyka - gdzie popełniłem błąd

Postautor: SpaceDog » 2017-10-01, 19:20

Nie pamiętam już dokładnie... ale jakaś amunicja latała też u mnie z sako 832m/s :roll:
Jeśli chodzi o kliki w MOA to na 300m z tej amunicji 175gr mam 17 klików (w Drawsku było 15-16 ale tarcza była bliżej o ok.2-3m z mojego stanowiska)
Nadal myślę, że przyjęta jest za niska prędkość wylotowa.
Sierra MatchKing 175gr z 16" lufy HK lata u mnie 752m/s a TRG ma lufkę o 10" dłuższą...


just
Zarejestrowany użytkownik
Zarejestrowany użytkownik
Posty: 131
Rejestracja: 2011-02-01, 23:12
Grupa: Zarejestrowani użytkownicy
Status: Offline

Re: trajektoria pocisku .308 - teoria a praktyka - gdzie popełniłem błąd

Postautor: just » 2017-10-01, 21:14

epaa pisze:Nie wiem jakiego masz streloka.

Sprawdź
wysokość lunety,
jakie było ciśnienie na strzelnicy ( to mierzone a nie sprowadzone do poziomu morza)
który scenar?
(…)

W miedzyczasie dodałeś info o różnych dniach - różnica ciśnień


Wysokość lunety liczyłem sam w taki sposób, że wziałem ją ze specyfikacji montażu (dlatego podałem model) i dodałem odległość od środka zamka do krawędzi komory zamkowej. Ten ostatni wymiar Sako znalazłem gdzieś w sieci. I mimo że wychodzi dużo więcej niż standardowe 1.5”, które jest wartością domyślną w większości kalkulatorów balistycznych, to chyba jest poprawna (przyłożona linijka pokazuje, że raczej nie ma pomyłki w sposobie liczenia).

Nie brałem pod uwagę danych pogodowych, ani podczas zerowania, ani podczas strzelania na 200m. Uznałem, być może błędnie, że przy tych odległościach i tym kalibrze, nie ma to znaczenia. Oczywiście wiatr to inna historia, ale rozważamy opad, a nie przesunięcia poziome.

Korzystałem z fabrycznej amunicji Lapua Scenar 185gr. Jest chyba jedna tego rodzaju.

drifter pisze:Czy dystans 200 metrów jest dokładnie zmierzony? Bo już przy 180 metrach opad wychodzi 90-100 mm (czyli taki jak zmierzony), a nie 160 mm. Błąd przy podaniu ciśnienia atmosferycznego raczej nie spowoduje 70 mm różnicy na tarczy przy strzale na 200 metrów..


To były zawody, zakładam, że tarcza była na 200m. Wojskowa strzelnica, porządek powinien być ;-)

abersfelderami pisze:
na 100m strzelałem z siedzącej, na 200m z leżącej.


Kat natarcia.


Nie wiem czy dobrze rozumiem. Zakładam, że chodzi o to, że przy siedzącej mogło się zdarzyć, że kolbę dociskałem lekko z góry?

LARPAK pisze:Nie siedzę w tak zaawansowanej balistyce i strzelaniu LR, ale czy wysokość lunety podałeś prawidłową?


Nie wiem :-)
Zakładam, że tak. W zasadzie jedyną niewiadomą jest odległość od środa zamka do krawędzi komory zamkowej. Nie ma tego w dokumentacji, zapodziałem gdzieś suwmiarkę i stąd szukałem tego w sieci. Może ktoś z właścicieli Sako (dość popularny sprzęt) się do tego odniesie?


drifter pisze:Czy kliki były liczone od "zera" ustawionego na 100 metrów, czy od "zero-stop" lunety (nie zawsze są równe, aby była możliwość strzelania poniżej 100 metrów, lub z innej amunicji, dla której "0" na 100 metrów jest inne)


Generalnie zero i zero stop powinny być równe, tak ustawiałem.
Jedyne co mnie trochę niepokoi to czy dobrze przestawiłem bębny po pierwszym strzelaniu. Chodzi o to, że po zgrubnym ustawieniu lunety podczas pierwszego strzelania i przestawieniu bębnów lunety, strzeliłem jeszcze kilka 5cio strzałowych serii i doregulowałem poprawki. Ponieważ padało, to już nie chciałem przekładać bębnów lunety i ustawiać zera, tylko zostawiłem w ostatnim położeniu i na spokojnie to zrobiłem w domu.
Raczej nie powinienem się pomylić, bo to prosta czynność. Ale jakieś tam ryzyko istnieje.
Bardziej mnie zastanawia teraz ten deszcz podczas zerowania…

drifter pisze:
Popeye pisze:W streloku pro masz opcję do obliczania prędkości pocisku względem opadu.
Wygląda na to ze pocisk przy opadzie 1,6 MOA na dystansie 200 metrów ma prędkość 845 m/s ale musisz wprowadzić sam swoje dane.


"just" napisał "Nabój Lapua Scenar 185 grain", więc rozumiem, że używa amunicji fabrycznej ( w przeciwnym razie byłoby podane "Pocisk Lapua Scenar 185 grain"). Jeżeli tak, to odchyłka od podanej przez Lapuę prędkości 755 m/s, nie powinna byc większa niż +-10m/s.

Jeżeli to jest amunicja elaborowana z użyciem pocisku Scenar 185, to osiągniecie prędkości >845m/s nie jest takie łatwe - wymaga odpowiedniego proszku i "compressed load" np. RS60 z wypełnieniem łuski 106%


Tak jak pisałem wyżej, to amunicja fabryczna i moim zdaniem nie ma szans, żeby rozbieżność w stosunku do danych producenta byłą tak duża, to byłoby ok. 90m/s różnicy, to byłoby ok. 12% różnicy.


Podsumowanie.

Przede wszystkim bardzo Wam dziękuję za zainteresowanie i wiele podpowiedzi. Podejrzewam, że:
1. Różnica wzięła się z różnych pozycji przy strzelaniu na 100 i 200m - zweryfikuję do w najbliższych dniach i strzelę z leżącej na 100m i zobaczymy, czy zero jest tam gdzie było.
2. Mogłem się pomylić przy przekładaniu bębnów lunety przy końcowym zerowaniu lunety, ale to też wyjdzie przy strzelaniu kontrolnym na 100m.
3. Faktycznie, trzeba też zmierzyć prędkość, zrobimy to w najbliższych dniach.

Tak dla ustalenia uwagi:
1. Z tego karabinu strzelałem 2 razy, raz na 100m, kiedy ustawiałem lunetę i drugi na 200m. Generalnie dotąd przez ok. 20 lat strzelam z pistoletów i poza jakimiś karabinowymi historiami, które dla tego ćwiczenia nie mają raczej znaczenia, to doświadczenia w strzelaniu na większe odległości mam żadne. Z drugiej strony na te 200m otrzymane skupienie było mocno poniżej 1MOA, więc zakładam, że elementarnych błędów nie popełniłem.
2. W obydwu przypadkach strzelane było z broni ustawionej na dwójnogu, kolba na pięści. Zamówiłem właśnie adapter do zamocowania monopodu, w takiej konfiguracji środowisko testowe będzie bardziej miarodajne :-)
3. Lunetę z karabinem do kupy poskładałem sam :-) I tak, robiłem to pierwszy raz, ale jako inżynier czułbym się źle zlecając taką czynność. Ale na razie dalej się to kupy trzyma i zakładam, że jak zero będzie tam gdzie było, to nic nie pływa.

Podpowiedzcie mi jeszcze:
1. Czy w strzelaniu do 300m (bo tak na razie będę strzelać, bo na pewno w tym roku już nie dam rady pojechać gdzieś dalej) mogę sobie darować mierzenie temperatury, ciśnienia czy już powinienem zamawiać Kestrela?
2. Generalnie celem tego tematu było sprawdzenie czy nie zrobiłem jakiegoś grubego błędu w założeniach czy obliczeniach. Z odpowiedzi wnioskuję, że chyba nie i spokojnie mogę bawić się w strzelanie dalej? :-)
Pardini SP/HP, Glock 42, Glock 19, HK SP5K, HK MR223a3 11", SAKO TRG 22


abersfelderami
Zarejestrowany użytkownik
Zarejestrowany użytkownik
Posty: 761
Rejestracja: 2011-10-13, 06:47
Lokalizacja: Wroclaw
Grupa: Zarejestrowani użytkownicy
Status: Offline

Re: trajektoria pocisku .308 - teoria a praktyka - gdzie popełniłem błąd

Postautor: abersfelderami » 2017-10-01, 21:55

Nie, chodzilo mi o roznice pomiedzy katem strzalu z pozycji lezacej i katem strzalu z pozycji siedzacej tkzw "inclination", np: mozesz strzelac do gory z pozycji lezacej, a plasko czy w dol z pozycji siedzacej, w zalenosci jak jest zbudowana strzelnica.
http://www.exteriorballistics.com/ebexplained/article1.html
Odleglosc lunety od lufy: mierzysz od srodka zamka do srodka pokretla lunety.
Ostatnio zmieniony 2017-10-01, 21:58 przez abersfelderami, łącznie zmieniany 1 raz.


Awatar użytkownika
Shooter7
Zarejestrowany użytkownik
Zarejestrowany użytkownik
Posty: 808
Rejestracja: 2015-09-20, 09:48
Grupa: Zarejestrowani użytkownicy
Status: Offline

Re: trajektoria pocisku .308 - teoria a praktyka - gdzie popełniłem błąd

Postautor: Shooter7 » 2017-10-01, 22:55

just pisze:100m strzelałem z siedzącej, na 200m z leżącej.
No i już wiadomo, nad czym trzeba popracować.


I tu bym tipowal, ze roznica polika na bace siedzadzac bedzie inna niz lezac. wiec i "trajektoria" sie zmieni

:wink:


abersfelderami
Zarejestrowany użytkownik
Zarejestrowany użytkownik
Posty: 761
Rejestracja: 2011-10-13, 06:47
Lokalizacja: Wroclaw
Grupa: Zarejestrowani użytkownicy
Status: Offline

Re: trajektoria pocisku .308 - teoria a praktyka - gdzie popełniłem błąd

Postautor: abersfelderami » 2017-10-01, 23:00



Awatar użytkownika
Popeye
Zarejestrowany użytkownik
Zarejestrowany użytkownik
Posty: 1830
Rejestracja: 2012-11-27, 10:14
Lokalizacja: The world is not enough
Grupa: Zarejestrowani użytkownicy
Status: Offline

Re: trajektoria pocisku .308 - teoria a praktyka - gdzie popełniłem błąd

Postautor: Popeye » 2017-10-02, 07:56

Co do KESTREL-a to jeżeli masz na na zbyciu 3-4 koła to kupuj. Osobiście używam wartości pogodowych z aplikacji POGODYNKA, bo te są odświeżane na bieżąco , prędkośc wiatru mam z taniego kupionego na allegro przyrządu któyy wskazuje temperaturę odczuwalną - przy okazji LS porównane z Kestrel-em :wink: i nie odbiegał wynik. To wszystko wklepuję w Streloka Pro.

A tu masz prosty srawdzony sposób na zmierzenie odległości pomiędzy osią lunety a osią lufy

Obrazek
Ostatnio zmieniony 2017-10-02, 08:03 przez Popeye, łącznie zmieniany 1 raz.
Mistrzu, pokazujesz mi broń ale mówisz o pokoju. Jak godzisz jedno z drugim ?
Lepiej być wojownikiem w ogrodzie niż ogrodnikiem podczas wojny.


just
Zarejestrowany użytkownik
Zarejestrowany użytkownik
Posty: 131
Rejestracja: 2011-02-01, 23:12
Grupa: Zarejestrowani użytkownicy
Status: Offline

Re: trajektoria pocisku .308 - teoria a praktyka - gdzie popełniłem błąd

Postautor: just » 2017-10-02, 08:03

Dobre. Ja kombinowałem w innym miejscu (tubus, montaż, komora zamkowa).
Pardini SP/HP, Glock 42, Glock 19, HK SP5K, HK MR223a3 11", SAKO TRG 22



Wróć do „Daleki dystans - Long Range”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości